SBM 408??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja martti-66, 10.11.2012.

  1. martti-66

    martti-66 3rd gear

    Minkälaisia nokka/imusrj/kaasari yhdistelmiä olette käyttäneet kyseisessä moottorissa??
    Tuli hankittua tommonen moottori ja olis tarkotus sitä piristellä talven aikana.
    Olen lukennut,että vaatii nokkaa enemmän toi stroukki??
    Koneessa toistaseksi vakiot eden alsakannet,performer-rpm imari,
    eden 600cfm kaasari ja compin 20-600-9 hydrolleri.
    Kertokaa kokemuksianne,mitä olette kokeilleet hyvässä ja pahassa.
    Kiitos jo etukäteen!!!!
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Varmaan aika paljon siitä kiinni mitä moottorilta haluaa.
    Pitääkö olla racea vai wääntöä???

    Viisaammat osaa varmaan valaista mua paremmin, kun kerrot mitä haluat ja mihin koppaan???
     
  3. martti-66

    martti-66 3rd gear

    Kone tulee -66 dartiin ja sais kyllä mennä sinne racen puolelle.
    Peräruuvi on 3.55 ja turbiini on n.3000.
     
  4. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    No itteeni kiinnostaisi myös puristussuhde, jos sulla olisi puristuksia esim. 10,5-11,5:1 niin nokka-akseliksi kattosin n. 250/250 @.050 mekaanista laahuria tai mekaanista rullaa. Noi kannnethan vakiomuodossa rajottaa isonostosen nokan käyttöö. Kannet pitäisi käydä läpi huolella, eli hyvä porttaus. Imusarjaksi M1 ykstaso tai edelbrockin victor tyyppinen sarja. Kaasariksi riittää 750, esim. holley dp.

    Ja strokerin nokan valintaanhan on hyvä käytttää "sääntöä", kun nokka on omasta mielestä riittävän iso, niin valitaan siitä pykälää isompi.Ja kun rakentaa tollasta street/race mottia, ei vaihdelaatikon/perän kestävyyttä sovi unohtaa.

    Omassa pikkulohko 390 strokerissa ruttua 11.3:1 demon 750 dp, M1 imusrj.Compin kesy xtreme energy hilift 241/247 @.050" .545"/.545", Moparin alsakannet portattuna, Dougs peltisarjat, 2,5putkisto. Kevyt A-body liikkuu kivasti. Laatikkona 904 vahvistettuna hyvillä osilla.
    Seuraava päivitys on custom rullakeppi.
     
  5. F-body

    F-body Gearhead

    Mulla on samat välitykset ja turbiini 408:n perässä, mutta auto on -72 Vallu. Nuo on sopivat miedon myllyn kanssa, mutta jos race on mielessä niin pykälää rankempaa kannattaa heti valita. Nokka valinnassa kannattaa muistaa 10 prossan sääntö, joka pitää paikkansa aika tarkasti. Eli jos vakioiskulla huipputeho on 6000 kierroksella stroukkilla se on 5400 rpm. Nokkaa stroukkeri kestää hienosti kunhan kannet vaan virtaa tarpeeksi. Nokkaa oon koittanut Compin XE274h alkaen Moparin 296 mekaaniseen ja motti ottaa nöyrästi vastaan mitä sinne ookin laittanut. Nyt on Lunatin voodoo 276 hydy 9,7 runttuisessa myllyssä. 600 cfm kaasari on muuten liian pieni katu/kisa 408 päälle.
     
  6. mopster

    mopster Gearhead

    408 vakio eddyillä tuottaa huipputehot n. 5300 kierroksella, eli ei mikään varsinainen räyhäkombinaatio. Nyt siellä on kumminkin vääränlainen nokka ja kaasari, eli noi vaihtamalla luonne kyllä muuttuu ihan kivasti. Sopivat palikat olis vaikka mekaaninen laahuri n. .550" nostolla ja 245@.050" asteilla imupuolella, pakopuoli voi olla muutaman asteen isompi. Puristuksista et puhunu mitään mut joku 10,5 olis hyvä. Kaasariks 750dp.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mekaaninen laahurinokka missä sellanen 255 .050" nostolla anto maksimitehon 6000 kierroksella vähän kehnossa kombinaatiossa.
     
