Seossuhdemittarin teko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jani.tahvo, 4.3.2004.

  1. jani.tahvo

    jani.tahvo 1st gear

    Onko kellään ohjetta ns. lediseosmittarin tekoon? tai rakennussarjaa ja mistä saa? Kun valmis on niin iso moottoripyörään.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

  3. 454SS

    454SS 3rd gear

  4. makke

    makke 1st gear

  5. veekasi

    veekasi Gearhead

    Kannattas varmaan kysyy autometerin päivän hinta, jotain 60-70 e/viime kesänä ja nyt taala 25% halvempi. Kannattaako tehä ite?
     
  6. 454SS

    454SS 3rd gear

    Jos tossa on anturi mukana, niin sikahalpa. Esimerkiksi VPV:llä maksaa pelkkä anturi enemmän. Eipä kyllä noi FMI-mittaritkaan kovin arvokkaita ole.
     
  7. veekasi

    veekasi Gearhead

    Pelkkä mittari, Autometerin anturisarja maksaa tuplaten eli aivan sikakallis. Letukan yleismallin anturi(yks johtoinen) jotain 30 e+johtoa 2e(?). Eli koko paketti alle 100 e. En viittiny alkaa ite tekee, niin niin säästä, säästä...olis tullu halvemmaks tehdä ite...kuitenkin pääsen paremmille tuntipalkoille tekemällä muita hommia. Ai nii, muutama ege niihin adaptereihin(hitsattaviin) millä anturi(t) peltisarjaan kii.
     
  8. lapazu

    lapazu 1st gear

    Mutta eikös anturin lisäksi yleismittari voisi riittää? Tämä näin niin kuin yleishölmönä kysymyksenä... voisin toteuttaa itselleni...

    Laittaisi vaan yleimittarin piuhoihin kiinni tarvittaessa/säätäessä seoksia. Muuten anturi saisi olla ihan keskenään. ??
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onkos kukaan rakentanut laajakaista labdasta seosmittaria.Menis vähän leveemmälle alueelle kun toi perinteinen laiha/rikas kytkin.
     
  10. PasiK

    PasiK 1st gear

    Niin, ei noi "mittarit" ole muuta kuin valopylväiksi muutettuja volttimittareita. Halpa yleismittari käy hommaan yhtä hyvin. Täytyy vaan tietää, mitä esim 0.5v tarkoittaa seossuhteena.
     
  11. lapazu

    lapazu 1st gear

    Just katoin piilteeman kuvastosta notta siellä on 1,2,3 ja 4-karvaisia antureita, sekäpä näkyy samaa anturia olevan käytetyn useammassa eri merkissä. Tästä voisi päätellä sähköisten arvojen olevan likipitäen samat? 1-karvainen anturi 29€.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaikki normaali lambdat toimii 0-1v paitsi laajakaistat....
     
  13. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Lämmitys toimii omana elementtinä ja kytketään just kuten sanoit.
     
  14. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Lambdan (yleismalli 4-johtoinen) asennusohjeessa moiseen hiomouteen ei puututtu mitenkään. Vopi olla, että lämmitys on kokoajan päällä? Vai voisko siellä olla sisäiset "kärjet", jotka aukeavat kun haluttu lämpötila on saavutettu?
     
  15. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead



    Kyllähän se toimii niinkin, mutta se on ihan sama jos polttoainemittarin lukema tulisi voltteina. Eli on aika homma aina miettiä, että mitäköhän tuokin lukema nyt tarkoittaa. LED valopylväässä on se etu, että se voi näyttää vaikka vihreää kun on oikeat seokset ja punaista kun väärät. Huomattavasti helpompilukuinen, varsinkin ajaessa.

    Monesti kuulee/lukee että itse tehdyillä ei tee mitään. No miks ei? Miks tekis Autometerin mittareilla? Sen takia että ne on Autometerin valmistamia ei takaa millään muotoa sen luotettavuutta. Itse tehdyn voi mm. kalibroida huomattavasti tarkemmaksi kuin kaupasta ostetun.
     
