Slant Six pakoputkisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kahvipoika95, 31.10.2018.

  1. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Talven aikana on ajatuksena tehdä slanttiin uusi pakoputkisto.

    Autona on 76 aspeni.

    Tehdäkkö 2.25'' vai 2.5''?

    Haen lisää suorituskykyä mutta myös käyttöautona taloudellisuus kiinnostaa. Tulevaisuudessa ei ole tarkoitus rakennella mitään kilpuria tästä. Pientä rakentelua vain.

    Äänenvaimennin ehdokkaita?
    Tällä hetkellä flowtechin raptori pönttö..vakio 1 7/8 putkistossa,on hiljainen mutta kaipais hieman lisää ääntä.

    Kokemukset kiinnostaa ja mahdollisia ääninäytteitä omasta setupista olisi plussaa!

    Jos jollain lojuu supersix pakettia..edes pakosarjaa niin olen kiinnostunut.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kakstuumainen riittää kaikkeen 100-110 hevosvoimaan mitä supersix luovuttaa. Mökää saa huonoilla vaimentimilla mutta kuulostaako se vakio kone "Korkeasaaren lauttaa" urheilullisemmalta jos sen äänen päästää pihalle asti?

    Supersixin pakosarja ei poikkea mitenkään 1-kurkkuisen slantin vastaavasta. Imusarja ja kaasari ovat ainoa ero. Ja se supersixin BBD vakiokaasari on niin pieni ettei tee juuri eroa 60-lukuiseen 1 kurkkuiseen.

    Jossakin 4000-5000 välissä slantin ääni tosiaan on jo musiikkia. Ylempänä vielä kauniimpaa mutta niiden seireenien kuuntelu on ollut kalliinpuoleista! Kyllä säkkijärven polkka Saaran kanssa tulis halvemmaks!
     
    Jsp, Gary Grand, Rotten ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

     
    KajS ja MJF tykkäävät tästä.
  4. Slanttiin kylläkin tehdään Dutra Duals-merkkisiä valusarjoja, jos haluaa hiukan paremmin virtaavat.

    [​IMG]
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on just tommoset pakopillit. Ja kone vähän väliä telakalla.
     
    KajS tykkää tästä.
  6. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Joo o elin siinä uskossa että supersix pakosarja olisi paremmin virtaava.
    Dutra Dualit tiedän ja muut pakosarjat olisi vaihtoehto jos olisi enemmän ylimääräistä.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Turbon rustaat siihen sun slant sixiin. Jos kone on perusterve, niin se ei siitä pahastu. Budjetti on jotakuinkin tonni. Sit on vihellystä, dumpin suhahtelua ja vauhtikin saattaa miellyttää.
     
    Rotten tykkää tästä.
  8. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    hah!:odsmile: ehkä joku päivä.
     
  9. MJF

    MJF Double Gearhead



    Melkeen liiankin hiljaset äänet tuli tuohon omaan sataseitenkymppiin. Ja pakoputkisto on varmasti riittävä, 6-2-1 peltisarja 2,5" putkeen ja pitkään superturbo vaimentimeen, ulostulo käännetty vaan mutkalla pöntöstä alas. Vaihtokierrokset siellä 6000 nurkalla ettei ihan vakiolle kuulosta, harmi kun ei itse kuule miltä se ulospäin kuulostaa :D
     
    ake79, Kahvipoika95, KajS ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Eikai se putkisto koskaan voi liian iso olla, niin suurta vaan kun kehtaa tehä.
     
    KajS tykkää tästä.
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Mä hain Motonetista 2,5" putkea ja käyriä. Yhden sellaisen litteän isohkon vaimentimen. Poika hitsas kokoon. Putki tulee ulos takapyörän edestä . Vinottu pää ja sellainen pieni kulma ylöspäin, jotta se putki luulis olevan rodissa.

    Asennuksen jälkeen tuli tekstari: Nyt on Sportauspuff. Niin onkin, veneilyfiilis katossa. Tuo Korkeasaaren lautta on osuva, mutta kyllä näilläkin soundeilla päät kääntyy ku ajaa hillclimbeja Slanttivanilla.

    Ja lopuksi, se vakio pakosarja on "ihan hyvä", helpompi tiivistää kun tuo hieno Dutra Dual.
     
  12. Kyllä se voi liian suurikin olla. Netistä löytyy erilaisia taulukoita ja laskureita putken mitoitukseen. Tässä on tähän aiheeseen sopiva taulukko:

    [​IMG]
     
    KajS tykkää tästä.
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Hyvä taulukko...mitä haittaa on 0,25" liian suuresta putkesta?
     
  14. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Ei paljon mitään. Lillasti enemmän pörinää.
    Hiukan ahtaampi tehdä putkityöt.
    Pienempi virtausnopeus.
    2.5" osien saatavuus on parempi kuin 2.25"
     
    KajS tykkää tästä.
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Meteli kasvaa, lörinä lisääntyy. Itel oli joskus käyttiksenä tollanen Aaspeni. Oikeen super sick ja kaikki. Ostaessa ajatus oli et siihen lykkäis turbon mut motti osoittautukin olevan aivan loppu joten budjetti meni siihen remppaan. Samallahan sitä piti tietty vähän fiilailla. Ei nyt mitään kummallista, joko lohkost tai kannest pois pari milliä, kansikaivuuta vakiovenat säilyttäen ja nokaks mopar perfin miedoin viriviri sun muita perinteisiä halpisvirityksiä. Putkisto oli 2.25" ja turbo vaimennin, ihan asialliset ja inhimilliset äänet.

