Sikkikone hakusassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja robin, 13.5.2013.

  1. robin

    robin Gearhead

  2. kapa

    kapa 3rd gear

    Riippuu käyttötarkoituksesta. Itse löysin hyvän koneen laittamalla ostoilmoituksen.
     
  3. robin

    robin Gearhead

    Tällä hetkellä lähinnä olisi tarve tehdä vahvikepokkauksia korjauspelteihin.
     
  4. kapa

    kapa 3rd gear

    Kannattaa miettiä tota kitasyvyyttä
     
  5. -TH-

    -TH- Gearhead

    Tuo motonet laite on ihan toimiva kampe, tosin kallis peli.vastaavan saa gyntterin trokaamana satasen halvemmalla.
    Toinen malli toimii jotenkin varmaan, mutta runko antaa myöten, eli se voipi tarvita vahvistusta runko-osaan.

    Pieni kitaiseen voinee tehdä jatkoakselin tumpit, jos pituutta ei tarvitse kovin paljoa lisää. Itelläni on ollut mielessä tehdä jatkoakselit ja jos tarvetta tulee tosi pitkälle kitasyvyydelle, niin sitten tekee koko värkin suorasta tavarasta.


    Noihin kannataa sitten laitttaa veivin tilalle ratti tai joku pyörä, itekseen jos tekee niin veivillä on hankala tehä.mulla on omassa rattina sellanen vanhan toimistotuolin jalkatukikehä, eli sellanen laivanratin näköinen kiekko.
     
  6. Hautamäki

    Hautamäki 2nd gear

    Tohon kitasyvyyteen että ostin torafors nimisestä shopista 450mm syvyydellä koneen ja hintakin oli joku alle 250 ekua.
     
  7. robin

    robin Gearhead

    Tuo Toraforssin 450mm näyttää kuvien perusteella samalta mitä tuo Mobitiven kauppaama.

    Omaan kiireeseen tein lopulta lattaraudasta "muotin" ja naputtelin vasaralla tarvittavat muodot ;) Tuli tarpeeksi hyvä ja saipahan aikaa katsella vaihtoehtoja rauhassa.
     
  8. pinemankustom

    pinemankustom 3rd gear

    Eastwoodin halppis mallista saa jämäkän vahvistuksilla ja retro ulkonäköäkin.Toimii kertavedolla ja ratti ihan ehdoton veivin tilalle.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. arskax

    arskax 1st gear

    Tuollaisiin Mve-onlinen tapaisiin sikkikoneisiin tarvitsee kyllä väistämättä vahvikkeet että ei lähde yläpyörä ja alapyörä omille teilleen.
    Itse laittelin 50x50x5mm RHS putkea tueksi (hitsillä kiinni) ja tein samasta myös jalustan niin eipä ole sen jälkeen vedellyt. Pellin olisi pitänyt varmaan olla jotain 0,5mm että sikkikone olisi toiminut oikein. Nyt menee 1,5 millinenkin ilman vetelyjä ja ei anna periksi.
     
  10. Gutless

    Gutless Gearhead

    Jos nyt oikein ymmärsin niin tämä tässä on Eastwoodilainen;

    http://www.mve-online.com/product_info. ... ucts_id=48

    Ja siitä saa hyvän kun tekee vahvikkeet. Eli rissat ovat sen verran hyvää matskua että kestää?

    1,25mm pelti menee kuin tyhjää? Pystynee myös tekemään ahto / jäähdytysputkiin kaulustukset letkuliitäntöjä varmistamaan?
     
  11. Heikki83

    Heikki83 3rd gear

    Tämä kone kiinnostais minuaki. Jos siitä vahvistamalla sais toimivan.
    Jos rullat on kunnolliset?
     
  12. arskax

    arskax 1st gear

    En tiedä miten rullat muotoutuu jos enemmän käyttää.
    Ainakin minulla on kestänyt Toraforssin malli ihan hyvin tähän mennessä ja tehnyt kuitenkin profiilia jo aikarunsaasti 1mm peltiin. Tosin 1.5mm en oo vedellyt vielä kuin noin 2m metrin verran u-profiilia. Toraforssista sain myös valmiit piirustukset jalaksen tekoon. Hitsasin kylläkin sikkikoneen vahvikkeeseen kiinni vaikka piirustuksessa oli pulteilla, luulen että näin tulee vahvempi. Aika kaposet u-profiilit tulee mukana niin tilasin Ebaystä isommat. Olivat tosin puolet sikkikoneen hinnasta :D
     
  13. v-v

    v-v Gearhead

    Vanahaa ketjua ylös, Niin onko kukaan tehny taikka tietäskö joku mistä sais tuommoseen ylläkin olevaan halpamallin koneeseen kanttaus rullia?
     
