Slantin laturi siirtyi kuskin puolelle.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja Slant Sickness, 4.2.2013.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tulevan ruiskuslantin konehuone ahdistaa. Parin litran välitankki, pyöreä tonkka ebaysta sopii parhaiten hantin puolelle syylärin viereen. Ja mieluusti myös suodatin, pumppu ja regulaattori sinne samalle alueelle ns viileälle puolelle. Rajoitetun tilan vuoksi laturin on lähdettävä toiselle puolelle konetta. Kaitpa tuon on joku muu jo tehnyt mua ennen, eli minkäslaisia kiinnikkeitä ja mikä laturi? Tässä vaiheessa kun kuorma lisääntyy pumpulla ja suuttimilla, voisin ehkä kuvitella vaihtavani aidon Mopar laturin suunnilleen mihin vaan tuoreempaan malliin.

    Jos sattuisi löytymään valmiita osia, postilaatikkoni on avoin ehdotuksille...
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Re: Laturi slantin kuskin puoleiselle sivulle

    Onhan se jo tehdas laittanut sen sinne ihan ensimmäisissä vuosimalleissa, myöhemmin vasta laittanut toiselle puolen moottoria. Tuossa tehtaan korvakot:

    [​IMG]
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Re: Slantin laturi siirtyi kuskin puolelle. Sähköflekti?

    Tattista. Jonkinlainen laturin pukin prototyyppi on nyt suoritettu. Ilmeisesti ensimmäisten vuosimallien flekti ja/tai laturin hihnapyörä eivät olleet just tommoset kun mun Dartissa on. Osuu. Eli laturille on mainio paikka akun ja vesipumpun välimaastossa, mutta propellin pitää siirtyä vesipumpun nokasta pois.

    Mistäs saisi ostetuksiaedukkaan sähköflektin? Saisi mennä samantien syylärin etupuolelle, eli onkos se nyt sitten "puhaltava".

    [​IMG]

    Laakista kohdalleen. Tähän käy orkkistyyppinen alternaattori.
     
  4. jariha

    jariha Double Gearhead

    Re: Slantin laturi siirtyi kuskin puolelle. Sähköflekti?

    ittelle ostin motonetistä suurimman mallin tais olla jotai 80e? biltemasta alavesiletkun väliin jatkos ja siihen anturi n.20e
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Re: Slantin laturi siirtyi kuskin puolelle. Sähköflekti, mis

    Ja nokka kohti Biltemaa...

    ...se olikin imevä malli.

    Autotarvikekauppias lupasi löytää puhaltimen jonka saa syylärin etupuolelle. Bilteman termostaattiadapteri vaikuttaa sellaiselta, että säätö saattais jopa sattua kohdalleen.

    Se on Chrysler Corporaation laturin aika heikkojen tyhjäkäyntikierrosten latausominaisuuksien + automaattivaihteiston, joka pitää kierrokset alhaalla kylillä pyöriessä varsinkin liikennevaloissa + (puhaltimen+sähköisen bensapumpun+suuttimien) itse aiheutetun lisäsähkökuorman vuoksi akku tulevaisuudessa kovilla. Ctekillä akku täyteen ennen kruisinkiin lähtöä...

    Toisaalta tässä vekottimessa saattaa olla vielä muitakin murheita. Mutta niistä tuonnempana.

    Nyt ripustamaan lisäbensakanisteria, pumppua ja muuta varustetta konehuoneeseen.

    Tarkoitus on tuoda orkkis mekaanisella pumpulla ainetta konehuoneen 2l tankkiin ja siitä sitten nostaa paine sähköpumpulla. Paluulinja tankkiin on muutaman millin sisähalkaisijalla olevaa kumista "bensaletkua". Sammutinkin on hankittu mutta ylettyykö sillä alla riehuvaan paloon. Aika näyttää.
     
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Re: Slantin laturi siirtyi kuskin puolelle. Sähköflekti, mis

    Eikö kannattais jo harkita että nakkaa Moppen oman laturin romukoppaan ja laittaa tilalle vaikka jotain Boschia tms.
     
  7. duster73

    duster73 Gearhead

    Re: Slantin laturi siirtyi kuskin puolelle. Sähköflekti, mis

    itse laitoin -66 darttiin motonetin isoiman puhaltavan flektin syylärin eteen.yhtään isompi ei oliskaan mennyt.anturille olikin paikka syylärin alareunassa.laitoin myös katkaisijan sisälle,niin saa kesähelteillä kaupunkiruuhkassa tarvittaessa pyörimään vaikka jatkuvasti.

    http://s1171.photobucket.com/albums/r55 ... 26c272.jpg
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Re: Slantin laturi siirtyi kuskin puolelle. Sähköflekti, mis

    Kiitos vinkistä, poikkeampa katsomassa Motonetin kampetta.

