Silverado jakolaatikko jäykästä "luistavaksi"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja lofjussi, 10.1.2022.

  1. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Tervehdys
    Kirjoittelinkin ensin tuonne chevy/gmc merkkikeskustelu osioon mutta ei saanut siellä huomiota niin kysytään nyt täälläkin oisko samanmielisiä tai asiantuntijoita paikalla : )
    Eli mulla on käyttöautona 2017 chevy silverado 2500HD 4WD, autossa on valittavissa takaveto, neliveto tai hidas neliveto. Asun täällä pohjois suomessa niin nelivedolle on käyttöä. Autolla ajelen hyväkuntoisia lumisia teitä, joskus pikku peräkärryä vetäen. Tiedän toki että auto on suunniteltu kovaan kiskomiseen ja tehty työkaluksi. Nelivedollahan tällä ei viitti ajaa kuin pakon edessä, kiitos puuttuvan keskitasauspyörästön.

    Nyt onkin alkanut kiinnostamaan että muuttaisin auton "nykyaikaiseksi" sivistyneeksi nelivedoksi. Järjellähän tätä hommaa ei voi puolustella mutta olisipa mielenkiintoinen projekti...Noissa 1500 sarjan bensa silveradoissa moinen ominaisuus "auto" valikko löytyy. Mutta noiden jakolaatikko taitaa olla liian heiveröinen ison diiselin väännölle ja lisäksi laatikkokin on eri että ei mahda suoraan käydä. Uudemmassa (2019 -》dieselissä tuo keskitasauspyörästö myös on, mutta samalla vaihteisto on muuttunut oliko 7 vai 8 pykäläiseksi ettei taida käydä 6 vaihteisen allisonin perään.

    Onko tiedossa mikä jakolaatikko tuohon kävis suoraan?
    Tai jos sen joutuis tekemään niin hidasta puolta en välttämättä tarvi ja tuolloinhan neliveto saisi olla aina päällä.
    En ole kyllä löytänyt mistä löytäis valmiin paketin. Onnistuiskohan tuo nykyinen muuttaa, varastosta löytyis ylimääräinen jakolaatikko...
     
  2. sirkus

    sirkus Gearhead

    Samaa mieltä kyl näitten nelikosta et eipä sillä huvikseen ajele. Kokemusta on 2004 ja ny 2008 duramax.sta

    Pika googlauksella ei kyl löytyny mitään kokemuksia ainakaan orkkis jakolootan muutoksesta, kaikkihan on toki mahollista mut liekö taloudellisesti järkevää, uuemmissa on 10speed allison ja varmaan ois järkevin vaihtaa joko auto sellaseen tai tekniikka sellasesta. Vastaavan teho/kokoluokan laitteet on muutki jäykällä nelivedolla niin ei taida niistäkään löytyä mitään helppoa ratkasua.
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ymmärrän kyllä oikein hyvin tarpeesi...mutta aika vaikeaksi menee, tuskin löytyy mitään suoraan sopivaa.
    Eipä siihen käytännössä oikein löydy muuta taida löytyä kun NP149, jota käytetty GMC Siera C3/ Sierra Denali C3, Silverado SS, Cadillac Escalade ja kaiketi myös GMC Savana:ssa.
    Kaikki mallit Escalade:a lukuunottamatta täällä harvinaisempia kun kana hampailla...jenkeistä tietysti saa laatikoita.

    Laatikkoa käytetty 345 hp+ Vortec 6000:n perässä, vaihdelaatikko kaiketi ollut noissa 4L65E/4L85e...sulla on varmaankin siinä Duramax/Allison yhdistelmä ?
    Sopivuudesta Allisonin perään en osaa sanoa, kestävyyskin kysymysmerkki ?
    Onhan tuota toisaalta käytetty 1000hp+ bensakoneiden kanssa kun noita Silverado SS:a on turbotettu jenkkilässä...
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Natikan XT:ssa käytetään Allisoneja ja Meritor:n jakovaihteistoja...menee vaan aika järeäksi ja painaakin äkkiä yli 300kg, kokokin arvaten melkoinen.
    Joistakin näyttää löytyvän myös tasauspyörästöjä 50/50, 70/30 ja 33/67 jakosuhteilla.

    https://www.meritor.com/products/transfer-cases

    http://graphicvillage.org/meritor/SP18125

    NP203 ja NP149 taitavat olla ainoat AWD toosat ja molemmat liian hepposia 3500HD autoon.
    Minkähänlaisia jakotoosia Hummer:ssa käytetään tai Chevy Kodiak/GMC Topkick ?

    Tarkoitukseesi paras olisi sellanen lukittavalla tasauspyörästöllä oleva kuten Range:ssa on.
     
    Muokattu: 11.1.2022
  5. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Eräässä lantikassa (100) kävi seuraavanlainen tapaus: Liikut loppui risteykseen ja omistaja ja eräs seppä teki diaknoosin että jakolaatikko entinen. Auto tuli hinurilla minulle ja tarkemmin tutkimatta purin jakolaatikon (virhe). Vikaa sieltä ei löytynyt. Sitten pyörittelin kardaaneita ja huomasin että etu vetari pyörii tyhjää, navasta oli boorit sileät. Siinä oli siis vain tasauspyörästö jakolaatikossa. Lukot päällä ei olis tarvinnu ottaa kallista kyytiä. Itse kyllä pidän siitä että kun nelivedon kytkee päälle niin ruopii kaikilla. Mutta totta sekin että kuivalla kelillä ei kehtaa turhaan nelikko päällä ajella.
     
  6. SMP

    SMP 1st gear

    NP242(HD?)

