Sierraan V-8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja zejk, 22.11.2013.

  1. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Ei tosiaan mahda ihan riittää, että katsastusasemalla olisi tuo malli hyväksytty vertailuautoksi.

    Tämä sierra-esimerkki on ollut puheissa aiemminkin ja kysymys on tosiaan aina kuulunut, että miksi ei kelpaa vertailuautoksi?

    Näistä on ollut pitkin matkaa vääntöä ja muutama vuosi sitten Ake vai nykyinen Trafiko lie ollut kiristi tulkintojaan näistä vertailuautoista. Tällöin esimerkiksi Ford Taunukset mk1 mk2 ja mk3 tulkittiin eri mallisarjaan kuuluvaksi kun ne aiemmin pidettiin samaan mallisarjaan kuuluvana koska käytännössä olivat alustarakenteiltaan ja pohjalevyltään identtisiä. Tuo jälkimmäinen tulkinta mahdollisti 2.8 koneen asentamisen mk1 koriin, uusi tulkinta ei sallinut enää kuin 2.6 litraisen, jota kuitenkin katsastuksen jälkeen sai täysin luvallisesti kasvattaa kuutiotilavuudeltaan 10% eli melko fiksua. Aivan sama oli ja on edelleen Ladojen kanssa. Aiemmin tulkittiin kaikki takavedot samaan mallisarjaan kuuluvaksi ja täten myös vertailuautoiksi, koska käytännössä niin pohjalevyltään, korikehikoltaan ja alustan-, jarrujen- sekä tekniikan osiltaan ne oli samanlaisia. Jopa varaosanumerot oli 2101-alkuisia, mikä on suora viittaus ensimmäiseen ladamalliin. Mutta nyt yht äkkiä mallisarjojakin oli kolme joista 2101 ja 2102 on samaa sarjaa (yksi pari pyöreitä valoja keulassa) 2103 ja 2106 (kaksi paria pyöreitä valoja keulassa) ja 2104 sekä 2107 ( yksi pari neliskanttisia valoja keulassa). Eli helpottuiko homma? No ei, mutta ompahan variaatioita.

    Edelleen siis peräänkuulutan ja toivon asioista päättäviltä virkamiehiltä sitä maalaisjärkeä ja pienehkön ripauksen asiaan perehtymistä. Pelkästään mallimerkintöihin tuijottaminen vie entistä syvemmälle suohon, ja kukapa sitä omaa virhettä ainakaan ihan suosiolla tunnustaa.

    Ja hetken mietittyäni tätä Pohjois-Amerikankin olosuhteita niin eiköhän sielläkin ne vaihdu aikalailla helteisistä kokolailla kylmiin aivain kuin Italian ja Suomenkin välillä.

    Taidankin kaivaa esiin vanhan peruskoulun karttakirjani ja katsoa millä leveys piirillä se tuo Etelä-Afrikan ja Australian eteläinen piste onkaan. Suomihan on lähes kokonaan 60:n yläpuolella, joten jos sieltä samoja lukemia löytyy pitää virkamiehellä melko hyvät selittäjän lahjat olla pystyäkseen kumoamaan tuon soveltuvuuden suomen olosuhteisiin. Ja etenkin jos vertailumalli haetaan Australiasta. Vertailee näitä vaikka Italian eteläkärkeen niin tällöin ei ainakaan pysty näihin olosuhteisiin enää vetoamaan millään tavoin.
     
  2. kotu

    kotu Gearhead

    Yritä ihmeessä, sitten sen näkee.

    Olen tehnyt pari sierra v8:a ja molemmat muutoskatsastuksella buick/olds/rover-motilla. Ei vähäpäästöisiä eli alle vm.1990
     
  3. kotu

    kotu Gearhead

    onks kellään sierra v8 tekeillä?
     
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

  5. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    hmm tuossa sierrassa lukee näköjään hinnan perässä (perus v8 + autom)
    eli kisa motti ei sis hintaan?
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Olis kaverilla kaupan Roverin kahdeksikko jos joku halajaa päästä kasi-sierraa tekemään.
     
  7. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Ja mulla sisuskalut Roverin 5-litraiseen versioon.
     
  8. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tuohan on halpa, vaikka olisi alle 200 heppasella nyt. Mullakin olisi motti tuohon mikä pitäisi maalata alumiin väriseksi. Hei sinä mustapartainen mies! Onko otteessa teholukemat, jos on niin paljonko? Rupes kiinnostaa..
     
  9. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Kaverillakin ois kaupan 4.2nen Roverin ruisku kone jos kiinnostaa..
     
  10. kotu

    kotu Gearhead

    sierra on kevyt, osat halpoja ja se sopii kohtuullisen hyvin katukiihdyttelyyn. Eipä näitä oo montaa Suomessa V8:lla.
     
  11. foordi70

    foordi70 1st gear

    Hmm...pitäsköhän scorpioni tehdä 8 koneelle ihan sen takia että olis poikkeava
     
  12. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Pitäisi.
     
  13. jallu81

    jallu81 3rd gear

    asiaa hiukan sivuten, mihin mahtoi hävitä se turussakin myynnissä ollut välikoppa esco leimatulla 302:lla, automaatilla ja volvon akseleilla?...
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Anna ma arvaan joku idiootti osti tekniikan vuoksi ja loppu aihio paaliin
     
  15. capri30S

    capri30S 1st gear

    Onkos nää uudet mahdollisesti tulevat rakentelusäädökset tuomassa mitään helpotusta ford-moottorisen v8-sierran rakentamiseksi, vai joutuuko edelleen kulkemaan tuota "221 cid" reittiä?
    Tai poikkeuslupa, mikä taitaa olla aika takkuinen tie käsittelyaikoineen..
     
  16. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Positiivinen päivitys aiheeseen.

    Trafin nykysäädöksistä on tippunut pois määritelmä vertailumallin markkinalaueesta.

    Suomen Hoppa on päivittänyt seuraavat laput:

    Taunus/Cortina 71-75 -> lisätty "AUS" 4.1 suora kuutonen
    Taunus/cortina 76-84 -> lisätty "AUS" 3.3 , 4.1 ja "ZA" XR6 3.0 118kW
    ja kivoin päivitys on Sierra 83 -> "ZA" XR8 (302)

    Ja sanoo Trafi mitä tahansa, lapuilla Ford Motor Company todistaa että tehdään mallisarjan malleja missä kokoonpanotehtaassa tahansa, on ne samaa mallisarjaa keskenään.

    Onhan jenkkivehkeitäkin kasattu milloin Meksikossa, Jenkeissä ja Kanadassa .. :D
     
  17. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Tuossa kopio, mikä oli Euro-foorumilla

    [​IMG]
     
  18. Esaa

    Esaa Gearhead

    Onks caprissa myös tapahtunut muutos?
     
  19. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Ei.. :( Peranat valmisti BGM, ei Ford.
     
  20. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    ymmärsinkö oikein nyt..
    eli esim 71-75 cortina/taunuksen isoimmaksi tehdas moottoriksi katsottaisiin tämä 4.1litrare?
    ja tämän luvun saisi siis ylittää 10% (vai mikä se on tämän pvn luku?tuppaa muuttumaan tämä maailma liian nopeeseen tahtiin vanhalle naavaparralle) jos jarrut yms.on vastaavat ku tässä 4.1litrasessa aussi mallissa on ollut?(minkähä laiset ne muute on ollut?)

    joskus 90lv alussa ku ite harrastin eurofordeja nii isoinkone mitä sai ympätä cortinaa tais olla 2.6 ja taunukseen 2.8
     
    Muokattu: 22.7.2016

Kerro tästä muillekin!