Sierraan V-8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja zejk, 22.11.2013.

  1. xp

    xp Gearhead

    "Ja mulla oli '63 'vette 327+2-spd TF '57 444"
    Iäkkäämmät tämän muistaakin, mattamusta, kuminpalaset ropisivat haastajan konepellille,
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Taisi olla kylläkin mattaantunut vihreä...
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Päivällä tuli zejk Sierralla turisemaan, illalla pitäisi olla Nastolan cruisingissa....
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Samalla logiikalla luulisi tehtävän myös Transit'ien "laput"?
    Australiassa Fordin suorat kutoset: 3.3 litraiset 1966-1978 ja 4.1 litraiset 1978-1986.

    Joo, ja moni ajaa jenkillä mikä Trafin mukaan on valmistettu USA:ssa mutta on valmistenumeron mukaan tehty Kanadassa.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    No huh tuohan ois härski vekotin, Taunukseen lyödä 302 keulille ja helpolla vielä ton myötä?
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    /\ Näin varmaan 1997-2006 Holden Commodore VT, VX, VY ja VZ mallien kohdalla (="Omega B").

    Mutta miten 1988-96 VN, VP, VR ja VS eli Senator B / Omega A? Ja etenkin 1978-87 VB, VC, VH, VK ja VL eli Rekord E/Senator A/Commodore C. Ja oliko vielä niin, että aussit yhdisti lyhyen Rekordin pohjalevyn ja Senatorin pitkän keulan jolle sitten saksalaiset loi Monzan? Näitä 1978-96 Commodoreja tehtiin 5 litraisilla V8:lla.

    Etelä Afrikassa Rekord D /Commodore B malleja tehtiin Chevrolet 4100 mallina jolloin keulalla Chevyn 250 cid eli 4,1 litrainen suora kutonen.

    Brasiliassa valmistettiin Opel Rekord C (/Commodore A) malleja nimellä Chevrolet Opala myös Chevyn 4,1 litraisilla kuutosilla.


    Onhan näitä muitakin mm.

    Australia
    - Bedford CF Van 3,3L suora kutonen
    - Vauxhall Viva HB 1967 > Holden Torana HB 1967. HF malliin 1969 suorat 3 litraiset kutoset reilut 100 mm pidennetyille Viva HB pohjalevyille

    Etelä Afrikka
    . Viva 2,5L (Euroopassa 2,3L)
    - BMW E30 333i, M30B32 eli 3,2 litrainen "iso kuutonen" (Muualla suurin 2,7L "pikku kuutonen")
    - BMW E30 325iS, M20B27 eli 2,7 litrainen "pikku kutonen" 208 heppainen (muualla tehokkain E30 171hv. M3 mallit Trafin mukaan eri mallisarjaa)
    - BMW E23 745i Turbo. M106 eli 3,4 litraisen, 12 venttiilisen, 6-sylinterisen, 252 heppaisen turbomosan (0,4 bar) tilalle laitettiinkin M5 malleista tuttu M88 eli 3,5L 24 venttiilinen 286 heppanen suora kutonen kun ei turbosysteemi mahtunut olemaan oikeanpuoleisella ohjauksella olevissa autoissa.
     
    Muokattu: 5.8.2016
  7. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    VB jne Commoissa on enemmän yhtäläisyyksiä Euroopan serkkuihin, mutta niissäkin on tuo hammastanko-ohjaus muiden erojen lisäksi. Toki HDT SS Commodore klooni C Commodoresta tehtynä voisi olla mielenkiintoinen(harmi että ehdin myydä pois entisen C-Commoni:)) Kyllähän Monza on ihan Saksalaista käsialaa, sehän oli jo alunperinkin Senatorin kanssa suunnitelmissa, C-Commohan lisättiin vasta jälkikäteen kun huomattiin että kalleimman Rekordin ja halvimman Senatorin välissä oli liian suuri hyppäys hinnassa. Vm -83 alkaen sitten C Commodore korvattiin nelisylinterisillä Senatoreilla. Senatoriahan sai Etelä-Afrikassa myös 4,1 litran kutoskoneella.

    Chevrolet Firenzaa(joka perustui Vauxhall Firenzaan) tehtiin 100kpl erä joissa oli vakiona Z28 Camaron 302 pikkulohko. Tarkoituksena laittaa luu kurkkuun Perana-Capreille.

    Meksikossa tehtiin myös Rek C/ Commo A:han perustuvia malleja Opel Olimpico nimellä, tekniikkana Chevyn OHV Kutoset ja neloset.
     

Kerro tästä muillekin!