Sbm 418 Street & Race moottoriprojekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja mopster, 28.6.2014.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, perinteisissä moppemoteissa on yläkerran voitelu hoidettu öljykanavilla suoraan kansiin ja sieltä sitten vippa-akselin välityksellä. Systeemi muuttu 90-luvun alun magnum mottien myötä jolloin siirryttiin yksinkertaisempiin studivippoihin työntötankovoitelulla.
     
  2. mopster

    mopster Gearhead

    Vähän liian pienet välykset sulla on eikä ainakaan kannata 20w-50 öljyä laittaa koska ei tuu laakereille riittävästi öljynvirtausta. 10w-40:llä kannattaa varmaan lähtee kokeilemaan. Ohuemmalla öljyllä sitä öljyä menee yläkertaan enemmän, eli pidä huoli ettei lopu öljy sumpusta (syvä öljypohja) ja seuraile öljynpaineita.

    Semmonen öljy olis hyvä olla missä on sitä sinkkiä valmiiksi reilusti. Lisäaineen kanssa ei voi tietää mitä tapahtuu koska se voi sotkea oljyn oman lisäaineistuksen. Noita on tutkittu ja joskus lisäaine parantaa öljyä, joskus se ei tee mitään ja joskus se huonontaa sitä. Noissa 20w-50 öljyissä löytyy valmiiksi hyviä öljyjä, mut ohuemmat öljyt on ton suhteen hankalempia eikä oo tullu tutkittua mikä olis hyvä.
     
  3. -31

    -31 Gearhead

    Hienoo moottorinrakennusta ja upeasti kerrottuna!
    www.valvoline.fi Löytyy kolmenlaista viskositeettiä noista vr1 racing öljyistä, sanovat vieläpä sisältävän sinkkiä.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Täytyy huvikseen laittaa tänne ku en muutakaan keksiny pari kuvaa kansista. Et kyl nykyään on niin helppoo. Tossa siis kansipari joiden lähtökohdat on samat. Toista on muutettu hieman enempi kun toista, arvaatteko kumpaa?

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  5. mopster

    mopster Gearhead

    Battenin kansia visiin? On siinä vähän askarreltu. Onks noi rajummat Hermusen?
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, noi on Battenit. Ja on Hermusen, mut ne ei oo ollu sillä vielä käytössä, samalta sylttytehtaalta ku vanhatkin mut vähän tuoreemmat ja erilaiset versiot etenkin palotiloiltaan. Mul on viel yhet Diamonditkin tallilla, aika liki samanlaiset ku noi battenit jotka siis on periaatteessa alumiiniset W2:t closed chamber palotiloilla ja rect kanavilla, mut vaikuttais ehkä laadukkaammilta.
     
  7. mopster

    mopster Gearhead

    Ne vanhat battenitkin kyllä pelas hienosti, tutkin niitä tos vuosi sitten kun ne oli mulla virtausmittauksessa. Tuottaa melko lähelle sen mitä venttiilikoko sallii. Ainoo että melko hapankorppuuhan noi kannet oli valultaan. Näitä uusia on vissiin korotettu vielä enemmän? Onks jotenki muuten paremmat tai perempi kuntoset?
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mul ei oo noista virtaustietoja, mut on parempikuntoset selkeesti. ei oo niit vanhoi vertailukohtana ni sillee osaa arvata miten paljon eroaa, mut palotila tosiaan on ihan eri mallinen.
     
  9. mopster

    mopster Gearhead

    Ja sit vähän toisen sorttista päivitystä. Tuli laitettua yritys pystyyn, ja toimialana on nää motti- ja kansihommat. Nettisivuja ei vielä oo mutta facebook sivut on toiminnassa. Tarkotus on ruveta kirjottamaan juttua projekteista, eli infoa kansista ja mottiprojekteista, virtaus- ja dynodataa, kuvia ja videoita. En oo vielä kerennyt miettimään voisko täällä OD:lla pitää jotain topikkia noista projekteista, tai onko se edes sääntöjen puitteissa sallittua tai muuten poliittisesti korrektia. Täytyis varmaan olla asiasta yhteydessä ylläpitoon.

    Facebookkiin nyt jokatapauksessa tulee noita projektijuttuja, ja ne on siellä jo käynnissä. Sivu on julkinen eli ei tarvii olla rekisteröitynyt, linkki löytyy allekirjoituksesta.
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Piti pistää seurantaan, komeen näköset tilat ainakin :)

    Näin tulevaisuutta ajatellen, ootko perehtynyt oldsin kansiin ollenkaan?
     
