SBM 915 kannet, vaatiiko offset vipat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Gyrus, 1.9.2009.

  1. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    elikkä tuli tarjottua ebayssä 915 kansista (linkki alla) ja nyt rupesin lueskelemaan noista kansista vielä lisää ja huomasin että T/A kannet vaatis offset vipat, jos tuo pitää paikkansa niin mistä ihmeestä tuollaisia löytyy? mancini racing näytti ainakin että loppu ja muualla ei tullut vastaan nopealla selailulla.

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/e...80400373812&ssPageName=ADME:X:RTQ:MOTORS:1123

    Ennen ku joku sanoo että sopii normi venakoneisto, niin ottakaa huomioon että noita kansia on tehty kaksi eriversiota samalla numerolla
    3418915 340TA 1970 2.02 1.60
    3418915 360 1971-72 1.88 1.60

    Alla olevasta linkistä löysin tiedon että pitäis olla offset rockers, sivu 76

    http://books.google.fi/books?id=QuN...&ct=result&resnum=1#v=onepage&q=915&f=false
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jos saat ne sopuhintaan ja ne on noi offset versiot, niin rahalla jotka saat ne myydessäs jollekin AAR/TA entisöijälle saat kansiks ihan mitä haluat. Noita on oikeestaan kolmee versiota, kaikissa itse valu on sama. Yks koneistettuna noille 1.88 imuventtiileille, kaks 2.02 imuventtiileille, toisessa ja yleisemmässä on työntötangon reiät vakiopaikoissa ja tossa harvinaisessa "six pack" versiossa ne on porattu offset vipoille mahdollistaen ton "pushrod pinchin" avaramman porttauksen. Todennäköisyys sille, että noi olis nuo six pack versiot on samaa luokkaa kun huutaessas isolohkon kannet ebaysta paketista pätkähtäiskin Max Wedget.
     
  3. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    ahaa että tällänen tapaus.. no hyvä nyt helpotti olo. Kiitos jälleen kerran.
     
  4. mafo

    mafo 3rd gear

    mutta jos ne nyt sattumalta olis t/a aar niin voin kyllä vaihtaa, mulla on priimat j kannet johon käy normaalit vipat, et tarvii antaa mitään väliin... :poff:
     
  5. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ihan normi 340 J pipot tossa iipei linkin kuvassa ainakin on, tönärit on venan kans linjassa. Katoppa tästä kuvasta jossa ylempi on oikee T/A 340 kansi mikä ero niissä imujen linjassa on

    [​IMG]
     
  6. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Onko nuo offset vipat harvinaisia sbm ja kuinka ne nyt eros tavallisista?
    En ymmärrä...
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    On ne suht harvinaiset. Tossa pikkulohkossa kun on vippaksila, niin sekä imu-, että pakoventtilaattori on yleensa suorassa linjassa työntötangon yläpäästä akselin kautta venttiilille, eli offsettiä ei ole. Toi aiheuttaa sen, että työntötanko rajottaa pikkasen imukanavan leveyttä heti sen suun jälkeen. Offsettti vipoissa tas toi työntötankopää on siirretty ulospäin siiamilaisista imuakanvista. Normi peltivipatkin on "epäkeskeiset", mutta toi viiva tönäri - akseli - venttilinpää kuitenkin menee suoraan. Noita tehdas offset cippoja, jotka on kaikki säädetytäviä teräsvippoja, eioo kauheesti tehnyt ja niissöä imu ja pakovipan ero on ihan selkee.Eli motissa on kolmea erilaista vippaa, suorat pakovipat ja kahteen suntaan erilaiset offset imuvipat.
     
  8. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Selvä peli, otin omasta auki venttiilikopan ja siellä mielestäni on nuo offsetit, eikos ne puoletkin ole merkitty näissä: LH ja RH?
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, ne ei oo offset vipt , mutt normipeltivipoissakin on oikeen ja vasemman puoleiset. Ne on vaan muodoltaan toispuoleiset, mutta toi linja tönäri- akseli. vena on kummassakin suora.
     

Kerro tästä muillekin!