Seka(la)ista rakentelua ja konservointia tjn.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja DX, 26.1.2016.

  1. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Todennäköisesti yksi ainakin osuis kohdalleen. Vähä niiq eri pulttijaolla olevaa vannetta auton alle ruuvatessa.
     
    DX, palontie ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Milloin osuu oikeaan kohtaan sen ollessa samalla väärä?


    Silloin kun porasin uudet pistehitsi reiät korjauspalaan ja onnistuin osumaan kaikki 5 reikää kuuskyt prossasesti vanhoihin reikiin :odroll:
     
    DX tykkää tästä.
  3. DX

    DX Double Gearhead

    arvoituksen vastaus lienee, että olivat avatessa läpiporattu.

    mut oli miten oli, niin aika hyvä osumatarkkuus,
    viiden sentin välillä vähemmän ku joka viides reikä sais reiän kohdalle silkalla tuurilla osua
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Joo tosiaan oli läpi porattu ja korjauspalaa liittelin
    käsi varalta huitasin muutaman reiän et on kuin alkuperänen ku kerran terveeseen saa hitsata ja ylä-etureuna tulee puskuun, niin eiköhän jokanen porattu reikä tosiaan ollu entisen kohdassa :odroll: :poff:
     
    DX tykkää tästä.
  5. DX

    DX Double Gearhead

    oon nykyään jäätyneen nopee päivittään näitä, taas "vaan" vähän toista kuukautta myöhästyneenä ite suorituksesta.

    enivei, "veikkauksen" tulos on:
    yksikään astinlaudan kiinnitysreiän porauksista ei osunut tulppahitsin, tai muunkaan hitsauksen kohdalle.

    no itteeni kehumatta, yleensä saan pellit liimattua sen verran pehmosilla saumoilla, että ovat suunnilleen samoin muokattavia/leikattavia ku o kiinnitettävä värkkikin.
     
    Muokattu: 23.12.2019
    Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mulla on paha tapa hitsata "liian" kovaan. Karkenee ja vetelee enempi mutta kun ei anna luonto periks "valaa tinaa" vaan päällekään :p
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    millä lankalla hitsasitkaan?

    sori, olet pihalla, mutta älä suotta ota siitä nokkiis, olet aikalailla samassa jamassa kuin kaikki muutkin.
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ihan perus 0.8mm lankaa ikhlta tms. Ja virtaa sen verta että aina palaa "läpiasti"

    Oletin että tarkotat sitä ettei pintapeltipaikkoja oo pakko hitsata läpi + 100% saumalla vaan riittää vähempikin ja tina tarvittaessa? Itse kun hitsaan aina täydellä saumalla ni se välillä aiheuttaa lisähommia oikomisen muodossa o_O
     
  9. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Hitsaatko pitkällä saumalla vai täppäiletkö eripuolilta pikkuhiljaa?
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Eripuolilta hiljaksiin tottakai, pitkällä saumalla pintapeltien teko ois kyllä ittensä hirttämistä munista kattoon :D
     
    maverick999 ja palontie tykkäävät tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ja siinä vaiheessa ku vedät ne kaks viimestä täppää, niin kuuluu pploong ja se on ihan yhtä mutkalla ku oisit vetäny kaikki yhtäkyytiä...
     
    Gary Grand ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    On tuokin tullut joskus koettua :rotfl:

    Nimim. ~40cmx40cm paikka keskelle sprintterin takaovea :oops:
     
    Gary Grand, DX ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  13. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Omistin joskus vanin mihkä edellinen omistaja oli takonut suorastapellistä helmat, ei ollu ilmeisesti pahemmin virrassa säästelly eikä varmaan kyllä ollu jaksanu pahemmin täpeillä hitsata. Kyljet oli aalloilla aika korkealle. ja korkeat oli myös aallot.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Se onnistuu valitettavan helposti... Varsinkin jos pelleissä on jo entuudestaan vähänkin jännityksiä :confused:
     
  15. Visa

    Visa Gearhead

    Noh. Eipä se pellien vaihto ikinä ole pelkkää hitsaamista. Sen jälkeen pitäis vielä vasartaa asiat suoriksi, mutta aika harva sitä tekee, vaikka säästäis pakkelointihommissa hitokseen hermoja.
     
    DX ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  16. DX

    DX Double Gearhead

    0,8 on mun mielestäni liian paksu pintapeltihommiin jos ei oo tarkotus tehä kylmiäkovia saumoja

    oon laittanut juutubeen videon jossa sarjaheppasin, eli pulssihitsasin kutosmatsdan kuskin puoleisen takakaaren takaata eteen yhtämittasella saumalla, silleen, että ohjasin korjuupalaa aktiivisesti vasurilla, alussa korjuupalan loppupää joku 15 senttiä irti kohteestaan ja hitsuusauman imua mukaillen päästän/jarrutan kohti kohdettaan, perustuu siihe, että kaari pienempänä kappaleena lämpee enempi, mutku o kylmänään venytyksessä, niin lopputulemana kutistuu suhteessa vähempi,
    silleen aika usein teen, se vaatii harjottelua, eikä siedä keskeytyksiä ja aina jos pysäyttää kempin vittuiluun tms. vetää pussilonton kylkeen,

    vaan taustalla soi ratiosta hiljaa metallican biisi ja lähes tunnistettavasti, joten juutube sitten sensuroitti sen(kin).
     
    juko7, xarper ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Toi 0.8mm on ollu semmonen hyvä kompromissi että ei oo tarvinnu vaihtaa lankaa kesken hommien. Kun välillä taas pitää vedellä 4mm lattaa pitkällä saumalla jne... Ja pintapeltihommiinkin tuo 0.8 vielä "menettelee" kun vaan malttais. Enempi sillä hätäilyllä saa vituiks kun pelkällä "väärällä" langalla.

    Suurin virhe imho on että poistetaan liian vähän mätää materiaalia ja sit joudutaan hitsatessa "täyttämään" samalla kun hitsaa=liikaa lämpöä ja taas vetelee... Itelläkin meni useempi vuos oppia että se paikkapalan säästely on lopunviimeks se kallein paikka säästää :rotfl:
     
    juko7 tykkää tästä.
  18. DX

    DX Double Gearhead

    juu, kyllä periaattees just näin ja kuten sanoinlin, olet samassa jamassa kuin "kaikki" muutkin siellä olin minäkin,
    et tiedä nollakutosesta ku et oo sitä opetellu, ite käyttäsin vieläkin ohuempaa jos olis linereita, rullia, lankaa ja siihen soveltuvia koneita yleisesti tarjolla
    sitte ku opettelet hokaat,
    ettet sitä neljämillistäkään yhtään tykkäis viiden millin langalla heppailla
     
    xarper tykkää tästä.
  19. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ei nyt mennä telakkahommiin sentään.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nyt sanoit kyllä vähän sillai, et joutuuko tässä nyt opetteleen...
     
    DX tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!