sbm rullanokka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja wallu64, 11.1.2010.

  1. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Eli oon vähän tuumailllu että laittasin 360 seen rullanokan, kun oon noita laahureita särkeny jo ihan riitävästi. Mitä siinä tarvii ottaa huomioon vai meneekö noi rullahilppeet sinne lohkoon ilman mitään muutoksia? Mites nostajat, kovat vai hydyt? Säädettävät vipat löytyy niin sen puolesta menis noi kovatki. Käykö orkkis tönärit? Nokka ehotuksia ja kokemuksia ois kiva kuulla. Pelailin tota camquestia ja sen mukaan 274 tai 280 ois ok.

    Auto on -64 valtteri 3,23 välityksellä ja noin 2500 stallisella turpiinilla. Kannet on edelin ja imusarja performer rpm. Puristukset noin 10,2. Maksimi kierrokset ehkä jossain 6500 huitteilla. Olis plussaa jos vois käyttää noi edelin jouset, mut toki voin ne vaihtaakin. Ajo enimmäkseen pimppistä, mut voishan sitä käydä vartillakin kokeilee jos siltä tuntuu :wink:
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Välläri ja turbaani nyt vähän haittaavat menoa... Jos pykälän verran vaikka molempia sais kireemmäks, 3.55 ja 3000stall, niin vois käyttää jo aika rajua nokkaa kylärallin ominaisuuksien siitä pahemmin kärsimättä. Ja jos kuitenkin maksimijengatkin on 6500... Lähtis pian tukka päästä kun koppakin on snadi.

    Siitä en oo varma miten rollerikamat vaikuttaa, mutta ainakin jos mekaanisen rollerin meinaa laittaa pikkulohkoon, on tehtävä öljyjutskiin hieman muutoksia. Samoin jos mekaanisen laahurin.
     
  3. mafo

    mafo 3rd gear

  4. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Joo oon lukenu ton viestiketjun. Olis kiva kuulla kokemuksia ja vinkkejä mikä nokka ois sopiva tohon härveliin. Turpaaniin ja välitykseen en halua kajota, kun tulee matkaakin ajettua välillä.
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Särähti muuten vähän myös korvaan tuo että sulla on noita laahureita hajonnu, siihenkin olis hyvä löytää syy ellei jo tiedossa? Jos sulla ei sielä mitään sairaita venajousia oo ja ne sun laahurit on ollu suunnilleen ton muun paketin tasoa, ettei mitään järkyttäviä, niin kyllä niiden pitäis kestää jos kaikki on kunnossa. Sinkkipitoinen öljy ajossa ja oikea sisäänajo ovat avainsanoja kestävyydelle.

    Itellä meni viime kesänä pari hydylaahuria, tosin isolohkossa, paskaks. Syynä oli huonot nostajat jotka paukahteli kierroksilla kuin sienet sateella. Eivät pitäneet enää painetta sen jälkeen, ja välykset kasvoi naputuksen säedtämänä niin kohtalokkaiksi että alkoi tulla nokkiin ja nostajien pohjiin damagea. Asiaankuuluva mekaaninen laahuri lopulta tilalle ja sen jälkeen ei oo ollu ongelmaa.

    Jos haluat vällärin ja turpaanin pitää samana, joudut melkein vähän tinkimään sitten kierrosalueesta. Noi mainitsemasi 274 tai 280 passaisi vissiin muuten hyvin, mutta voi sitten hyytyä meno jo viimeisellä tuhannella kierroksella, jos meinaa sinne 6500 vetää.
     
  6. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Tää kone on vasta rakenteilla. Edellisessä koneessa meni pari hydynokkaa. Syytä siihen en oo keksiny. Voipi olla että johtu nostajista, ku tuppas aina kylmänä rallattaa aikatavalla. Meniskö siinä rahat täysin hukkaan, jos tohon rullanokan laittas? Vaikka niinhän ne nässä hommissa tuppaa menee kuitenki :rotfl:
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Eihän ne toki hukkaan mene, onhan rolleri varmempi siitä että se tosiaan kestää, kun vaan kaikki asiat on muuten alusta asti kunnossa. Rulla sallii myös hieman erikoisemmat nokan profiilit, joten jos oikean valinnan tekee niin alavääntö/huipputeho-ominaisuudet voi olla paremmat kuin jollain "vastaavalla" laahurilla.