  8. martti-66

    martti-66 3rd gear

    Se vähä harmittaaki kun ei tiedä puristuksia.Ostin moottorin kokonaisena enkä VIELÄ viittis kansia irrottaa=(rahat loppu)
    Männät pitäis olla Proben SRS 13744-030,mutta siitäkään ei tietoo
    tuleeko ne kuinka lähelle dekkitasoo.
    nokka,imari ja kaasari tulee kyllä vaihtumaan talven aikana.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mittojen perusteella vois jäädä sellanen puol millii dekin alle ja RPM kansilla sellanan 9.9:1. Normii ohuemmilla pahveilla sais quenchia parannettuu ja ruttuu nostettuu vähän päälle kympin. Kaivamattomina on kyllä aika marginaaliset noi kannet yli 400 kubiikille. Tuottanee nokasta riippuen siel 400-450 hepan huitteilla tolla RPM imusarjalla.
     
  10. mopster

    mopster Gearhead

    408 ja ronkkimattomat eddyt? Pienellä porttauksella kyl onnistuu mut vaikee kuvitella että suoraan laatikosta. Vai oliks muutkin osat sitte mitotettu reilummin yläkanttiin? Tommosessa tapauksessa motti tuskin tuottaa sen enempää kun miedommilla osilla, ja keskimääränen teho vääntö ja tehohuippujen välillä on huonompi.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Oli tossa kansia vähän ronkittu, mut mä luulen et suurimpana tukkona toimi crosswind imusarja.
     
  12. martti-66

    martti-66 3rd gear

    Jos nyt laittas ton compin 20-629-5 nokan ja edelin victor 1-tason
    niin jäis varmaan potenttiaalia sitten kun saa kannet ronkkittavaks?
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Varmaan ihan hyvä valinta.
     
  14. mopster

    mopster Gearhead

    Speksit sopii hyvin vakiokuntosten kansien kanssa mut ei siinä oikeen mitään ekstrapotentiaalia oo porttauksen varalle. Tos nokassa muuten taitaa olla rajuimmat laahuri lobet mitä compin valikoimasta löytyy, eli vaatii aika jykevät jouset. Ite valkkaisin katumottiin ehkä jotain vähän kesympää profiilia ihan vaan luotettavuus syistä.
     
  15. martti-66

    martti-66 3rd gear

    Kyl noo kannet täytyy irrotta että tietää mitä toi kone on syönny.
    Eipä sitte enskesänä harmita että ois pitäny ja ois pitäny.....
    Saa sitten sopivat osat tohon kokonaisuuteen.
    Täytyy lähtee kerää pulloja että saa rahotuksen kuntoo ja alkaa etsimään
    halukasta kannenkairaajaa.
    Kiitos kaikille valaisevista vastauksista!!!
     
  16. F-body

    F-body Gearhead

    Pikku heittona voisin vielä todeta, että -66 Dartti 400 hepalla liikkuu ihan sairaasti verrattuna kaupasta saataviin "sportti"autoihin nähden. Niin ja kaikkeen tottuu.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Fiksu ratkaisu. On parempi tietää missä mennään, ja ei toi kansien ylösotto just maksa kun kannentiivisteet (ja tietty sen kairauksen jos sen tekee). Me ollaan noi budjettiongelmat ratkaistu sillee, et tyhjennetään ite ne pullot ni se kerääminen onnistuu paljo pienemmällä vaivalla ja talous säilyy tasapainossa.

    Ja samaa mieltä, et kyllä 400:lla todellisella hepalla aika hyvin kerkiää.
     
  18. martti-66

    martti-66 3rd gear

    Joo,kulki vanhalla 360:lla ihan mukavasti missä oli 350hv (on muuten
    myytävänä).
    Toi pullonkeräys tolla konstilla on hyvä idea,säästyy aikaa ja vaivaa.
     
  19. F-body

    F-body Gearhead

    Laitan linkin LA kansien porttaamisesta, kun pääsen kotikoneelle. Harkinnan arvoista on tehdä porttaus itse, tosin alukannet on pikkusen kallis lähtökohta aloittelulle. Materiaali on tosin helppoa työstää valukansiin nähden. Parit valukannet oon ite portannut ja ainakin paremmin ovat hengittäneet. Omassa 408 myllyssä pn itse portatut kannet ja Mopen 296 mekaanisella nokalla veti kivasti reilu 6 tonniin.
     
  20. martti-66

    martti-66 3rd gear

    Kyllä taidan jättää ton porttauksen asiantuntevalle henkilölle.
    Ei viitti/raaski alkaa tosiaan harjottelee noilla alukansilla.
     

Kerro tästä muillekin!