Simpukka VS Raidetanko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja mä_vaan, 2.7.2006.

  1. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear

    eli onko kukaa vaihtanu vanhan ja väsähtäneen simpukan tilalle raidetanko systeemiä?
    ideana saada tarkempi ja huoltovapaampi ohjaus!
    jossa vähemmän kuluvia osia jossa on aina välyksiä

    vai oonko tullu ihan hulluksi :rotfl:
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    On ja kun ajoin siirtona kaverille tossa kuukausi sitten yhtä simpukka-autoa pitkästä aikaa, niin eka kommentti autosta nousun jälkeen kaverille oli, hei tässähän on simpukka.

    Oma simpukka oli finaalissa, samoin centerlinkki ja idler arm. Lisäksi olisi pitänyt ostaa joku quick steering paketti. Siinä ei enää kauas jääty tehostamattomasta hiphop-hammastangosta, joten päätin kokeilla.

    Jouduin opetelemaan ajamisen uudestaan, alkuun käänsin kolme kertaan risteykseen. 1) Ai, ei vielä 2) Ai, ei vieläkään ja 3) Nytkö vasta!

    Toinen vaihtoehto on ostaa uusi simpukka Flaming Riveriltä, jos löytyy autoosi. Hammastankoa ei kannata ainakaan Mustangiin ostaa FR:ltä. FR:n simpukka toimii ihan hyvin.
     
  3. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear

    niin saahan niitä uusia osia simpukkaan! polyuretaani puslia, unibaaleja ja sen semmosia :eek:
    mutta kun on parempia kokemuksia tehostetusta hammastangosta kun mistään muusta ja niitä on kokeiltu useita!
    lähinnä jos esim. roddarit tai muut on jo kokeillu onnistuuko ja miten?
    niin ja kun pitäs saada vielä leimallekkin lailliseksi
     
  4. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Kyllähän sen saa lailliseksi noilla edellytyksillä:

    12 §
    Ohjauslaitteiden muutokset
    1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.
    2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin:
    a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta;
    b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
    c) autoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperäiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisäaineista sekä hitsaustyöstä on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
    d) jos autoon asennettava ohjausvaihde sijaitsee alkuperäistä edempänä, on ohjausakselin oltava nivelöity; kokoonpainuvaa tai nivelöityä ohjausakselia ei saa vaihtaa jäykkään; ja
    e) ohjauslaitetta tai sen osia, mukaan lukien ohjauspyörä, joiden on oltava E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaisia, ei saa vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut vaatimukset eivät täyty; tarvittaessa vaatimustenmukaisuudesta on esitettävä luotettava selvitys.
     
  5. eekoo

    eekoo Gearhead

    Omassa Olds-47:ssa simpukka finaalissa ja uutta eikä käytettyä löydy.. Hammastanko sopisi moottorin alle mutta mistä laitteesta kannattaa alkaa etsimään? Auton omapaino 1600kg , 305 chevy.. onko esimerkiksi joissain japsimaastureissa tai pakuissa tehostamattomia hammastanko ohjauksia??
     
  6. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Anteeks hirveesti mutta HAMMASTANKO ja RAIDETANKO ovat kaksi eri asiaa!
     
  7. Fodor

    Fodor 1st gear

    Itselläni on ensi talvena tarkoitus sovittaa volvo 200-sarjan tehostettua hammastankoa -64 malibun keulaan. Pallonivelten etäisyys, autojen massat suht samat ja ennen kaikkea ratin pyörittely aiheuttaisi eturenkaissa oikean suuntaisia liikkeitä. Tanko sijaitsee autoissa etunapojen etu- TAI takapuolella.
     
  8. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Entäs, löytyykö full-size '79 Olds Delta 88:iin sopivaa hammastanko-ohjausta ihan vaan kisakäyttöön?

    Löytyykö nopeita tehostamattomia malleja?
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toi vaikuttaa kauheen yksinkertaselta asialta, mutta ei sitä välttämättä ole, jos sen meinaa saada toimimaan oikein. Lähinnä bump steer ominaisuuksien ja ackerman kulmien kanssa voi joutua vaikeuksiin.
     
  11. gm dealer

    gm dealer Gearhead

    Mulla olis tarjolla GM f-body 93> koko etuakselisto.Soveltuis esim.itsekantavalla korilla olevaan jossa ns." putkikeula".Akselistossa mm.Tehostettu hammastanko.paksu vakaaja levyjarrut.jäykät jouset.Etuakseli massahan tommosessa riittäis hyvin.
     

Kerro tästä muillekin!