Senioriooppelin pelastusoperaatio

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rusty, 3.5.2006.

  1. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No niin. Tänään tuli taltioitua '63 Opel Olympia Rekord 2D 1,7 ja pestyä kymmenen vuoden pashat pois. Jarrut oli kaikki ryytynyt kiinni ja konekaan ei taida pyöriä, helmat on haperot ja pakoputki jäi sinne navetan hiekkalattiaan johon auto oli uponnut akseleita myöten, renkaat tyhjät ja hiirenpapanaa lattiat täynnä.... Ooppeli on 6:n voltin peli eikä akkua oo tallella niin voinko antaa 12 V vai hajotanko jotain? ( en ole koskaan omistanut 6V autoa..). Ja tulpanrei'istä rost offia likoomaan? Tietääkö joku mistä sais esim. helmapeltejä ja jarruosia ym..? :odroll: Ainiin; vaihteetkaan ei mee päälle, mikä avuksi? Siirtäkää jos on väärässä paikassa.
     
  2. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    No ainakin Rostoffia voit laittaa likoamaan, tosin se ei koneremonttia korvaa, akkua et varmaan kuvauksesi perusteella tarvitse vähään aikaan.
    6-volttinen startti kyllä pyörii hyvin 12-vee virralla, mutta muista sähkölaitteista voi sauhu nousta.
    Iso projekti tiedossa..
     
  3. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    laturista kannattaa ainakin nyppiä johdot irti ja vaihtaa 12v puola. 6v starttimoottoreita olen kuullut käytettävän vaihtelevalla menestyksellä, pääsääntöisesti ihan hyvällä. Itse en ole uskaltautunut kokeilemaan. Pitkään ei tietysti kannata sahata. Kannen joudut todennäköisesti jokatapauksessa irroittamaan, mutta ennen sitä voi olla hyvä käyttää, tietääpähän sitten joutuuko alakertaankin kurkkaamaan. Sylintereihin voi laittaa rost offia tai löpöä. Onko opelixissa rattikarahka? Jos on, niin vaihteiden puuttumista kannattanee lähteä setvimään pesemällä ja rasvaamalla se monimutkainen vivusto, joka on seissyt avoimessa konetilassa vrt. suljetussa, öljytyssä tilassa seisseet laatikon sisäiset helyt.
     
  4. signet

    signet Gearhead

    Sylintereihin löpöä tai jotain mikä ei haihdu niin helposti kuin rostooffit tai WCnelikymppiset joita saa olla suihkuttelemassa minuutin välein :rotfl:
     
  5. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    On rattikarahka. Kiitos vinkistä. :D
     
  6. Rüsselsheim

    Rüsselsheim 1st gear

  7. VooDoo_

    VooDoo_ 1st gear

    ite lykkäisin jotaki aika löysää öljyä koneeseen.. mäntien päälle sopivasti 2-tahtisen öljyä .. sit pyörittelis porakoneella öljynpaineet myllyyn.. ja kampuran päästä varovasti avaimella pyörittelis liikkeelle sitä... Ehkä se siitä virkoaa, ehkä ei :)
     
  8. Luigi

    Luigi Gearhead

    Isällä oli 6v kupla,talvistarttiapuna oli 12v akku takajalkatilassa.Avain starttaukselle,tuikkaus 12v napaan ja avot,peli tulille.Startatessa pystyy antamaan apuja,virta päällä 6+12=sauhu nousee.
     
  9. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Kuuskolmehan on sama malli kuin 64, jolloin sedanissa oli jo muistaakseni 12V sähköt, mutta halvemmassa Caravan pakussa oli 6V. Jossain oli se ohjekirjakin mistä olisi voinut tarkistaa, mutta eipä tähän hätään löytynyt.
     
  10. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Viisainta olis tietty vaihtaa kokonaan 12v systeemiin, oma metritane jurnuttaa tosi tuskaisesti 6v systeemillä, vaikka akku on uusi ja starttikin rempattu. Vaihtoon tarvitaan ainakin laturi, akku, puola, vilkkurele ja tietty polttimot. Starttikin kannattaa vaihtaa jos vaan jostain saa 12v version. Tuulilasinpyyhkijän ja lämppärin moottorit saattaa mennä kunnon keraamisella etuvastuksella, tämä on ihan mutua. Laskemalla selviäis. Olisin itsekin varmaan vaihtanut, 12v sähkötkin löytyy nurkista, mutta ku uusi 6v akku oli pahuksen kallis ja olen muutenkin vähän masokisti.
     
  11. Ropelihattu

    Ropelihattu 1st gear

    Ja jos starttia käytetään 6v jännitteellä, niin se tarvii kaksi kertaa paksummat virtajohdot verrattuna 12v systeemiin, kun virtakin on kaksi kertaa isompi. Siis 6v systeemi on paljon arempi huonoille kaapeleille ja liitoksille.

    Moottorin käynnistäminenhän tarvii saman tehon oli jännite mikä tahojaan.
     
  12. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Löysinpäs sen manuaalin. Laitoin siitä "tekniska intrenask skivornat" tonne.

    http://www.freehomepages.com/partanen/sekalaista

    Ei kyllä pitäisi muistella ulkoa, kun se olikin 6-koneiset 12V vehkeillä. Jotain merkintöjä oli korjailtu noihin en tosin tiedä miksi.
     

Kerro tästä muillekin!