Shifterit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Inlinee, 21.2.2021.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Yleismaailmallista pölinää.

    Vitutuksen hiukan jo laannuttua. Orggis sifterin vaijeri oli paskana, ja uus vaijeri veroineen päivineen kotosuomessa melkein 120€. Loistava tekosyy ostaa Hurst Pro-Matic2, siinnähä tulee katos uus vaijeriki. Ja automaagissaki ois shift-kittiä.

    Jepjep. Noh, mekanismihan ei joka kerta toiminu oikein, vaan jätti välillä hampaita kiinni saamatta. 6 tuntia käytin aikaa aikalailla sen uuden osan purkamiseen, tutkimiseen, sit pura-kasaa, pura-kasaa, hio, prässää ( :confused:), tätä samaa, ja lopuks litiumrasvalla kasaan. Nyt toimii 100 kertaa 100:sta.

    Seuraavaks pitäis weld&pray-henkisesti alkaa täyttöhitsaamaan ja poraamaan selector armin ( tämäkin shifterin mukana tullut...) reikää ylöspäin, geometria on vähän väärä, vaijerin liikerata ei riitä.

    Sattuko mulle joku täys torspo maanantaikappale? Vai perus paskaa..

    Joo, saa tuon toimimaan, mutta vaatii mielestäni kohtuuttomasti vaivaa pelkästään saaha se toimimaan niinkun pitää, etenki ku hinta lähentelee neljättäsataa euroa.. :mad:

    Mitens muilla?
    Ei oikein tiiä taas pitäskö itkeä vai nauraa, mut meneehä se vapaa-aika näinkin...
     
  2. linc.

    linc. 1st gear

    Mulla ei ole kuin negatiivisia kokemuksia tuosta promaticista, taitaa olla ihan peruspaskaa nuo kaikkio_O
     
  3. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Tilasin omaan projektiini Sidewinder shifterin ja olin positiivisesti yllättynyt vaijerin paksuudesta ja koko laitteen tukevuudesta.Ei ole vielä päässyt testaamaan ,mutta äkikseltään Cheetah on lähellä tuota myös ulkonäöltään ja rakenteeltaan.Hinta oli kyllä mieluinen,Summit toimitti.
     
  4. Weijari

    Weijari Gearhead

    Promaticin kanssa oon kans tapellu, tosin tää on varmaan 30 vuotta vanha ajalta jolloin promatic oli Mr Gasketin.. Ykskään viidestä uudesta selector armista ei machannu hammasväliin silleen että pykäkä on päällä ja rissa hampaan pohjassa, vaan piti kans porailla ja hitsailla.
     
  5. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Saman tyylisiä ongelmia oli myös b&m shifterin kanssa kun muutama vuosi sitten dusteriin sellaisen laittelin. Kai ne sitten on perus paskaa
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Se mitä mä oon noita kattellu niin yleensä noi peruspaskat toimii hienosti gm laatikoiden kanssa, mut moparissa tulee haasteita ettei geometriat täsmää ja kaikkia pykäliä ei saa tai meinaa saada kohdalleen.
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Hommasin myös Sidewinderin,ja on se ihan eri asia kuin nämä perinteiset laatikkosifterit jotka ovat tietämättömälle lähes mahdottomia käyttää.
    Lisäksi nämä perinteiset laatikkosifterit ovat olleet ainakin omaan silmään perkeleen ruman näköisiä.
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kuullostaa pikaotannalla siis peruspaskalta. No, onneks on vapaapäivä. Voiki tän päivän käyttää sitte oikeen geometrian metsästykseen.

    Tuommonen gated, esim sidewinder, ois varmaan toimintavarmempi. Mulla promatic2:seen ajo se, et sain sen mahtumaan vakio-konsolin alle, orggis-shifterin kiinnikkeisiin ku rakens sille sopivan base-platen.

    Eli aamukaffet naamariin ja selector-armin kimppuun :odroll:
     
  9. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    Poikkeus muiden kommentteihin :
    Itsellä oli lähes 20 vuotta Promatic2 kiinni Camarossa ja oli todella hyvä shifteri, jämäkkä, täsmällinen.
    Suurimman osan ajasta oli TH350 jatkeena, loppuajan TH700 perässä siten, että shifteristä 1. vaihde oli laatikossa 2. vaihde, Promaticcia kun ei saanut nelivaihteiseksi muutettua.

    Kun otin Promaticin irti, edelleen hyvät rasvat tallella mekanismissa eikä mitään merkkejä kulumisesta.

