Sebring -03 2.0 Autostick

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja yason, 8.8.2019.

  1. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Sebringistä ei kokemusta tämän osalta mutta jostain muusta on sellainen kokemus että viallinen nokan tunnistin ei lopeta käyntiä mutta kampuran tunnistin kylläkin.
     
  2. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    ^ jep ja merkistä riippuen saattaa hetken jäähdyttelyn jälkeen päästä hyvänkin matkaa taas eteenpäin.
     
  3. yason

    yason 1st gear

    Kas kas, mun yksilöllä oli ollut juurikin tällaista ongelmaa. Koneen lämmettyä pääsi korkeintaan about kuuttakymppiä kulkemaan. Jos nokan anturi on ollut menossa ja anturitieto on ollut hetkittäistä, niin se on voinut laukaista limp home -moodin. Ehkä anturilta ei enää tule mitään signaalia?

    Riippuu varmaan ecusta, tarviiko nokka-akselin sijainnista tietoa starttaamiseen ja käynnistämiseen. Nokka-akselin perusteellahan sytytysajankohdan saa tarkasti selville joka sylinterille erikseen, mutta periaatteessa siihen riittää myös pelkkä kampiakselin tieto. Silloin vaan ecun täytyy osata antaa kipinän kahdelle sylinterille samaan aikaan, kun se ei tiedä, kummalla alkaa työtahti.
     
  4. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Kantsii etsiä Googlesta key dance ohjeet, vikakoodit saa sinne mittaristoon niin ei tarvi joka kerta korjaamolle hinuuttaa kun ongelmia ilmenee.

    Itse ostin tuollaisen 2,7 koneisen pari talvea sitten projektiksi, mutta sitä projektoitavaa olikin sen verran että möin seuraavalle innokkaammalle korjaajalle.
    Pirun hyvä auto tuollainen on kyllä ajaa kunnossa ollessaan.
     
  5. yason

    yason 1st gear

    Kattelen huomenna, että saako nokan ja kammen anturit oikeita jännitteitä johtosarjan puolelta. Jos saavat ja jos tässä anturikaupoille päästään, niin onko PK-seudulla paikkaa, josta noita vois saada hyllystä? Netistähän saa tilailtua, mutta menee taas muutama päivä odotteluun.
     
  6. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Key dance askeleet ellei yasonilla jo ole tiedossa:

    Avain virtalukkoon, on-off-on-off-on ja jätetään siihen. Matkamittariin tulee vikakoodi, sitä en tiedä näyttääkö kuinka monta, lopuksi näytössä lukee done kun koodit on esitelty.
     
  7. yason

    yason 1st gear

    Key dance oli noissa linkatuissa huoltomanuaaleissa. Noh, samat näki Bilteman perus OBD-II -lukijalla.

    Kävin mittaamassa jännitteitä. Maa löytyy, mutta piuhasta tuleva referenssijännite on tasan 5V vaikka pitäisi olla manuaalin mukaan 8V. Onkohan noissa referenssijännitteissä muutoksia eri vuosimallien välillä ja voiko akun varaus vaikuttaa tuohon? Toi 5V vaan on liian tarkasti 5V, että oliskohan kuitenkin tarkoituksella noin?
     
  8. yason

    yason 1st gear

    Noh, jatketaan. Hain työkaluja ja irrotin anturin. Ilmeisesti se on joskus vuotanut öljyä, koska vihreän tiivisteen ympärille oli vedetty paksu palko mustaa silikonia. Raaputin sen irti ja puhdistin tasopinnat ja laitoin anturin takaisin. Tärähti käymään laakista. Hall-anturilta tuo vaikuttaa, mites paljon tuollainen ylimääräinen nolla pilkku jotain milliä mahtaa vaikuttaa magneettikentän vahvuuteen? Anturi tiivistyi nyt lähemmäs venttiilikoppaa, kun oli pelkkä vihreä tiivari välissä. Anturissakin jotain vikaa voi olla, koska heitti vielä saman P0340:n myöhemmin, vaikka käynnistyikin hyvin. Jospa tuon sais nyt tallille sentään ajettua...

