Seka(la)ista rakentelua ja konservointia tjn.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja DX, 26.1.2016.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    eiku on hyvää juttua, olen pelkästään mielissäni jos mun höpinöistäni löytyy hyödyllisenkin keskustelun aihetta, eli jatkakaa ihmeessä.
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    totta että jotkut kivilaadut on pikkasen haastavia kairattavia, omat kiviporauskokemukset rajottuu lähinnä savikaakeleihin ja betoniin,
    mutta sen oon huomannut, että uusissakin kovapalaterissä on aika pehmonen "hakkuureuna" ja että tosi kovaan mennessä ne kandee mirklata terävämmäksi heti uutena, ja kun alkaa poraamaan niin kierroksia tosi maltilla, hyvä hakkuukone pänttää lähes paikallaan,
    pula-ajan hiesubetoniin särmä terä menee ilman iskuakin akkuporakoneella.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tallille piti tehdä elementtiin reikää, niin duunari joutu hakemaan kolmekertaa uuden kiviporan terän ennenkuin löyty sellainen jolla tuli reikiä
    Eli eroja on nelikärkisissäkin

    Osassa kohtaa elementti on pehmeetä ja uppoo kahdenkäden iskuporalla, mutta osassa kohdassa tuntuu olevan sama kuin lekalla rautanaulaa yrittäisi ajaa 6mm teräs I-palkkiin, meteli on hirveä mutta tapahtumaa ei oikeen ole. Sit alko uppoamaan kun raa´lla voimalla painoi kaksinkäsin. Terä tosin ei pahemmin kyllä kulunut mikä oli suurehko ihmetys, mutta tais siinä olla tupla W ja 8mm merkintöinä


    Niijjoo tosiaan ne graniittiin tehtävät reiät oli suurimmillaan 5mm, eli ei kovin paljoa pysty edes sitä kovametalli päätä olemaan siinä terässä



    Ite asiassa DX;n ketjun sotkin kun ajatuksena oli, et hän ammatiksi reikiä autoihin tekee, niin varmasti painii samojen ongelmien kanssa



    Niijjoo yks typerimmistä asioista on se että miksi porakärki ruuvilla tulee paremmin reikiä samalla poralla kuin poranterällä?
    Vai liittyykö se 99% terän kulmaan ottaako se ollenkaan vai kurahtaako tylsäksi kun merkkauspiikin kuoppa loppuu
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Minkälaisia koneita teillä on kun ei ole ollut ongelmia reikien teossa. Ehken tuhansia reikiä työntäny betoniin ja vähän kiviin ja oisinko muutaman alle 5 terää saanu rikki. Kuluneina ne on pitäny hylätä.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    [​IMG]

    Vasemmalla ns. "oikein" teroitettu terä, ja se menee sorvissa ja penkkiporassa ihan jees. Oikealla käsikoneelle teroitettu terä, ei juuri tarvitse syöttää kun syö itsekseen.
    Tälläsiin olen itse ollut tyytyväinen. Kohde on kyllä vaikea kuvattava niin että siitä mitään tajuaa, mutta ideana on leikkuusärmän jälkeen hioa selekästi jyrkempi kulma.

    [​IMG]

    Tossa 22mm terä ihan normi 800w käsiporassa, pelti mihin reikä tehtynä tuolla on 15mm:stä.
     
    SauliK ja DX tykkäävät tästä.
  6. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Tommosen oikean puolimmaisia teriä terottelin entisessä työpaikassa missä niillä porattiin auranteriä HB400:een muut ei kestänyt kierrokset oli kohtalaisen pieniä eikä saanut olla alkureikää muuten lohkasi terän
     
  7. DX

    DX Double Gearhead


    Tuplakulmaa itekin suosin, siinä on sekin etu, että terä keskittää hitosti paremmin, muutenkin terota ton jättöpuolen inan jyrkempään kulmaan mitä se yleensä on,
    käsiporallakin ja hyvin maltillisilla kierroksilla ja normaaliterotukseen verrattuna pienemmällä paineella saa kakkaraudasta irti samanlaista pitkää suirulastua ku sorvissakin.

    ensimmäinen edellytys kai on, että porakoneessa on alennusvaihde ja motissakin kunnolla vääntöä.

    ja sit poraamiseen jotain nyrkkisääntöä, poran leikkuupinnan ei saisi luistaa pitkin kappaletta vaan veistää siitä lastua, liian pieni paine ja suuret kierrokset tuhoavat terän nopeasti,
    tosta voi jo päätellä, että liian pieniä kierroksia ei mukamas olekaan, mutta liian suuria kierroksia tulee käytettyä helpostikin.
     