    Hommasin tilalle B&M Quicksilver nelivaihteisen shifterin, selkeästi tunnottomampi, koneisto ohuempaa peltiä yms. No, on sekin toiminut tähän hetkeen asti, noin 4 vuotta.
     
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Laatu vähän vissii muuttunu vuosien varrella. Shifterikään ei ollu kovin jämäkkä, paksua kamaa tosin. Prässäsin ite niittä niittejä koneistosta tiukemmaks ettei notku joka saattanan suuntaan ja pure kiinni mekanismi itteesä, jollon se kynsi jäi välil jumiin eikä napannu uutta vaihetta.

    Mut nyt se on kiva käyttää.
     
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    1.5mm poras ylemmäs ( lyhensi vipuvartta) ni nyt pelaa kaikki. Ei se paljosta ollu kiinni.
     
    malvasto ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Viime keväänä ostin Ponuun ”kunnostetun” orkkis bump shifterin. Kohtuu arvokas oli vielä. Ja lähes p..ka. Purin mm. pultit rungosta ja niin turkasesti ruostetta prikkojen alla. Ei muutenkaan tuonut sitä täsmällisyyttä mitä odotin. Palautteessa kerroin heikosta restauroinnista. Vastaus oli että pultteja ei irroteta koska asiakkaan on helpompi asentaa shifteri tehtaan asetusten perusteella. :D
    On sihteeri vieläkin kiinni, mutta jossain vaiheessa vaihtuu.
     
  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kahtoha. Kun asens backdrive linkagen kiinni, ni tuli sen verta lisää vastusta et tuo 150-senttinen kaapeli nyt poijjaa tuolla, huomaa kun joka kerralla on vaihtotuntuma vähän erilainen. Tämähän ratkeaa irrottamalla ratti/avainlukko pois käytöstä katsastuksen jälkeen.. Tai ( ehkä) vaihtamalla B&M superheavyduty tjsp kaapeli, joka on "vain" metrin pituinen ja järeämpi, ja 100€ hintaan..

    No, näillä mennään tämä kesä, nyt nostan kädet pystyyn, ei jaksa eikä pysty. Saa sillä D:n sentäs päälle. Taaskaan ei saa pakkoykköstä eikä aina ees kakkosta:mad: Backdrive linkage ei edes mitenkään jäykältä tunnu käsin irtaallaan sitä soutaessa, mutta ilmeisesti riittävästi että vaijeri antaa just tarpeeks periks. Tosiaan sen irrottamalla toimii taas hienosti.. Sit kun vetää shifteristä ja päästää sen palautumaan takasin jousivoimalla tärähtäen, niin kun se tärähtää ja lyö vaijerille, niin sillon näkee mekanismista kuinka se iskun saava vaijeri työntää ne vaadittavat millit sen pykälän paikoilleen.

    Pitänee alkaa säästämään manuaali-konversioon rahaa. Poltellu pitkän aikaa 4-lovinen manuaali, tosin nyt sais TKX:ääki, sais OD:n samalla.. Tai katotaan nyt jahka vitutus vähän laantuu..
     
    Muokattu: 23.2.2021
    fmila tykkää tästä.
  14. Weijari

    Weijari Gearhead

    Meneeks sulla jotenkin pitkästi se vaihdevaijeri? Kääntyykö se siellä laatikon päässä liian jyrkkään kulmaan kun lyhensit selector armia? Pohjaako sulla vaijerin pääty vaijerin kuoreen yläpäästä kun työnnät ykköselle? Tota vaijeriahan voi jäykistää esim työntämällä sen kumiletkun sisään ja kannakoimalla kumiletkusta tai sitten pokkaat esim sähkö / hydraulikkaputkesta tukiholkin vaijerille... On joku joskus vetäny teollisuuskutistesukkaakin lisäjäykisteeks.
     
  15. fmila

    fmila Gearhead

    Mä oon jo joskus 70-luvun lopulla tuskaillut noiden tarvike-sifterien "laadun" kanssa. Vaijerit tosi heppoisia myös ja itse sifterin runko aika heppoista tavaraa, notkuu ja taipuu. Jos vaikka vertaa GM:n orggis Horse Shoen materiaaleja niin ei oo kehuttavaa.

    Manuaaleissa sit taas Hurstin vehkeet on kunnon terästä, saa riuhtoa ja pykälät löytyy aina, kunhan perus säädöt on kohillaan.