  16. lapazu

    lapazu 1st gear

    Juu, sulla on tuossa hyvä pointti. Itselläni nyt on ajatuksena kehitellä kotikutoinen dataloggeri jolla voin kerätä tietoa pidemmältä aikajaksolta käppyrän muotoon. Älkää kysykö yksityiskohtia, tämä on vasta hullun päähänpisto-asteella. Mutta kesää kohti varmaan jotain saadaan aikaan. Itse en juuri näet tarvitse seosmittaria joka antaa helposti luettavan arvon, mutta ei kuitenkaan jää muistiin. Ei jää juuri paljoa analysoitavaa. Luulisin tarvitsevani nopeustiedon, kuljetun matkan, kierrosluvun ja sitten sen seossuhteen. Mutta antaakohan lanta-anturi riittävän reaaliaikaista tietoa suhteessa kolmeen ensimmäiseen?

     
  17. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    No eihän se anturin arvo ihan hetkessä muutu, mutta ei sillä ole niin väliäkään, sillä eihän ketään kiinnosta kumminkaan, että miten se seos muuttuu jonkun kymmenesosasekunnin aikana. Mulla on itsellä sellanen LED mittari jossa lukemat vaihtelee ehkä liiankin nopeasti noin katukäyttöä ajatellen. Jos dataloggeria aattelis, niin joku kerran sekunnissa lambda-anturin arvo ja kierrokset ym. muut arvot voi helposti ottaa vaikka mikrosekunnin välein tai niin usein kuin A/D muunnin pystyy lukee. Toisaalta tiedon tallennus hankaloituu, sillä muisti loppuu nopeasti kesken johtuen lukuisista näytteistä.
     
  18. veekasi

    veekasi Gearhead

    Happiantureita kahta tyyppiä: Tavallinen ja lineaarinen. Tavallinen toimii lambda 1 alueella "tarkemmin" ja lineaarinen toimii lineaarisesti eli O2/V suhde pysyy muuttumattomana koko alueella(esim 100 mV/ledi). Lineaariset huomattavasti kalliimpia kun noi tavalliset. Lineaariselle anturille ois helpompi tehdä mittari. Tavallisessa mittarissa lambda 1 kohdalla pienempi jännitteen muutos(esim 100mV) aikaansaa ledin syttymisen ja rikkaalla (jotain alle 0,9) tai laihalla(yli 1,1) vasta 150mV muuttaa näyttämää. Jos Boschin kurssista jotain jäi tajuntaan.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: veekasi 2004-03-12 12:30 ]</font>
     
  19. J

    J Gearhead

    Mä tein joskus vuosi sitte itelleni ton FFP:n sivuilta löytyvän ohjeen mukaan. Tarpeet maksoi muistaakseni jonku 20-25egee. Aikamoinen hyppyjohtojen kolvailu siinä oli kun reikälevylle väkästelin. En voi kyllä suositella kelleensä! Mut jos ois hommannu ohjeen mukasen valmiin levyn niin ei ois ollu kovin paha rasti. Tokihan se valmis mittari olis pienempi kooltaan ja kotelointikin olis paljon siistimpi. Mutta kun toistaiseksi ei ole tarvetta kiinteälle asennukselle, niin samahan se on mikä siellä kojelaudalla/lattialla pyörii silloin harvakseltaan kun kiukaalle jotain muutosta tekee...
     
  20. pecu

    pecu 1st gear

    [/quote]
    Eipä kyllä noi FMI-mittaritkaan kovin arvokkaita ole.
    [/quote]

    V8 5/99 oli ton FMI:n 1.4 A/F seosmittarin testaus. ainakin siinä kehutaan kyseistä vehjettä. makso muuten 5 vuotta sitten 1500mk!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: pecu 2004-03-12 23:22 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!