    Ite harkitsisin tällaista jos olis vastaava projekti työnalla

    http://chucker54.stores.yahoo.net/smblxtenhyca5.html

    On tosin hydylaahuri, mutta annoin nyt jonkun esimerkin. Jos tuo alkaa toimimaan oikeesti n. 2300rpm niin kävisi sun turpaanin kanssa jokseenkin yhteen, ja kuitenkin päästäis noilta osin sinne sun tavoittelemaan 6500rpm. Rajuhan tuo jokseenkin jo on 3,23 vällärille ehkä, mutta antaahan auton keveys hieman anteeksi ja jos on vielä esim 14" pyörät(?) niin kokonaisvälitys on tiheämpi kuin isommilla.

    Täytyy vielä lisätä että ite just kun tohon, tosin isoon mottiin, vaihtelin noita nokkia kesällä (4kpl), niin oli kaikkea cranen yli 300 mainostettua astetta lähtien autossa kiinni, ja yksikään ei tuntunut liian kireältä normi ajoon 3,55perällä ja vakio 11" turbiinin kera, 2d B korisessa. Oon kokemuksen perusteella sitämieltä, että kyllä sen kepukan täytyy niin sairaan kireä sitten jo olla että se alkaa _oikeasti_ sitä ajoa haittaamaan; vielä jos pieni ränttätänttä on sallittua. Tietty järki kaikessa, en tarkoita että sinne koskemattomaan 318:iin laitettaisiin compin kirein nenä ja sitten ihmeteltäisiin ajo-omituisuuksia. Ja antaahan toki isompi tilavuus aina noita huimia arvoja anteeksi, mutta silti.

    Mutta nuo mainitsemasi muut koneen osat varmasti ottaa vastaan mielellään melko raikkaankin kepin.
     
  8. F-body

    F-body Gearhead

  9. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Joo ne näköjään suosittaa 3000 tolle. No eihän toki rpm rangen minimi sama olekaan kuin turpaanivaatimus.

    Tästä tullaan taas siihen, että jos tuohon 2500 turpaaniin ja välläriin parhaiten sopivan nokan haluat, niin joutuu tinkimään huippukierroksista ja tehosta, mutta vääntöä riittää normaalimmille kierroksille enemmän.
     
  10. mg

    mg Gearhead

    ei rahat mee hukkaan tiettävästikkään hukkaan; kun aikaslailla järjellisiä nokan profiilit voidaan rullanokalla duunata.

    tää on tätä - nykypäivää :D

    sikäli; jos ei listakamana löydy sopivaa nokkaa; niin ei se custom -nokkakaan kustannuksia nosta juurikaan.. ja onpahan nokka kombinaatioon sopiva..
     
  11. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Mulla oli noi samat hilppeet 318 mosassa ja rutut siinä oli jossain 10 huitteilla. Nokka oli xe268h ja se oli vähän liika kiree. Huipputeho oli vähän päälle 6000 ja alta 3000 ei tapahtunu "mitään". Ilmeisesti toi 360 sietää jonkin verran enempi nokkaa, mut ei oo sillei noista kokemusta. Ja kyllähän se rulla edelleen kiehtoo :p Eli kaikki vinkit edelleen tervetulleita. Kiitokset vastanneille :pinup:
     
  12. F-body

    F-body Gearhead

    Mulla on/oli 360 myllyssä XE274h ja se oli mielestäni turhankin mieto. Toimivat kyllä muuten kivasti 3000 stallilla ja 3,91 perällä. Vakio öljypohjasta loppu öljy pitempään kierrättäessä ja nyt stroukkeri tekeillä :D .
     
  13. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Camquestin mukaan XE274H pelais samanlaisessa vehkeessä kun XR268R, mut tolla jälkimmäisellä tulis noin 50 heppaa ja 50 ftlb enemmän samoilla kierroksilla. Voiko toi pitää paikkaansa? Näyttäs vähän siltä että mulle tulee solid rolleri :odroll:
     
  14. F-body

    F-body Gearhead

  15. XVD

    XVD Gearhead

    tai ehkä sen takia ku rullanokan profiili on erilainen ja sen takia venttiili on pitempään auki max asennossa tai mien sen nyt sisältää sillai...
     

Kerro tästä muillekin!