Slant 6 käyntiongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mr Dart, 17.3.2016.

  1. Mr Dart

    Mr Dart Gearhead

    Mikähän 225 slantin super six versiota oikeen vaivaa? Tyhjäkäyntiä käy noin 800-1000 kierroksen välilä, miten kaasuläpän asennon säätää, suht hyvin pikkasen ravistaen. Sitten kun avaa kaasua noin 2 000 kiekan paikkeille ja pitää tasaisesti siinä alkaa käynti pikku hiljaa käydä epätasaisemmaksi, nykiä ja kakoa aina pahemmin kunnes jopa sammuu noin minuutin käynnin jälkeen. Sammumisen jälkeen lähtee heti hyvin käyntiin. Sytkäjärjestelmä on alkuperäisen mallinen moparin kärjetön järjestelmä. Tulpat, johdot, etuvastus ja puola uusittu. Kaasari on alkuperäinen 2 kurkkuinen, ostettu kokonaan uusi noin 4 vuotta sitten. Olen purkanut kaasarin ja puhdistanut sen kaasarinpesuaineella ja ilmanpaineella. Molempien kurkkujen seosruuvit on auki 2 kierrosta. Bensapumppu on uusi alkuperäisen mallinen. Jotenkin vaikuttaisi polttoaine vialta, mutta en löytänyt kaasarista mitään näkyvää vikaa/tukosta. Ideoita?
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Oman 225 slantin super sixin kanssa aikani säädellen ja vihdoinkin aika hyvät säädöt löydettyäni kysyisin, mikä kaasutin? Mulla Slanttivanisa Carter BBD w/o electric feedback eli joku vuoden 1982 tavisversio. Rempattu korjaussarjalla, tulpattu alipainelähdöt, kiinni imusarjassa paksulla (marine)tiivisteellä (kierrelukitetta pultteihin, kun löystyi).

    No, mulla on seosruuvit auki: sisempi 4 kierrosta ja ulompi 4 1/8 kierrosta. Meni katsastuksesta läpi vasta kun rikasti seosta kunnolla neljään kierrokseen. Yritin ensin noilla ohjeen mukaisilla 2-2,5 kierrosta auki. Käynnistyi kyllä rempan jälkeen, mutta lämpimänä very poor idle.

    Joten ekaksi neuvoisin tukkimaan imuvuodot, tarkastamaan kaasuttimen tiiviyden imusarjaan, uusimaan pcv-venttiilin (jos sellainen on, rikkinäinen sotkee lämpimän slow idlen ihan täysin), sitten rikastamaan seosta. Mulle on täällä neuvottu, että slantti vaatii käydäkseen hyvin joutokäyntiä "laittoman" rikkaan seoksen ja noin on.
     
    xarper tykkää tästä.
  3. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Jenkkikoneita en tunne, mutta ihan perustarkistuksena: Pistä ajoituslamppu kiinni ja katso sen välkynnästä reistaako kipinä kun alkaa kakomaan vai toimiiko edelleen tasaisesti. Jakajan ennakkosäätölimppujen toiminta kannattaisi tarkistaa. Ja sitten toinen niin kaasuttimeen korkillinen bensaa samassa tilanteessa ja miten se vaikuttaa. Että tietää kummassa vika on. Muuten yllä tulikin sitten tarkemmat säätö ja tarkistusohjeet.
    Ja tietty katsoa muutenkin miten sytkäennakko käyttäytyy. Ettei ole vaikka säätimen letku väärässä lähdössä. Eli perusasiat ensin ja kun vika alkaa hahmottua niin sitten ruuvaamaan säätöjä.
    Tuliko vika muuten jonkin rempan yhteydessä vai aikaisemmin toimivaan laitteeseen.
     
  4. Mr Dart

    Mr Dart Gearhead

    Kaasari on Carter BBS ilman mitään sähköliitoksia. Käsi ryyppy. Vika tuli aikaisemmin toimineeseen laitteeseen. Tartteepa tsekata kaikki ehdottamanne kohteet.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Ite voin kanssa äänen antaa tälle että seosruuveja rohkeesti auki, näin sain omanikin hienosti toimimaan kun viimekesänä dartti oli hetken aikaa. Kyllä siinä kestikin etsiä mikä mättää..
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kattoos jakajan sisälle millainen etäisyys sillä "haistelijalla" on niihin "sakaroihin" ja onko paskaa välissä.
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Vielä täältä maalta: Se jakajan alipainesäädin voi olla morjens. Mulla falskas se. Viime kesänä Kesäheikistä kotia (matkaa kaikki 20+ km) palatessa hävisi joutokäynti tyystin. Imeskelin sitä letkua, eikä menny edes posket lommolle. Kun sain uuden Rockautosta, sitä ei poskialipainepumpulla saanu edes liikkumaan, siis hyvä.

    Ja saa sen slantin sytkän säädettyä ilman lamppuakin (jos ajoitusmerkit puuttuu niinku Slanttivanista). Mudracerin ohjeita tulkiten: Niin aikaiselle, että startatessa pistää hanttiin, siitä sitte vähä myöhäselle. Kulkee Slanttivani niin lujaa kuin mittari näyttää: 137 km/h.
     
  8. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Jos ei alipainevuotoa löydy,niin mitenkäs bensanpinnat?Jos kerta käy jonkun aikaa ihan ok ja varsinkin isommilta kierroksilta sammuu,niin voisko loppua kohokammioista bensa?
    Kyseistä systeemiä en juuri tunne,kunhan ajattelin ääneen...o_O
     
  9. grantorino

    grantorino Gearhead

    Onko bensafiltteri vaihdettu. Myös bensiiniputki filtteristä tankkiin kannattaa tarkastaa, siinä saattaa olla vanhentuneita kumiletku jatkoksia jotka vuotavat. Tankissa oleva roska saattaa välillä tukkia lähtöputken suun, jolloin tankin puhdistus auttaa asiaa.
    Kaasuttimeen ei juurikaan tule itsestään vikoja jos suodatinta on käytetty bensaputkessa.
     
  10. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mulla oli tankin imuputkesta 20 cm alusta aivan tukossa jostain moskasta, vaikka auto oli kumminkin käynyt vielä edellisenä syksynä. Ei meinannut aueta edes rautalangalla, helpompi uusia koko osa. Tankkiin pistin naftaa ja siipimuttereita ja ravistelin niillä irtotankista isoimmat ruosteet pois. Muitakin konsteja varman löytyy..

    Mutta kuten aiemmin totesin, kannattaa ensinnä simppelein konstein selvittää onko vika sytkässä vai bensan saannissa.
     

Kerro tästä muillekin!