  11. mopster

    mopster Gearhead

    En oo, mutta ei sillä oo varsinaisesti merkitystä. Uudenlaisia kansia tulee jatkuvasti ja perehdyn niihin sitten sitä mukaa.
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Juu, tuli sit käytettyä noi rallibattenit penkissä, vähän huonommat lukemat oli kun niistä toisista, mut penkkikin tietty eri.

    lift int int2 exh exh2
    .1 67,2 63,1 57,3 55,6
    .2 125,5 119,4 113,1 97,1
    .3 186,9 177,6 155,9 141,1
    .4 248,0 234,5 192,6 179,5
    .5 298,3 280,4 220,5 206,7
    .6 335,3 313,4 234,1 224,2
    .7 355,0 334,1 242,9 236,5
    .8 355,0 348,3 247.6 240,8
     
  13. mopster

    mopster Gearhead

    Minkä kokoset venttiilit, niis toisissa oli 2.125"/1.65", ja ahtain kohta imukanavassa oli venttiilin kurkku 2.87 neliötuumaa.
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    2.14/1.67, ei mitattu kanavakokoa vaan ainoostaan puhallettiin.
     
  15. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Millä kaavalla mopster lasket kannen imukanavan riittävyyden kun poikkipinta-ala on tiedossa? 1.83 neliötuumaa olisi nuissa omissa kansissa ja tekis mieli laskea missä kohtaa se ilman nopeus käy liian kovaksi. Kannet on rhs kannet pikkulohkoon (360) ja se imukanava näyttää aika ahtaalta.
     
  16. mopster

    mopster Gearhead

    RPM=(614 x CA) / (poraus x poraus x isku x 0,00353)

    CA kohdalle se kanavan pienin poikkipinta-ala

    esimerkki
    RPM= (614 x 1,83) / (4 x 4 x 3,58 x 0,00353)
    RPM= 1123,62 / 0,2021984
    RPM= 5557

    Laskelman tuloksena on kierrosluku jolla ilma saavuttaa 0,55 Mach nopeuden, ja tossa pisteessä teho kääntyy laskuun. Jos nokka ja muut osat on miedompia kun kannet niin teho tietty tulee jo alempana. Jos taas nokka ja muut osat on rajummat kun kannet niin vääntö kyllä siirtyy ylemmäks mutta teho ei, eli vetoalue kapenee.

    Parhaat moottorit tehdään niin että osien mitoituksessa perustana on kansikoko suhteessa koneen tilavuuteen. Tästä määräytyy millä kierrosalueella kone parhaiten toimii. Tohon sitten valitaan nokka joka natsaa kierrosalueeseen, ja puristukset niin että ne natsaa nokan kanssa.

    Porttasin hiljattain yhdet tommoset RHS kannet, ja kyllä ne tosiaan ahtaat on vakiona. Mittasin vakiokanavan ahtaimmasta kohtaa 1,80 neliötuumaa ja portatussa se oli 2,12 neliötuumaa. Tossa vähän käppyröitä.

    [​IMG]


    Näissäkin kansissa se kanavakoko leikkaa ne tehot, eli ei tuota niin paljoa tehoa mitä virtaa. Vakiokanavassa teho leikkaantuu 230cfm/473 hepan kohdalla, ja tossa portatussa 271cfm/558 hepan kohdalla. Vakio kanavassa toi leikkauspiste tuli .425" nostolla, ja portatussa .475" nostolla. Tostahan vois päätellä että aika pieninostosella nokalla pärjää, paitsi että kun lisätään imusarja niin tilanne vähän muuttuu. Imusarja siis leikkaa kannen virtauksista jonkun määrän, ja se se cfm lukema jossa teho leikkaantuu siirtyy isommalle nostolle.

    Porttasin noille RHS kansille kaveriks victor imusarjan, ja tossa on vähän käppyröitä miten se imusarja vaikuttaa.

    [​IMG]
     
  17. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Nyt tuli hyvä tietopaketti.

    Sitä IMMssin äijäkin kertoili, että niissä on pullonkaulana se työntötankojen kohta/pokkipinta-ala. Taidan vähän kairata niitä ennenkuin asennan paikoilleen. Nokka mulla on 240 (0.050) asteinen ja 10 puristukset.
     
  18. monster

    monster Gearhead

    Mopster ,kiinnostasko touhuta yhet kuplan kannet ei oo mistään jokkis autosta.vai teekkö pelkkiä Usa kansia.
     
  19. mopster

    mopster Gearhead

    Kyl mä teen kaikenlaisia kansia. Laita vaikka yv.
     
  20. monster

    monster Gearhead

    :rotfl: kannetkin olis irti mutta yv laittaminen ei joteskiin onnistu sitten millään. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!