siirrettävä talli lämmitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja guru, 19.11.2008.

  1. guru

    guru Gearhead

    oisko muita hyviä ideoita kun torbedo

    ton liekinheittimen etuja hinta ja siirrettävyys

    tulevaisuudessa kyllä kaipais savunpoistollista
    kukaan peloton väsänny öljypolttimesta lämmitintä
     
  2. BlackVan

    BlackVan 3rd gear

    Mulla olis vanha puukiuas...... Se nurkkaan ja rööri ulos!!!!

    Ei tosin oo siirrettävä. Mut laitan omaan talliin jos ei muualle mee..


    :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
     
  3. joekopo

    joekopo 3rd gear

    mulla oli ennen semmonen k-raudasta ostettu löpölämmitin makso muistaakseni 600€-

    etuja todella tehokas esim -15 asteinen halli 20 minuutissa lämmin 60 neliöö.
    teho muistaaksen 30kw suositus tilavuus 300 kuutiota.

    ei mun mielestä käryä nenään (takana ruuvi jolla voi säätää polttoa)

    kulutus oli litran tunnissa 10 ltr mahtuu säiliöön

    ei tosin tarvi käyttää kuin hetkittäin.

    miinuksena happi loppuu hallista jos polttaa kauemmin eli kannattaa tehdä reilu korvausilma putki
     
  4. Quest

    Quest Gearhead

    Öljypoltin, hitsaten tehty lämmönvaihdin ritelikkö (poistoputkella) ja siihen puhallin. Isohko kaarihalli lämpesi nopeasti
     
  5. Jack

    Jack Gearhead

    Kannattaa selvitellä palotarkastajan kanta kyseiseen lämmittimeen jota on hankkimassa, jos vaikka tulee tarkastus/vahinko :eek:
    Meidän tallin lämmittimestä on tarkastajan kanssa vääntöä, vaikka on tehtaalainen ja savukaasut menee piipulla ulos.
    Ongelmana on esim. paloilman otto pitäisi ottaa väh. 2m korkeudesta, bensa ym. muiden huurujen vuoksi, ettei tussahda kun laitetaan lämppäri päälle (vaikka ei ole termaria ja käsikäytöllä, eli aina paikalla kun lämmitetään, ei maalailla kun pensselillä).
    Piippu tekee lämmittimestä kiinteän, ja silloin erillisen löpösäiliön täytyy täyttää taas kaikenmaailman määräykset :mad:
    Alkaa menemään vaikeaksi tämä löpöllä lämmittäminen, jos pidetään tarkastaja tyytyväisenä. Sen ymmärrän ja haluankin että laite on turvallinen, on meilläkin arvokasta tavaraa tallissa, mutta alkaa mennä saivarteluksi, tässä vain muutama esimerkki josta tullut sanomista.

    Kuinkahan moni laittaisi lämmittimen tulille tallille mennessään, vaikka haistaisi hirveän bensankäryn esim. vuotavan tankin takia?

    Siirrettäviä lämppäreitä esim. Master ei saisi ajoneuvotallissa käyttää ollenkaan :eek:

    Tuossa meikäläiselle annettu ohje:

    LÄMMINILMAKEHITTIMEN SIJOITUS HUOLTOHALLIIN

    1. YLEISTÄ

     Lämpölaitteen puhaltimessa varolaite joka pysäyttää puhaltimen, kun tulevan
    kuivausilmanlämpötila on alle 50oC.
     Kuivausilmahormissa lämpömittari uunihuoneen puolella.
     Kehittimen sivuilla vähintään 500mm vapaata tilaa.
     Yläpuolella vähintään 1000mm vapaata tilaa.
     Varastossa tai tehdashallissa olevan kehittimen ympärillä teräsputkesta suojakaide
    joka on vähintään 1000mm etäisyydellä kehittimestä.
     Palamattomalle alustalle vähintään 500mm yli kehittimen.
     Lämminilma- ja ilma kanavaan palopelti kehitinhuoneen seinän kohdalle, ei kuiten-kaan jos ilma johdetaan ulkoa.
     Jos lämminilmakehitin kehitinhuoneeseen, tulee sen täyttää osastointi vaatimukset kattilahuoneiden mukaan.

    2. PALOVAARALLISET TILAT

     Lämminilmakehitin kehitinhuoneeseen

     Jos palavia höyryjä vähän kuten, moottoriajoneuvosuojat, jakeluasemien hallit ja autokorjaamot, voidaan kehitin sijoittaa 2m korkeuteen, mikäli lämmitettävää ilmaa ei oteta tätä alempaa ja palamisilma otetaan vähintään 2m korkeudesta tai ulkoa. Lisäksi tilassa on oltava koneellinen ilmanpoisto.

    3. SAVUHORMIT TEHDÄÄN RAKMK:N OSAN E3 MUKAAN.

     palaviin rakennusosiin vähintään 100mm.
     piippu omana rakenteena yhtenäisenä rakenteena pitää kestää rasitukset (tuenta)
     Sisäputki 4mm ”räkärauta” ja vähintään 1mm hst tai rst kuitenkin vähintään
    sisähalkaisija / 200
     ulkokuori vähintään 0,5mm paksu metallilevy tvs.
     nuohous huomioitava
     Suojahattu piippuun (irrotettava)

    eristys kahtena kerroksena vähintään 50mm < 60 kW, > 60 kW 75mm
    Eriste palamatonta jonka sitraantumislämpötila on  900oC ja tilavuuspaino  100kg/m3.
     
  6. No H2O

    No H2O Gearhead

    Onpas tiukat säädökset :eek:

    Pitänee varmaankin väsätä vanhasta keskuslämmityskattilasta lämmitin, tulee semmoinen että kelpaa varmasti palotarkastajallekin...
     
  7. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    http://www.wallas.fi/default.asp?id=htxjdmkqo84

    Itselläni on vanha versio tuosta suuremmasta, toimii. Riittää ihan hyvin suurempaankin tilaan kuin esite lupaa, eihän tallissa tarvi kahtakymmentä astetta lämmintä olla. Kalliihko laite uutena, kannattaa katsella, josko löytää käytetyn, peruskone ei näes mene miksikään, varaosia saa, jos tarvii.
     
  8. white brothers

    white brothers 1st gear

    IKH sieltä omamme! muista ottaa semmoinen malli missä on pakokaasun poisto erikseen niin ei ala käry käymään päähän ja mitä palotarkastajiin tulee niin sellainen kun on asennettu asiallisesti niin ei ole kellään nipottamista eli poisto putken kun eristää huolellisesti seinän läpi viennin kohdasta niin kaikki on OOOKKK :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!