Silmukka-silmukka kiinnityksellä oleva etuiskari ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Jukka K, 16.9.2006.

  1. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Missä autossa on etuiskari sellainen, jossa on molemmissa päissä kiinnikkeenä silmukka (ja kumipusla sekä metalliholkki). Iskarin mitta on luokkaa 200-250 mm paikallaan. Etsin siis jostain muusta automerkistä/mallista iskaria Vauxhall Ventora FD Mk1:seen. Rekisteröintikatsastuksessa paikallaan olevat vaimentimet näyttivät aika heikkoja lukemia, liekö jäykemmillä ei alkuperäisillä jousilla osuutta asiaan.
     
  2. Mopar

    Mopar Gearhead

  3. uazmies

    uazmies Gearhead

    Ei toi Chevy Vanin etuiskari oo kaukana tosta koosta. 8)
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Hämärästi muistelen että hiacen etuiskari olis tuon tapainen?
     
  5. eekoo

    eekoo Gearhead

    Peräkärryyn tarkoitettu iskari on sellainen, hinta parikymppiä kappale...
     
  6. terroristo

    terroristo 1st gear

    Ladassa ja 240 Volvossa ainakin on tollasella kiinnityksellä takapään iskarit.Volvon patruunat on hiukka lyhyemmät mitä Latuskassa,pituuksia en kyllä muista.
     
  7. Juho81

    Juho81 1st gear


    Ettei olis Volvo 140... Ekös 240:ssä ole jo jousijalat?
     
  8. HRTP

    HRTP Gearhead

    140 sarjan volvossa ei ole tiettävästi jousijalkoja ennen vuotta -74, 240 kyllä sitten on jo...

    Nim. Volvoja ollut ja mennyt(1kpl 140 ja 3kpl 240) :rotfl:
     
  9. Juho81

    Juho81 1st gear

    Ääh. Lukihäriö, luin että etupään iskarit.... :oops: :oops: :oops: Sori!
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    turha kait laittaa jotain ladan tai perävaunuun tarkotettuja iskareita jos nämä mitä haetaan tulee etupäähän(poiketen tietysten fiat 600 tai kupla) ja hiasessa on ylhällä "tappi" eli prikka/kumi/kori/kumi/prikka/mutu

    mut kuin olis 207-310 pakettimersun etummaiset olis ainakin tyrnävät!!
     
  11. valiant73

    valiant73 1st gear

    eikö ne silmukat ole kierteellä kiinni? ainakin minä olen joskus irrotellu niitä. ajattelin vaan että voihan sen silmukan käyttää uudestaan jos kierre sopii tai sitten tekee uuden silmukan :D
     
  12. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Onko tuo huristelukorkeus about puolivälissä iskarin max ja min liikevaroja vai kuinka se määritellään? Eli jos kiinnitys tappien väli on luokkaa 250mm, niin kuinka paljon pidemmät iskarit olisi syytä laittaa. Pohjaanlyönti kumeillahan ilmeisesti eliminoidaan iskarin mahdollinen pohjaaminen.

    On taas varmasti riittävän sekavasti kysytty, mutta koittakaa selventää :D?
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mutu-tuntumalla mä valitsisin iskarit niin että joustoa olisi alaspäin vähän enemmän kuin ylöspäin. Alaspäin mennään voimalla ja pysähdytään voimalla, ylöspäin mennessä taas rengas vain irtoaa tiestä. Eli jos joustoliike on 10 cm niin laittaisin 6cm alaspäin ja 4cm ylöspäin. :p
    Toivottavasti oli yhtä sekava vastaus kun oli kysymyskin.
    Niin ja jommassa kummassa 900 tai 9000 Saabissa on lenkki-lenkki-iskarit mutta ovat pidemmät, pituus n.25cm pohjassa ollessaan.
    Kuplassa oli vissiin kans...

    :odroll:
    - Jani -
     
  14. Karva

    Karva Gearhead

    Eikös vanha ralli-ohje ole se notta 2/3 osaa jousto varoista alaspäin ???

    Kynä-iskareilla ja coil-overilla, saa vielä yleensä liikkeet säädettäväksi ja jouston säädettyä, vaikka puolet jäykemmäksi ylös-päin liikkeelle jne, ralli ja prätkä laitteisiin on saatavilla kaikkia kivaa, ja sopivaa sovellettavaksi ...

    Coil over iskarit voi tehdä myös itte, sitä kierteistä hylsy-putkea jonka sisälle saa sitten vaikka sopivaa iskaria, löytyy hyvin varustetuista ralli tarvike liikkeistä, jousia myös, ja jousi elementistä saa tehtyä progressiivisen helposti välilaipalla ja kahdella jousella, valmiita sarjoja on saatavilla mutta ne ei ole halpoja, sen sijaan valmis jousielementti ja hylsy putki kinkkeet sarjana ei maksa paljoa, sinne sisälle sopiva iskari, jossa oikea jousto jne, kiinni vaikka liima-massalla.

    Jokaiselta ralli äijältä löytyy yleensä ohjeet moisen tekoon ja sopivaa korvausta vastaan mm, käytettyjä elementtejä, tarvikkeita jne. Muistaakseni joku suomalainen kyykkä pyörä kisa rakentelija laittoi omalle netti saitille moisen tako ohjeet, kuvat ja mikä tärkeintä mitoitus ohjeet ....
     

Kerro tästä muillekin!