Sinkittyä vai tavallista peltiä hitsailuihin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja juha., 13.5.2009.

  1. juha.

    juha. 3rd gear

    Kumpaas olisi fiksumpi käytellä.
    Eli mitäs eroje on havaittavissa.
    Tulee harraste peliin, jolla ei luutavammin ajella talvisella.
    Kyselee vasta-alkaja!
     
  2. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Sinkitty ei tietenkään pitäs ruostua niin helposti, mutta kuinka siihen tarttuu maali onkin sitten kysymys erikseen...? :eek:
    Ite oon käyttäny molempia mutta en oo kokeillu vielä maalata sinkittyä.
    Tätä en nyt faktana pidä mutta joku sano joskus että sinkityn pitäis olla jonkun vuoden paljaana ennen kuin maali tarttuu. Siitä sitten päättelemään tai kokeilemaan. :eek: Vai oliko kyse ainoastaan kuumasinkitystä?? :eek:

    Sinuna käyttäisin sitä mitä vain on helpoiten saatavilla. :D Sauman vierestä ne paikkaukset kuitenkin ruostuu vaikka olis sinkitty.
    Maalaat vaan rohkeesti paikat (vaikka olis auton alla) niin kyl se siitä.

    Jaa niin sellanen ero noissa on havaittavissa että sinkitystä tulee hitsattaessa enempi myrkyllisiä kaasuja. Voi tulla vaikkas sinkkikuume jos ei huolehdi kunnon tuuletuksesta. Tosin sähkösinkityssä se kerros on ohuempi kjuin kuumasinkityssä...

    Kauheesti tekstiä enkä mitään saanut sanottua. :eek:
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jos tavallista rautakaupasta saatavaa galvanoitua meinaat käyttää, niin eron huomaat heti, hitsatessa. Ei tule hyvää millään, savuaa ja sätii vain. Käytä tavallista peltiä.

    Olen joskus teetättänyt erillaisia peltiprofiileja firmoissa, jotka käyttävät sähkösinkittyä, vaaleanharmaata levyä. Se on hyvää hitsata ja pinnoite antaa jonkinlaisen ruostesuojauksenkin. Ehkä hieman huonoa muokata, mutta sopii paikkoihin, mitä ei pysty kunnolla maalaamaan hitsauksen jälkeen.
     
  4. juha.

    juha. 3rd gear

    Kiitokset vastahuksista. Menenpä sitten kauppaan ja ostaa pläjähytän normi peltiä. Pohjamaalit saapi melko heti pintoihin ja kiesi lepää melko kuivassa tallissa sisätiloissa, jollei heti maalailuhommiin pääse.
    Miten sitten palasen nurjapuoli, jollei hitsailun jäljestä pääse sinne sutimaan, eikä saa reikiä tehtyä taaksi...? kuis nopsaan se sitten läpi ruostuilee?
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kyllä sinne olisi kotelonsuoja-aine hyvä saada. Riippuu paikasta, mutta voi ruostua hyvinkin äkkiä, jos ei suojaa. Eihän se koteloaineruisku/spray isoa reikää tarvi?
     
  6. voittol

    voittol 2nd gear

    Ennenvanhaan opastettiin alkajia hankkimaan 1mm tavallista peltiä oli helpompi hitsata ja kestävämpääkin ,nykyään lienee inflaatio syönyt tuosta suosituksesta vähäsen , ainakin helpomman muotoiltavuuden nimissä 8)
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse käytän paloitelluista autoista ja muista peltipäällysteisistä laitteista hyödynnettyjä peltejä hitsaukseen. Negatiivista tietysti ehkä on se, että se pinnassa oleva maali palaa hitsatessa.

    Jos autoja menee paaliin, niin pintapellit, jotka eivät ole ruostuneet, on usein hyvää hitsauspeltiä muihin autoihin, kannattaa rälläköidä jos tarvitsee.

    Kierrätystä sekin....
     
  8. kaaponnyrkkipaja

    kaaponnyrkkipaja 1st gear

    sähkösinkittyä pelliä on tullut käytettyä lähes aina 0.8/1.2mm ja ensimmäisenä sinkkispray päälle olen todennut hyväksi!
    kesti omassa kestotestissä pelkällä yhdellä kerroksella sinkkiä pitkälti kolmattavuotta pihalla ennen ensimmäistä ruostepistettä! :D
     
  9. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itse olen käyttänyt milloin mitäkin on sopivaa palaa löytynyt (siis "mustaa", kuumasinkittyä, sähkösinkittyä, purkaessa leikattuja paloja...).
    Ja aina on kohtuullista tullut.
    Toi sähkösinkitty on siitä juuri hankalampaa että savuaa enemmän ja tekee pinnalle valkoista harsoa, mutta se ongelma on oistettavissa sillä että pyyhkäisee reunasta noin sentin leveydeltä sinkitykset pois (rälläkällä, teräsharjalla, hapolla)...
    Myös toisinaan uudemman sinkityksen kanssa se maalin tarttuminen on ongelmallisempaa, mutta aika korjaa senkin vaivan. Kun on muutaman vuoden olut, niin maalaa vasta sitten :)
     
