Sintterikytkin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Turbosaabman, 16.4.2002.

  1. Turbosaabman

    Turbosaabman 1st gear

    Jotkut sanovat, että etuvetoisessa autossa sintterikytkin rasittaa voimansiirtoa liikaa.

    Takavetoisessa kardaanin ja nivelten antama "pelivara" pehmentäisi toimintaa.

    Mulla on Saab 900T, johon tulee kisavaihteisto, mutta sekään ei toki mitä tahansa kestä. Millainen kytkin pitäisi hankkia, tehoa on odotettavissa n. 300 hv ja vääntöä +400 Nm.
     
  2. country sedan

    country sedan Gearhead

    Rasitaa mitä rasittaa. Kaverilla oli turbo Fiestassa RS Turbon aski ja Turbo Unon jousittamaton sintteri levy. Hyvin pelas. Ei niitten massa levyjen kanssa kannata käydä leikkimään, ne sulaa väliin kuitenkin.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    mielestäni sintterilevyyn kannattaa siirtyä vasta sitten kun massalevyt ei enää kestä...koita ensin jäykempää asetelmaa...mahdollisesti suurempaa levyä/asetelmaa
     
  4. Turbosaabman

    Turbosaabman 1st gear

    Saabeissa tahtoo olla se ongelma, ettei mikään vakiolevy enää kestä kun tehot menevät yli 250 hv ja vääntö yli 400 Nm.
    Nämä menevät rikki kevyesti, joten jokin ratkaisu pitäisi löytyä.

    Rasitusongelma on se, että Saab 900-sessa on vaihdelaatikko varsin heikko kestävyydeltään milloin moottoria on vähänkin viritetty. Kisalaatikko, joka tilataan Ruotsista, on tietysti joka osaltaan modifioitu, mutta pohjautuu edelleen Saab-manuaaliin. Koska laatikko on hemmetin kallis, en missään nimessä haluaisi riskeerata sitä. Tästä syytä kytkimen pitäisi toimia riittävän pehmeästi, ettei joka vaihdon yhteydessä kaikki rastus mene suoraan vaihteistolle. (Siis jos sintterillä on on/off -tyylinen kytkentä)

    Mikä ero sitten käytännössä on jositetulla ja jousittamattomalla sintterillä? Ehkä jousitettu malli jo olisi riittävän "pehmeä" otoltaan?
     

Kerro tästä muillekin!