    2WD-FULL TIME 4WD-Hi4-Lo4
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Kiitoksia Sport truck !
    Tuo NP 149 voisi olla hyvä aihio jos jopa 1000hv tehoja kestää ja järki käyttö tieten itellä niin sillä voi säätää kestoikää ; )
    Mulla on tosiaan tuommonen auton oma vakio jakolaatikko josta vois ottaa mittoja ja vertailla tommoseen np149: iin kun vain sais sen mitat jostain...
    Onko se tuo np149 täysin mekaaninen että tasauspyörästön voimanjakoa ei ohjata millään sähköllä, vaan ihan mekaaninen tasauspyörästö. Oliko se nyt viskotyyppinen. Onko tuollaisessa alennusvaihdetta en kyllä tarvikaan moista...
     
  8. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

  9. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Ja oliko vielä että NP 149 laatikosta on eri versioita olemassa? Jos tehonkesto eri niin onkohan ulkomitat samat ja akselin liitännät... meinaan jos löytyis jostain halpa epäkuntoinen jolla voisi mittoa.. .
     
  10. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Muokattu: 12.1.2022
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jatkuva neliveto on kyllä hyvä, keskitasauspyörästön kanssa auto on sivistynyt normaaliajossa ja aika kovaa saa esim muovihemiä tai lässykkää polkea että keskitasurin lukkoa tarvitaan missään katuoloissa. chevy NP203 ja jeep NP245 (eikä 247) versiot käytössä. Toi Jeepin loota on hyvä ja sivistynyt vs chevyn, mutta onhan niillä ikäeroakin 40v. Jeep loota vaatii sähköä keskilukon ohjaukseen, joten ihan helpolla ei saa toimimaan kuin tehdastekoista, tosin voisihan sen tehdä toimimaan omalla kytkimellään eikä automaattisesti. Jos on raskaampaa käyttöä niin kyllä se alennusvaihteistokin olis hyvä olla, käy päävaihteiston päälle kyllä työskennellä enempiä pitkällä puolella.
     
    Muokattu: 13.1.2022
  12. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Helpoin vaihtoehto on tuo Hummerin NP242HD. käy suoraan 4L80 perään ja on tarkoitettu Suburbanin painoiseen vehkeeseen.

    Jeepin NP242 menee sekin kun vaihtaa sisäänmenoakselin omasta jakiksesta ja käy NP241/243 jakiksista heittämällä.
    On vaan kolmeplaneettaisella alennusvaihteella ja kapealla ketjulla, kun taas NP241C ja NP242HDssa käytetään kuusiplaneettaista alennusvaihdetta ja leveää ketjua.
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Siinä sun Jeepissä on kyllä NP-245J -jakis, jos tarkoitat tuolla tekstillä sitä Hemi-koneista...
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Totta, nyt meni laatikkomallit sekaisin. 247 olis se viskokytkimellä varustettu versio joka oli ZJ jeepissä.
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei, et osunut nytkään, 247 on WJ:ssä (eli 99-04 Grand Cherokee), progressiivisella kytkimellä, eli vastaava kuin visko, mutta avoin rakenne... Ja niitäkin kahta versiota, 247J = bensamallin ja 247W = euroopan tuontimalli TD/CRD -koneisten jakis, erot takaketjukuoressa ja pääakselissa ja hännässä (bensamalli slip-yoke kardaanilla, TD/CRD kiinteällä laipalla pääakselilla ja kardaani kiinni kuudella ruuvilla)...
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joo näin varmaan on. Löysin laatikkotyypillä hakemalla (midwest transmissionin sivuilta) väittämän että 98 grandista eteenpäin on ollut tuo, mutta vuodella heitti ja siinä vaihtuu sitten korimallikin.
     
    Muokattu: 13.1.2022
  17. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Kiitos kaikille!
    Hyvää keskustelua tullut : )
    Tuota, ymmärsinkö oikein että olisi muitakin vaihtoehtoja kun tuo alussa mainittu NP149?

    Minulle riittäis semmonen ratkaisu, että voi ajaa vaikkapa koko ajan neliveto päällä, alennusvaihteistoa en välttämättä tarvitse mutta eihän siitä haittaakaan ole.
    Mekaaninen sovitus eli jos vaikka adapterein voisi jakiksen saada vaihdelaatikon perään ja eiköhän nuo kardaani sovituksetkin ole tehtävissä.
    Kovin mittaviin sähkö hommiin en haluaisi osallistua, eli nopeusantureiden muutokset ok, mutta ei semmosta että pitää alkaa tekemään / miettimään sähköistä ohjausta keskitasauspyörästöön. Semmonen on/off tyyppinen keskilukko kytkentä tieten ookoo, jota käytetään jossain ääri tilanteissa.
    Eikös se visko toiminen keskitasauspyörästö ole semmonen että se toimii ilman sähköjä?

    Mistä jakolaatikosta lähettäis rakentaan : )
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  18. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mikäs se jakis sun autossa on?
    Tunnistekilpi on siinä jakiksen takaseinässä, pyöreä alumiinilätkä.

    Jos se on NP24x, niin saat sovitettua tilalle esim. NP149 tai NP249 vaihtamalla sisäänmenoakselin.
    Tai noin uudessa se on New Venture, NV2xx, mutta ihan sama jakis..

    Jos siellä on joku NV26x, niin on jo järeämpää tavaraa sisällä ja osien vaihtokelpoisuus on huonompi.
     
  19. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Hei
    GM osanumero on 84504824

    https://www.sourceoneautoparts.com/...-shift-nqf-2015-19-silverado-sierra-6-6l.html

    Pitää huomenna käydä varastosta kattomassa oisko siinä NV numeroa...
     
  20. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!