    No, sit asennus autoon ja koeajo. Karmee vääntö ihan pintakaasulla. Mut sit loppu kymmenen senttii kaasupolkimen matkasta ei vaikuttanutkaan yhtään mitään, meno ei siitä kiivastunu. Meno lakkas jossain 4000:n kierroksen jälkeen aika totaalisesti. Jälkikäteen tuntu et nokkaa ois voinu laittaa ihan roimastikin enemmän, mut ei siit ferrarii olis silti tullu. Se turboasia jäi vähän kaivertaa; tuli sitä ruttuu nostettuu hieman rempan yhteydessä ni se oli sitte poissuljettu optio jatkossa. Joutu sit kasituksen uhriks, mikä kyllä vastas tavotteita 318:lla.

    Mun nurkka-ajossa perskynä kutosella keskikulutti 15.9 litraa sadalla. 2.95 perävälitys. Suorituskyky kiihkee, 200 metriä meni ajassa 12.006 sekuntia ja loppari oli 96.57 km/t. Kasituksen jälkeen kulutus nousi, keksikulutus 19.1 litraa sadalla. Mut tuli sit parantunutta suorituskykyäkin ulosmitattua eri tavalla kun se meni edes johonkin. Suorituskyky parani 200 metrillä aikaan 9.71 sekuntia ja lopparia 123. Kasiin verrattuna kutosen osat olivat kalliimpia ja osasaatavuus hono, eikä se sit mun mielestä kuitenkaan suorituskyvyn puolesta oikeen ollu mikään pervomanssivehe.
     
    KajS ja Kahvipoika95 tykkäävät tästä.
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Pakosarjojen mitoilla on varmasti väliä mutta ei se ite putkisto siellä perässä voi kyllä liian suuri enää olla.
     
  17. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tuo Jykän pikkulohkon suorituskykyyn vertaaminen on aika turhaa. Tuo kutosen pienin "virinokka" on vakio vähän isommalla nostolla. Onhan se aika luonnollista kun vaihdetaan 1,5 litraa isompi moottori kovemmalla viritysasteella, suorituskykykin paranee :eek:
     
    KajS ja jariha tykkäävät tästä.
  18. Tässä on Hot Rodin juttu aiheesta. Tässä lainaus minua viisammilta:

    DynoMax says:
    “A common misconception is that the larger the diameter the better the system. But, bigger isn’t always better. Systems that are too large in diameter can actually hurt performance. As a general rule (when not running a high compression ratio, nitrous, and/or a blower), switching to a performance exhaust system that is 1/4- to 1/2-inch larger than stock will provide you with the best horsepower increase. To determine which pipe diameter will be best for your system, decide what rpm range your engine will operate at most of the time. Smaller diameter pipes will usually produce better low- to mid-rpm torque. Larger diameter pipes usually produce more mid- to high-rpm torque.”
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo, tos omas combossa kostatu varmasti liika varovaisuus nokan kanssa. Siit lähtien oonki pitäny kirkkaana mielessä säännön et ei oo liian tiukkia nokkia, on vaan liian luruja moottoreita. Mut tota nokkaeroo lukuunottamatta 318:n ja slantin viritysaste oli samaa luokkaa. Siihen taas tuli vähänliian tiukka nokka, moparin 268/272 ku ei miedompia ollu hyllyssä. Heräs tosissaan vast jossain 4000:n tienoilla vaik oli aikaistettu 5 astetta. Oikeestaan innostuin tost kutosen tuunauksesta ku mopar performance aikoinaan mainosti et siitä saa helpolla vertailukelposen suorituskyvyltään pikkukaseihin verrattuna. No, pitihän se tavallaan paikkaansa, systeril oli samaan aikaan kaks 305 capricee eikä niil ollu kyl mitään jakoo slanttiaspenii vastaan.
     
  20. MJF

    MJF Double Gearhead

    225 pitkäiskuisena sietää varmaan enemmän nokkaa ominaisuuksien kärsimättä mitä 318. Itelle laitoin silloin joskus sen seuraavan Moparin nokan 268/268. Pikkulohkomiehet sanoi että elä mee laittaan kun katoaa alaväännöt. Mutta pskat, päinvastoin kävi. Joskus tuli lähettyä vahigossa kolmosellakin paikaltaan kun äkkiä pukkasi kepistä. Toki aina pitää muistaa että viritysasteen pitää olla kovempi mitä isommassa moottorissa jos haluaa saman suorituskyvyn. Helposti sai toista sekuntia Valiantin ajastakin pois kun laittoi pikkulohkon, mutta nyt ollaan takaisin kuutosessa.
     

Kerro tästä muillekin!