Silverado jakolaatikko jäykästä "luistavaksi"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja lofjussi, 10.1.2022.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mikäs jakolaatikko noissa 2019 ja uudemmissa sitten on?
     
  2. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Tuossa uudessa korimallissa (2019 ->) on kymmenen vaihteinen allison vaihteisto ja siinä on tietääkseni semmonen keskitasauspyörällinen jakovaihteisto. En kylläkään tiedä mikä sen tyyppi on. Oisko täällä linjoilla ketään sellaista jolla ko. auto niin voisi kertoa kokemuksia että on "oikea" keskitasauspyörästö.
    Niin, käviskö moinen sitten tuohon kuusivaihteisen perään...
     
  3. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Magna powertrain 3024 on 2019 ja uudemmissa diesel 6,6 silveradoissa. Kymppi vaihteisen allisonin perässä ja ymmärtääkseni tässä on keskitasauspyörästö.
    Tietäiskö joku minkä tyypinen on keskitasauspyörästö?
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Muokattu: 13.1.2022
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Kiitos Volvo 5.7
    Siellähän kerrottiin hyvin toiminta, eli ecu ohjaa kitkalevypakkaa. Kuulosti aika hienolta tuo ohjaus että ottaa tietoja sieltä täältä. Taitaa olla niin hankalasti sovitettavissa, ohjelmoitavissa että ei oikein innosta...
    Ja mielenkiintoinen sivusto tuo https://www.transmissiondigest.com/
    Ymmärsinköhän huonolla englanninkielen taidolla, että tekevät juuri tämmösiä tuninki hommia/muutoksia drive drainiin : )

    Laitoin eilettäin myös ameriikan palstalle tiedustelua mutta hiljaista on ollut...
    https://www.duramaxforum.com/threads/silverado-2017-duramax-modification-awd.1019316/

    Rohkeniskohan sitä kysyä tuolta transmissiondigesiltä : )
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Aina rohkenee kysyä.

    Mutta jos sun auto on -17 ja haluttu ominaisuus löytyy -19 mallista, niin entä jos ajelee hetken tollasenaan ja päivittää sitten tollaseen -19 autoon kun tulee sopiva hollille. Ei se tönkkö neliveto niin paha ole silloin kun tarvitaan, ja takavedolla pitäis pärjätä muuten jos on järkevät renkaat.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Minä taasen olen muutaman nelivetoisen kokemuksella sitä mieltä, että jos autossa on neliveto niin sen pitää voida olla koko ajan päällä vakauttamassa menoa. Miksi pitää tyytyä "pärjäämään takavedolla" ? Ei keskitasaus huononna autoa missään tilanteessa jos se on tarvittaessa lukittavissa.
     
    Muokattu: 14.1.2022
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla on neliveto päällä kokoajan. Myös autoissa. Olis kyllä joskus siistiä saada pelkkä takaveto päälle ja laittaa kuraa liikkeelle nappi pohjassa oikein kunnolla. Tai polttaa kumia. Nyt se jää tekemättä.

    Mutta jakismuutoksen työmäärään ja hintaan nähden tuossa 2017 mallissa tyytyisin ajamaan takavedolla silloin kun nelivetoa ei tartte ja ajaisin nelivedolla kun sitä tarttee. Nopea neliveto menee päälle kuitenkin vauhdista, yleensä ihan nappulaa painamalla. Silleen aika moni tyytyy ja pärjää. Ja jos ei niin sitten päivittäisin auton uudempaan, tommonen muutaman vuoden ikäinen auto on senverran perseestä oleva väylähelvetti, etten rupeais kajoamaan sen tietokoneohjattuun jakolaatikkoon ja tutkimaan millä softapäivityksellä se alkaa toimimaan oikein.
     
    Gary Grand ja fmila tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!