Skoda Octavian koeajo HS 26.9.2020

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Slant Sickness, 26.9.2020.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Mukautuva vakionopeudensäädin osaa nyt myös tunnistaa liikennemerkit ja säädellä auton nopeutta itsekseen rajoitusten mukaan. Tämä järjestelmä on ajatuksena hieno, mutta valitettavasti käytännössä täysi susi. Auto osaa lukea merkit oikein, mutta se poimii karttatiedoista vääriä rajoituksia ja sekoilee välillä holtittomasti.

    Esimerkiksi Länsiväylällä 80 kilometrin rajoitusalueella Škoda päättääkin yhtäkkiä, että nyt ollaan moottoritiellä, ja kiihdyttää itsekseen 120 kilometrin nopeuteen. Turunväylällä vauhti pomppii 60–100 kilometrin välillä ilman näkyvää syytä, ja kertaalleen auto hidasti maantienopeudesta 50 kilometriin tunnissa, kun gps yskäisi ja auto luuli olevansa Tapiolan keskustassa. Kaarre edessä, varoittaa auto, ja painaa jarrua. Suoralla tiellä!

    Oikut toistuvat säännöllisesti tietyissä kohdissa ja sattumanvaraisesti muualla. Sateen sekoittamia antureita ei voi syyttää, sillä järjestelmä tilttailee yhtä lailla kirkkaalla säällä. Kootut selitykset kannattaa valmistella poliisille jo etukäteen, kun auto alkaa kiihdyttää ulosajorampissa 120 kilometriin tunnissa.

    ”En se minä ollut, vaan auto”.

    https://www.hs.fi/autot/art-2000006648560.html (lähdeviite).
     
  2. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Kaverin liki 10 vuotta vanhassa BMW:ssä on toi sama järjestelmä ja siinä se toimii oikein hyvin Vag on taas menny sieltä mistä aita on matalin.

    Robottiautoja odotellessa... :rolleyes:
     
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ei piä olla nii vakava, nämä meiän rakkaat romut ne vasta arkaaisia onkin.

    Eikä nyt ees ihan niin parhaita paskaläjiä kun värillisten lasien läpi välillä tuntuu..
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse en ole käyttänyt tota lukevaa systeemiä, mutta tutkalla oleva keskari on kyllä loistava.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!