Shifterit ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja MuscTor, 9.11.2005.

  1. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Käväisi harkinnassa laittaa Fordini C6-tomaattiin uusi shifteri jonkin verran väljähtäneen B&M Megan tilalle. Eipä oikein löytynyt sen tyylistä kuin ajattelin. Onko tosiaankin shifterit maailmalla näin vähissä, vai enkö vain löytänyt ? Katsastelin mm. seuraavia: TCI, Lokar, B&M, Hurst, Gennie

    Tommoiset "horseshoe" -tyyppiset kiinnostais, toiminnaltaan sais olla vähän kuin tuo nykyinen B&M, eli räikkä 1 - D -välille ja gate-action lopuille.

    Fordilla oli originaalina joissain vehkeissä tuommoinen konsoli -horseshoe, vaan sitä voin metsästellä ostetaan osat ja kikkareet -palstalla, mutta kysymys siis kuuluukin, oliko shifterit tosiaankin tuossa ym. listassa kaikki ?
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    No ei, kyllä valmistajia riittää. En kyllä yhtään oivaltanut mitä oot hakemassa, mutta vaikkapa turbo actionilla on tarjolla todella laadukas shifteri. Ja pienempiä valmistajia on läjäpäin.
     
  3. Polara

    Polara Gearhead

    Tästä päästäänkin asiaan mitä olen pähkäillyt jo jonkun viikkoa...
    Toisiks uusimmassa veekasissa ihmettelin sitä juttua avo-dartista, että millon niistä on tullut maastoautoja... Kun kirjotettiin, että: "dartissa on kolmialueinen vaihdelaatikko..."
    Eikö tämän perusteella shiftereitä vois ruveta kutsumaan aluevaihtimeksi?!
     
  4. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Laadukkaan oloinen kampe tuo Turbo actionin shifteri, mutta en aivan tämmöistä hakenut. Jos tuo "horseshoe" hämäsi, tarkoitan sillä sitä hantaakia, mistä kiinni otetaan; näissä kaikissa mitä löysin oli tommoinen nupilla varustettu karahka, horseshoe on nimensä mukaisesti ikäänkuin hevosenkenkä väärinpäin toimittamassa kädensijan virkaa. Näitä oli joissain Fordeissa, joissain vetteissä ja ties missä ihan originaalinakin, käsittääkseni.
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, mä tiedän kyllä millasta ajat takaa. Mä luulen, että jonkun orkkis on ainoo vaihtoehto, vaatis aika ison konsolin aftermarket shifteriltä tollanen.
     
  6. timppa

    timppa Gearhead

    Tarkoitatko "horseshoella" sellaista vanhan lentokone-/ venekaasun näköistä vipua. Siis kaksi tikkua konsolista pystyssä ja hantaakki niiden välissä?
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tuollaseks mäkin sen ymmärsin, vaikka mielessä käväs myös ajatus tuiki tarpeellisesta hevosenkengästä, jolla fordista löytäis seuraavan vaihteen. :rotfl:
     
  8. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Jeps, illan kursseilta palattu... Joo, tommoinen lentokonemalli olis hakusassa. Pitää varmaan yrittää hankkia joku vanha Fordin konsolishifteri konsoleineen, konsolikin kun puuttuu ja saisi varmaan kerralla sopivan :wink:

    En tosiaan löytänyt miltään tietämäni valmistajan nettisivuilta vastaavaa. Kävi mielessä, että voisin oikeastaan suunnitella ja tehdä itse, saisinpa ainakin just sellaisen kun haluan 8)

    En ole pilvin pimein päässyt eri shiftereitä kokeilemaan, mutta ainakin ne joita olen omin kätösin pumppaillut, ovat olleet aika väljiä, epäsäännöllisiä, kankeita ja ties mitä. Liekö sitten omani ja kavereitteni shifterit olleet sen verran romuja ettei paremmasta tiedä ?

    Jos kokeilis tehdä sen verran heavy-duty mallin laakerointeineen kaikkineen, ettei ainakaan koneistosta jäisi kiinni 8) Mahtaisko noille olla yleisempääkin menekkiä ?
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Mulla on mrgasketin räikkäshifteri ja se on ainakin hyvän oloinen,kuten tuo b&m:n megakin uudekseltaan!
     
  10. Ck

    Ck Gearhead

    Shiftereistä kun oli puhe, niin

    1. Onko noi BM:n shifterit todella niin huonoja kun väitetään?

    2. Hurstin keppi kävi itellä mielessä tohon autoon kun näytti sillai fiksulta. Kun nuo TCI:t ja Lokarit sun muut olivat turhan race-mallisia.

    http://static.summitracing.com/global/i ... 8520_w.jpg
    Tollasesta kepistä kokemuksia?
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    1. Ei. Mulla on ollut Hursteja ja B&Miä, ja ite tykkään B&M:n tomaattishiftereistä enemmän, ne mitä mulla on olleet on olleet jämäkämpiä kun mulla olleet Hurstit.

    2. Ite suosittelisin B&M:n Megashifteriä. Noita samannäkösiä on B&M:n starshifter ja toi Hurstin V-matic, jotka on kumpikin "kakstoimitoisia" shiftereitä, eli niissä on sekä tavallinen, että räikkäsento. Starshifterissä muistaakseni vaan perinteisen kaavion mukaan isommalle, V-maticissa molempiin suuntiin. Toi tuplatoiminto on aivan turha, se tekee vaan enemmän iän myötä väljistyviä osia. Pekkä kumpaankin suuntaan toimiva räikkä eteenpäin menovaihteilla riittää vallan mainiosti ja sitä osaa käyttää ilman puhelinluettelon paksuista opaskirjaa katastusmieskin.
     
  12. mopster

    mopster Gearhead

    Mulla oli toi hurstin V-matic kiinni muutaman päivän mut en tykänny yhtään, turhaa veivaamista räikälle mentäessä. No, mulla oli yks pro-maticin raato ja yhdistelin siitä osia V-maticin kanssa niin että shifteri toimii kuten pro-matic ja näyttää V-maticilta. Nyt oon tyytyväinen.
     
  13. GT-Racing

    GT-Racing 1st gear

    ite vaihdoin moppeen turbo actionin karahkan ihan ok,nyt olis joutava
    mr gasketin räikkä jos joku tarttee..
     

Kerro tästä muillekin!