  14. Otto

    Otto Gearhead

    Kanttausrullia hakemassa, nyt oot asian ytimessä. Olette juurikin löytäneet yhden sikkikoneen hienoimmista ominaisuuksista.

    Mutta joo, mä oon tehny.
    Laitan tähän tämmösen kuvan... kuvana ihan onneton, mutta pääsen varmaan vähemmällä sanailulla. Tässä mun lapseni kanttailee kaarevaa reunaa.
    [​IMG]
    Sikkikoneena halpiskone joka vahvistettu.
    Alapuolella rullalaudan rengas, jäi tommoisesta kikkailuvehkeestä, lonkkarin fillari olis parempi. Tämmösiä oli nurkissa niin siitä tein.
    Yläpuolelle turasin tommosen säälittävän virityksen isosta prikasta ja putken pätkästä. Juujuu, tiietään, säälittävän näköinen keksintö mutta toimii.
    Paksummalla prikalla saa isompaa pyöristystä kuin kapiammalla ei.
    Alapuolelle voi laittaa myös jonkun niistä sikkikoneen mukana tulleista rissoista jos haluaa terävämpää kanttia... Ei niitten rissojen tartte aina olla pareja.

    Ostettuna noi ei maksa paljoakaan, semmoiset vois laittaa seuraavaksi...
     
  15. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tuohon Eastwoodiin on helppo tehdä ite rullia, kun akseli on pyöreä 22 mm ja lukitus onnistuu piiloruuvilla.
    Aiemmin koetin pärjätä tuon Motonetin laitteen kaltaisella, mutta kitasyvyys ei piisannut mihinkään ja ainakin siinä koneessa oli rullan akselissa tasaiset pinnat. Vaikeutti rullien tekoa huomattavasti...
     
  16. d-lowrider

    d-lowrider Gearhead

    Ruuvilla kiristäminen on osoittautunut näppäräksi. Omassani on tehty pitkä kiilaura sitä varten. Sillä saan säädeltyä rullien keskinäistä suhdetta. Joissain virityksissä se on ihan hyvä ominaisuus. Tässä yhdessä kuvassa näkyvät ne urat: http://www.kolumbus.fi/~kp4752/juha/dkw/sikki.html
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    taivahan tosi, tuo sun rullapari on hyvinkin hyvä innovaatio, jotenkin tuo onnistuu myös soukilla sikkirullilla kun ei vie rullia liian liki toisiaan, suunnilleen pellin vahvuuden päähän toisistaan ja tuo alarullaa suhteessa inan ulos.
    pikkasen pruukaa tulla viirua kantin toiselle pualen tohon tarpeeseen nähen kapiasta alarullan reunasta.
     
  18. -TH-

    -TH- Gearhead

    Kanttaaminen onnistuu kotitekoisilla rullillakin, ei kaipaa karkaistuja tms. Kiinitys toimii koneruuvilla. Kokeilkaa jääkiekkoa alarullana... Ei hajoa helposti vaikka kovempikin pänninki. Kiekko alle ja ylärullia vaihtaen eri muotoja.
     
  19. mercstang

    mercstang Gearhead

    Eastwoodin sikki pienillä modeilla. Romuläjistä löytyi sopivat mootori/vaihteisto ja taajari, kiinasta jalkapoljin ja kotelo, rauta vääntyi omassa tallissa. Jos laittais vielä taajariin potikan nopeudesäädön nopeuttamiseksi.
    [​IMG]
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Sikki kone tarvii mielestäni aina moottorin, ja hitaan välityksen varsinkin, jos sillä tekee taivutushommia (mihin se sopii todella hyvin).
    Jalkapoljin on paras. Suunnan vaihto pitäisi olla helposti tehtävissä, mieluusti sillä polkimella.
    Akselit pitäisi olla päittäin välyksettömiä, mutta aksiaalisäätö pitäisi olla ainakin toiselle pyörälle.
    Kun jalkaa tekee, niin korkeus olisi hyvä olla kohdillaan.
    Tein koneen alle pystyyn putkipalkin, jossa on alapäässä laippa. Laippa on paksussa alumiinilevyssä kiinni. Hiontapölyt, ja metallipiikit on helppo putsata magneetilla pois.
     

Kerro tästä muillekin!