    Samat 5V sain edelleen referenssijännitteeksi, ja sillä se käynnistyi kuin ei mitään. Posti tuo uudet kammen ja nokan asentoanturit tällä viikolla, sen verran halpoja ovat ettei kannata olla vaihtamatta, kun en tiedä, milloin on viimeksi vaihdettu, jos koskaan. Johtosarjan mahdollisia ylimenovastuksia voi sitten mittailla, jos/kun ongelma jatkuu.
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. yason

    yason 1st gear

    Tänään ulkoilutin Ryysseliä. Kävin vaihtamassa uudet kesärenkaat alle, niin ei tartte nastoilla ajella. Lisäksi vaihdoin sisäilmanpuhaltimen etuvastuksen ja kirkkaat valoumpiot. Ilmeisesti näissä ei ole sisäilmansuodatinta ollenkaan? Vai onko se kuskin puolella jossain?

    Takanapa-asetelmaan laskin menevän 6 eri tukivartta... On siinä ollut Ameriikan inssinöörillä miettimistä. Vai olisko noita laitettu vaan lisää periaatteella "vielä tuosta mahtuu yks", kunnes lopputuloksesta tuli riittävän hyvä? ;)

    Sitten ajelin illalla ympäriinsä ihan vaan huvikseni, kun oli miellyttävä auto ajaa, hiljainen ja kyyti oli pehmeää. Jousitus toimii hyvin: pintapehmeä, mutta ei kallistele liikaa. Voimalinja on hyvin ohjelmoitu, sillä loota ottaa pikkukoneesta tasaisesti ja hyvin tehoja irti. On kyllä muutenkin yksi parhaita vanhan liiton nelilovisia laatikkoja, joilla olen ajanut. Toiminnaltaan pehmeä, mutta kuitenkin sellainen, että laatikko tietää, mitä tekee eikä epäröi. Ei pärjää japsit, ranskalaiset ja eikä meikäläisen mieltymysten valossa edes saksalaiset tälle.

    Pohjakin on siisti. Kevyttä pintaruostetta aina jossain ihan kuin missä tahansa muussakin autossa, mutta pellit ehjät. Auton mukana tuli uusi etualatukivarsi. Äänistä päätellen pallonivel tai jokin onkin väljä. Mitäs sen tukivarren vaihdossa olis huomioitavaa? Pultit irti, vanha pois ja uusi tilalle? Kommervenkkejä siihenkin varmaan tarvitaan, että onnistuu ja litra irrotusöljyä.
     
  10. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Ei ole raitisilmansuodatinta mutta saatavilla kyllä. Käsittääkseni koostuu useammasta palasesta ja sijoitus jonnekkin tuulilasikaukalon alle.
     
  11. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Törmäsinpä tälläiseen oireeseen , liekö muille tullut vastaavaa eteen. Auto Stratus 2,4 l koneella jonka ostin juuri. Öljynvaihdosta ei tietoa ja muutamana päivänä tallilla siirrellessäni kuului outo vinkuna moottoritilasta. Tänään vaihdoin öljyt ja suodattimen nin kas kummaa, eipä kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä. Varmaankin vanhassa suodattimessa jotain häikkää josta ääni tuli, öljynpainevalo kuitenkin sammui heti äänestä huolimatta. Olen kuullut että suodatin voi pitää ääntä mutta pitänyt sitä höpöhöpö juttuna tähän asti :)
     
  12. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Saabisteilla on topikki tai useampikin aiheesta öljynsuodattimen ulina. Kuulemma tietyt merkit pitävät mekkalaa kun alkaa virtaus heikentyä tjsp. Ja yleensä tuo ulina on kuulunut kun suodatin on ollut t7 koneessa joka on surullisen kuuluisa karstoittuja.
     
  13. cdv70

    cdv70 Double Gearhead


    Ohjeet videon muodossa
     

Kerro tästä muillekin!