  10. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Itse olen kaikkia edellä mainittuja kokeillut ja nykyään käytän sähkösinkittyä, ei noi muista leikellyt palatkaan huonoja ole mut kun ei oo nyt tullut purettua mitään mistä olis paikkoja saanut. Mersun konepelleistä sai hyviä paikkoja :rotfl:
     
  11. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Mää oon saaanut ohjeeni voittol:ää paljon aikaisemmin, kun mulle ohjeistettiin että 1,5-2mm pellistä tehdään pohjan paikat ja runkojen paikat 2-3 millisestä.
    Näihin on saa sauman paremmin kuin ohkasempiin. Ohje tosin on ajalta ennen kuin kaikissa autotalleissa ei ollut Mig-hitsauslaitteita vaan autot hitsattiin pääasiassa kaasulla.

    TheJonssi
     
  12. mke77

    mke77 Gearhead

    samaa mieltä.... jos itelle tekee niin sähkösinkittyä ...

    ...hivasee sen reunan minkä hitsaa niin vaikka fiideri laikallaa puhtaaks sinkistä, ja hitsien päälle sinkki sraytä...

    eipähän märänny sieltä ihan äkkii mitä ei näe esim helma kotelon sisältä
     
  13. bläki

    bläki 1st gear

    Heh, täällä on näköjään muitakin kierrätyspeltien käyttäjiä. Itse kun olen
    hommissa IT alalla , tulee noista romutettavista tornimallin PC:stä ja Servereistä otettu kansia ja kuoria paikkamateriaaliksi. Räkkiserveri pellit
    on yleensä sellaisenaan sähkösinkkipinnalla, mutta PC :n pelleissä on polttomaalaus vielä päällä, mutta sitäkin voi käyttää kunhan hio sen maalin siitä reunasta pois. Se polttomaali kestää yllättävän hyvin kuumuutta.
     
  14. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Sähköliesi, mikroaaltouuni ja savustuspönttö on ollu materiaalilähteenä - tutuille oon joskus sanonnu ettei heitä hetken mielijohteesta pois mitään vaan kysyy ensteks multa...

    (ny just aattelin värkätä mesen jousipuristimen emännän vanhasta työtuolista, jonka sen veli värkkäs aikoinaan jätemateriaaleista sekä parikymmentä vuotta katollamme palvelleesta TV-antennitelineestä joka aiemmin oli rintamamiestalon rappukaide....)
     
  15. voittol

    voittol 2nd gear

    Joissakin vesikiertoisissa lämpöpattereissa on kuulemma oivallisia jäykistepokkauksia. :lol:
     
  16. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    ja minä olen käyttänyt paikkaus materiaalina vanhan kiukaan ympäryspeltejä(galvanoitu) ja hyvion paikat pitänyt. paitsi että sauman vierestä ne yleensä jatkaa ruostumista.hik 8)
     
  17. kinde

    kinde Gearhead



    :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Mä oon käyttänyt aina uutta tavaraa, laiskuuttani en jaksa ensin irroitella ja sitten putsata. Romut romuun ja uutta tilalle. Paikat pysyy ehkä siistimpänä kun ei kaikkea tarvii nurkissa pyörittää.
     
  18. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mää olen ottanut töistä tarvittavan määrän 1,25 säsi:ä.
     
  19. Newbie

    Newbie 3rd gear

    Pitää nostella varotuksen vuoksi wanhaa, nimittäin:

    Hitsailin pienessä kopissa tigillä vaimentajan sisuskaluja sinkkipellistä (Reikärautaa), alta 10 heppiä kolvasin ja 5min jälkeen ku menin röökille niin tuntu ku olis golfpallo kurkussa, kotia ko pääsi niin virta loppu ja yöllä heräsin seuraavan kerran, olo on vähintäänki kamala ja tässä nyt ollaan riuduttu kuumetta pois... Kokemuksen syvällä rintaäänellä voisin sanoa ettei angiina ole ainakaan pahempi/tms. pikkupöhö. :soosoo:

    Voi kestää tovin enenku hitsailen minkäänlaista pinnotettua peltiä. :mad:
     
  20. Aako

    Aako 1st gear

    Sinkkikuume on tullut koettua ja en varmasti hitsaa enää mitään galvanoitua, kuin ehkä jotain ihan pientä ja senkin pihalla... se oli kauheeta 40 asteen kuumeessa katella ku tuo takka mulle jutteli tuossa makuuhuoneen nurkassa
    :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!