Sivuputket

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Jarska-, 12.5.2008.

  1. Jarska-

    Jarska- Gearhead

    Kuulin villin huhun että sais olla nykyään kummallakin puolella sivuputket. Itse vähän epäilen koko juttua elikkäs kertokaas viisaammat miten se asia nyt oikeesti on
     
  2. CandyBee

    CandyBee Gearhead

    mä taas oon kuullut että sais olla jos on joskus kultasina vuosina näin kirjattu otteeseen ?
     
  3. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Kyllä mä taas olen ymmärtänyt että nykyään saa olla toimivat kylkiputket molemmin puolin. Ulostulo pitäis olla kaiketi käännetty hiukan maata kohden ... vai miten se oli...
     
  4. Anssi

    Anssi Gearhead

    Saa olla molemmin puolin. On ne olleet sallitut jo viime vuosituhannella. Ei mitään vaatimuksia historiasta tms. Eivät saa "häiritä" jalankukijoita. Tyypillisesti 45 astetta sivulle ja saman verran alas, niin on ok. Mulla on omassa autossa on ollut kolmisen vuotta.
     
  5. Teba

    Teba 3rd gear

    Ainut rajoitus oli että ei saa tulla kylkilinjan ulkopuolelle kun vasta katsastusmiehen kans oli puhetta..
    Niin ja max 85 desibeliä..
     
  6. julang

    julang 1st gear

    By Finlex:

    42 §
    Pakoputkisto

    1. Pakoputken on oltava siten sijoitettu, ettei sen mikään kohta ole vaarallisen lähellä polttoainesäiliötä tai -putkea. Jos pakosarjan tai -putken yläpuolella on polttoainejärjestelmän laitteita tai polttoaineputkien liitoksia siten sijoitettuina, että mahdollisen vuodon sattuessa polttoainetta voi tippua tai valua pakosarjalle tai -putkistolle, tai jos polttoaineen syttymisvaara muutoin on ilmeinen, on pakosarja tai -putkisto varustettava tarkoituksenmukaisella suojuksella.

    2. Pakoputkiston pään tulee olla siten sijoitettu ja suunnattu, ettei pakokaasuista ole tarpeettomasti haittaa auton matkustajille, jalankulkijoille tai muille tien käyttäjille. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon pakoputken pään tulee olla suunnattu taaksepäin tai vasemmalle. Jos pakoputki vasemmalla sivulla tai takana vasemmalla puolella on suunnattu enemmän kuin 45° vasemmalle, on sen pää lisäksi käännettävä siten, että pakokaasut suuntautuvat vähintään 45°:een kulmalla vaakatasosta alaspäin. N2- ja N3-luokan ajoneuvossa pakoputki saa olla suunnattu ylöspäin, jolloin sen tulee ulottua ainakin ohjaamon ylimmän kohdan tasolle. Pakoputken ulkohalkaisija saa olla enintään 120 mm, tai jos siihen on erityistä syytä, enintään 150 mm.

    3. Pakoputken pään ympärillä, 50 mm:n matkalla sen päästä mitattuna, on oltava vähintään 50 mm vapaata tilaa.
     
  7. CandyBee

    CandyBee Gearhead

    mutta ihan varmistaakseni etten nyt ihan lööperiä ole ite aatellut niin eikös tuosta ole ollut kuitenkin säädös jossain vaiheessa että noita ei oo saanu sijoittaa kun ns. tehtaan papereilla tms autoihin? eli kumottu sittemmin?
     
  8. GS RIVIERA 68

    GS RIVIERA 68 3rd gear

    Laitoin Hearse Cadilaciin puolitoista vuotta sitten kylkiputket ,eikä katsastuksissa 2kpl, ketään ne kiinnostanut.Suoraan katilta ilman vaimentimia ja hyvä tuli 8)
     
  9. hanekki

    hanekki 3rd gear

    saap olla molemmilla puolen putket.. omaan kamppeeseen laitoin putket jotka loppuu auton alle akselia ennen,pää käännetty alaspäin 60ast.
     
  10. VSQ

    VSQ 1st gear

    Oot oikeassa et näin se oli..
    Ne kiellettiin joskus (en nyt muista tarkkaan) -80 luvun lopulla ja sai olla vaan niissä, missä oli otteeseen merkattu.
    Itellä oli Chargerin otteessa ja olisin saaanu pitää, mut kun sitte putket taakse vedettynä leimalla kävin, ni poistivat "luvan" konttorilla.
    Siitä kyl kinasin etteivät saa poistaa otteesta, mut minkäs teit siihen aikaan ku vaan valtionkonttoreita..ja kats.inssi oli heti pressan jälkeen seuraavaksi suurin virkamies :wink:

    Nyt saa olla taas, eikä taakse tulevien putkienkaan tartte tulla korilinjan ulkopuolelle..niinku joskus "aikaan...kuraläppien.. :rotfl: .."
     
  11. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Häiritseekö noi kuraläpät jotenkin?
    Onhan noi vieläkin kuorma-autoksi rekisteröidyssä "pakolliset"....
    Itse niitä kyllä ihan ilman lain vaatimustakin tykkään pitää....
     
  12. juu kura edes jonkilaiset kuraläpät olis hyvä olla vieläkin vaatimuksena..
    mutta putkista on konttori kohtaisia eroja ja akeltakin saa jos jonkilaista vastausta.
    itsellä loppuvat ennen taka akselia ja päät ainoastaan viistetty kulmaan hyvin ovat kelvaneet. tai itse asiassa putkista inssin kanssa tapeltiin ja lyhennyksen jälkeen tuli leima edelliset meni kuulema liian liki bensa tankkia vaikka toinen puoli oli orkkis ja toinen sen mukaan tehty kopio
     
  13. WTF

    WTF Gearhead

    Sivuputket pakollisiksi Ameriikan autoihin! :lol:

    Omassa Kamalassa sivuputket, jotka on suoraan sivuille ja katsastukseen vaan käänsin apukuskinpuolelta putkenpäätä alaviistoon.
    Alunperin tuossa oli sivulle ainoastaan kuskinpuolelta ja toinenpuoli oli vaan koriste.
     
  14. VSQ

    VSQ 1st gear

    Riippuu autosta..Ei ne kyl kovin esteettiset ollu esim. muskeliautossa, varsinkin kun katsastusmiehestä riippuen pahimmillaan reilusti kyljestä ulos ja lähes maata piti viistää..

    Mulla on jäljellä jossain jos kiinnostaa, riittää 275 kummeille, sopii
    gen1 Camaroon ja niin pitkät, ettei lennä kiviä muutaku läpästä ku osuu maahan.. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!