    Mutta ääni TKXlle myös täältä. Sitä kohti...

    t. AM
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No miten se 150 senttinen vaihdekaapeli nyt pitkästi saattaakaan mennä. 360 asteen kieppi vaihdelaatikon ympäri, just niinko ohjeiski. Ei pitäs kääntyä liian jyrkästi kyllä. Eikä pohjaa mihinkään. Se vitun vaijerinpaska poijaa siellä kuoren sisällä.

    En jaksa edes perehtyä enää, löin läjään. Ei pitäis uuden osan vaatia heti paketista koko paskan purkua ja pajotusta, selector armin geometrian korjausta, ja vieläkään ei toimi kun laittaa backdrive linkagen "lisävastukseks" kiinni. Tuo tuotehan on ihan täys paska suomeks sanottuna.

    Ajamme D:llä tämän kesän.
    Ps. Voin myydä tämän kans jos joku haluaa. Ajamaton, purettu, korjattu, jäykistetty ja rasvattu. Th350:sen kiinnikkeet käytetty ( saa uutena), jälellä Fordin ja Moparin kiinnikkeet, ja TH400:sen. Baseplate vaihdettu isompaan, sen saa sillä kii mihin vaan, kun voi poraa reiät omaan kohtaan. YV:llä rohkeasti yhteyttä.

    Sama, vertasin orggis-sifteriin, ni ei se notku ja natku joka suuntaan. Omaan ei vaan saa enää orggista, tai orggista vastaavaa vaijeria. Ois näemmä pitäny kehittää siihen joku patentti, tolla vaivalla oisin jo moneen kertaan tehny sen, kuvittelin että tuo on helppo ratkasu kun kaikki on uutta ni varmasti toimii.

    TKX. Siinä sitä ois.. pitäs mahtua ilman tunnelin modauksia A-body GM:ään.Menee kyl taas perävälitys vaihtoon, mut niitä saa kaupasta
     
    Muokattu: 23.2.2021
  17. fmila

    fmila Gearhead

    Mulla on jo 4,11 välitys hyllyssä valmiina odottamassa. Sain myös kauan lainassa (ihan luvan ja sopimuksen kanssa) olleet manuaalipolkimet takaisin. Toi TKX pitäis sopia myös 1gen F-Bodyyn suoraan ilman suurempia koritöitä. Reikä vaan tunneliin keppiä varten, kun se näyttäis olevan vähän eri paikassa kun Muncien aikana tarvittiin, se kun on tullut aikanaan tukittua. Tarttee vaan päättää rakennanko uudelleen "bell crank vivuston", vai pitäisikö mennä suoraan hydrauliseen kytkimen käyttö järjestelmään? Takapalkki pitää sit vaan seppiä uusiksi tai modata alkuperäinen?? Kardaani katkaisuhoitoon siinä ne tärkeimmät olisikin??? Meillä on porukalla yksi tiedustelukin vetämässä, mutta ei oo vielä kyseisellä firmalla toimittaa tavaraa. Valmistaja ei oo pystynyt vastaamaan kysyntään ihan hyllyltä...vielä.

    t. AM
     
    Inlinee tykkää tästä.
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Manuaalihan se on mainio, varsinkin kunnon sifterillä. volvossa t56 loota ja kiva on napsia pykäliä eessuntaas. Ja oli mulla caminossa hurst promatic 2 90 luvulla, sen sai kyllä pelaamaan ihan hienosti th350 kanssa.

    Nyt on offiblazerissa th350 sifterinä hurst quarter stick 2, paljon mieluisampi kuin noi räikkämalliset. Ja hienosti sekin on toiminut jo vuosikausia.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ite oon funtsinu ainaki suoraan hydraulisena tehä. Osittain siittä syystäkin että tuo on automaatti ollu aina, eli pitäs kaikki z-barit yms hommata joka tapauksessa.
     
  20. SauliK

    SauliK Gearhead

    mulla on ollut bm street bandit vuodesta 2015 asti, ei pahaa sanottavaa. hieman haastava käyttää jos ei ole tuollaista koskaan kokeillut kun vaatii tietyn tyylin toimiakseen kunnolla, voi johtua just tuosta että lukitus koneisto ei ihan natsaa niinkuin pitäisi. on vielä manuaali laatikkokin joten keppiä tulee käytettyäkin. ei ainakaan vielä ole kulumisen tuomia ongelmia esiintynyt ja tykkään kyllä tästä kepistä edelleen

    onko mulla käyny tuuri tämän kanssa :)
     

Kerro tästä muillekin!