    Muokattu: 21.2.2017
    Jussi289 ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Njoo tollasen teroittelee jo rälläkällä sopiviin kulmiin, mutta 4mm terän teroitteleminen on hiukka tekemisessä

    Joku sellaisella pyörivällä kivellä oleva teroitin on, mutta ei se oikeen tunnu pelaavan

    Onko olemassa jotain toimivaa teroitus laitetta missä ois kulmalukittava ja pyörähdyksestä lukittava istukka, ettei tartteis arpoa onko kulma ja jättö oikeat

    Eli terä istukkaan ja istukka penkkiin ja ruuvilla syöttää hiomapyörään, peruuttaa ruuvia kääntää terä 180° ja ruuvilla syöttää hiomapyörään

    Tollasella ois sama minkä kokoinen terä laitteeseen tilkitään kulmat ja viisteet ois aina oikein


    Niijjoo saan teroitettua hyvinkin toimivaksi 10+ kokoisen terän, kun siinä jo näkee mitä tekee ja viilalla vaikka viimeistelee, mutta ongelman tosiaan tekee alle 5mm terät 6-10 menee arvaamalla yleensä hyväksi
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, kyllä porakoneesta täytyy momenttia löytyä, ja just niinkuin DX meinas, liian pieniä kierroksia ei ole, liian isoja kylläkin. Wurthin tai CRC:n leikkunestettä kun välillä ruikkailee niin kyl se siitä.

    Olen kyllä 3,2mm popniittiteriäkin saanut teroitettua, ja näköni ei ole kyllä paras mahdollinen. Onnistuskohan se vielä paremmin luupilla, olis ainakin virallisen näköistä:webmaster:
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Piru vie jätkät! Tossa pari terää sillai hutasemalla terottelin em. Konstilla ni niillähän pysty oikeesti poraamaankin! :eek:
    Ja ihan rälläkän kivilaikalla, siksi käytin sanamuotoa hutasemalla :rotfl:
    Että kunnollisella penkkihiomakoneella ja hyvällä kivellä sais varmaan jo oikeesti hyviä teriä aikaseks :poff:
    Että kiitosta vaan ohjeista :D
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joskus muinoin onnistu 0,8 teränkin terotus. Enää haave vaan. Silmä ei nää, eikä käsi osu.
     
  12. palontie

    palontie Double Gearhead

    Rälläkällä on tullut satoja teriä terotettua,varsinkin popparin teriä.
     
  13. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    :eek::) Rälläkällä popparin terä teräväksi, no huh? Smirkkelilläkin on aika haasteellinen käsivaralla. Siinä pitäis olla pieni pyöräyttävä liike ja helposti sitten pyöräyttää vastapuolen terää tylsäksi. Se hyväpuoli on, kun meni terotus ketuilleen, niin voi yrittää uudelleen niin pitkään, kun kierrettä on jäljellä. Paitti joskus kierteen loppuosassa on paksumpi keskiosa. Aina loppua kohti puree huonommin, kun keskiosa ei lastua.
     
    -Skeletor- tykkää tästä.
  14. palontie

    palontie Double Gearhead

    Pala kakkua,rälläkkä ruuvipenkkiin kiinni laikka vaakatasossa.
     
  15. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Heh. Mulle tuli ensimmäisenä mieleen, että 3,2 mm terä pystyyn viilapenkkiin ja siitä sipasee rälläkällä... Aika kova jätkä olisi jos onnistuisi terotus :rotfl:
     
    Karpov ja palontie tykkäävät tästä.
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    Ape cuoghi on sellainen jolla voi teroittaa teriä. Se tekee päästökulmat ja senkin voi säätää. Isommille porille on erillinen laikka kärkiohennukselle. Upottimet ja suorat kierretapit voi teroittaa.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Netistä.löyty hyvä video josta näkee miten se terä vemputtaa kun sitä teroitetaan.
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    Wuhuu, vihdosta viimein tänään sain pultit, meinas jo alkaa vituttaa,
    mutta nyt on mosa kasassa, enää loput
     
    Herje ja palontie tykkäävät tästä.
  19. palontie

    palontie Double Gearhead

    Meinaatko penkissä käyttää ja arviot tuloksista?
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    taitaa olla turha viedä, pikkasen isommat imuvenat ja vähän lisää vinkua imukanaviin, aluimusarjankin ainoa konkreettinen hyöty taitaa olla että mosa painaa varmaan 15 kiloa vähemmän,
    käytännössä sama moottorihan se on ku ennenkin, tuskin tarttee kaasarin säätöihinkään koskea.

    joku pikkasen päälle 300 kaakkia edellinen versio puski, tuskin nyt kauheesti vähemmän, mutta tuskin kovin paljon enempääkään, jos veikkailla pitää niin 20 tuli lisää
     
    palontie tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!