    Kuvassasi ollut projekti vaiheessa olevine sähköineen toi mieleen jotakin 80-luvulla tekemääni.

    [​IMG]

    Bre-Vir Auto Oy:n pihalta haettu 64:n torso oli hieman puutteellinen. Sähköt eivät olleet ko auton ainoa puute.
     
  9. duster73

    duster73 Gearhead

    Re: Slantin laturi siirtyi kuskin puolelle. Sähköflekti, mis

    tuohonhan oli edellinen omistaja teettänyt sähköt,mutta olivat minusta aika kannikasta niin tein konehuoneen puolelle sähköt uusiksi.yksinkertaistin niitä ja siistin muutenkin.ei myöskään helpottanut asiaa,että kaikki johdot oli punaisia :)
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Re: Slantin laturi siirtyi kuskin puolelle. Sähköflekti, mis

    Itselleen kun tekee, niin saa tehdä miten vaan. Ei haittaa vaikka koko johtosarja olisi punaisista johtimista (pienin varauksin) tai että tekee polttoainejärjestelmän siten kuin hyvältä tuntuu. Slantin polttoainetta ammentaa kolme pumppua.

    [​IMG]

    Orkkis mekaaninen pumppaa varsinaisesta tankista tuohon parin litran siirtotankkiin. Asiallisesti kumiripustettu Bilteman sähköpumppu lykkää ainetta fuel railiin ja regulaattorin kautta takaisin tuohon. Ohut linja tankin yläpäästä, ennen kuin johdattaa aineet takaisin taka-akselin takapuolelle, vierailee käsipumpussa. Kun toi siirtotankki on täytettävä jollakin ekaa starttia varten tai myöhemmin jos satun ajamaan polttoaineet loppuun, niin siinä tilanteessa auttaa tuo Yamahan perämoottorin pumppu. Nosti muuten ehkä noin 10 pumppauksen aikana ensimmäiset lirahdukset tuohon siirtotankkiin. Eli toimii.

    Laturin siirto kuskin puolelle antoi tosi hyvin tilaa uudelle tekniikalle. Slantista on kansi poissa. Sen takia tuo näyttää niin avaralta.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Re: Slantin laturi siirtyi kuskin puolelle. Sähköflekti, mis

    Motonetin sähköflekti haki paikkansa ja niin kuin suosittelija totesi, isompaa sinne ei olisi mahtunutkaan. Ei ole nyt kuvaa tuulettimesta, mutta tuulettelen sen asemasta kansikuvilla. Tämä auto lähti asennukseen viime keväänä juuri sinä päivänä kun vaihdoin nastarenkaat pois kesärenkaiden tieltä. Juu, tämä a-kori on talviajoa nähnyt ja hyvin toimi. No kesärenkaat tuntui nii-in ihanan hiljaisilta, niin piti sitten painella pedaali metalliin. Vaihtopisteet oli jossakin 5500 rpm tienoilla ja kun kolmosen jälkeen ei ollut mihin vaihtaa, niin laskettelin sitten sitä 5500 rpm nopeutta motarin seuraavaan ramppiin. Ja eikös sitten ykköspytyn pakoventtiili jumahtanut ohjuriinsa - taas kerran venttiilivika.

    Kansi oli pöydällä huhtikuusta helmikuuhun. Venttiilikin tuli uusittua ja siinä samalla pirrailin kanavia ja lopuksi asensin tallin seinäkoristeen entisen imusarjan tilalle.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    http://www.youtube.com/watch?v=QExpqxJH484

    Slantti käy suuttimillaan ekaa kertaa pyrähdystä pidempään. Moottorin ohjausta ei vielä ole. Suuttimet aukeaa yksinkertaisen oskillaattorin pulssittamana.

    Tuli pari kertaa kasteltua kone ennen kuin jäi käymään. Apuvirtaa ja sahausta pedaali lattiassa ja kun hörähti, oli tulpat taas kuivat. Siinä vaiheessa kun kerran kone jäikin käymään - EIKÄ BENSAPUMPPU OLLUT PÄÄLLÄ - alkoi hämmästyttämään ihan kympillä. Jos suuttimien aukioloaika on pitkä, ohjaus päällä, niin tommonen maamoottori lähtee käymään. Ja käy ja käy ja käy. Se nimittäin imee alipaineella niistä suuttimista läpi polttoaineen fuelrailista ja edelleen tankista.

    Tämän kertaisen käytön tarkoitus oli lähinnä selvittää millä pulssisuhteella tuo suostuu käymään tyhjää ja se että koneen kasaus on joltisenkin onnistunut. Jopa sähköinen flekti pyörähteli käyntiin.

    Nyt vaan tekemään se kotitekoinen moottorinohjaus loppuun.
     
  13. leksa

    leksa Gearhead

    Re: Slantin laturi siirtyi kuskin puolelle. Sähköflekti, mis

    Oletko selvittänyt miksi jumittelee? En ole itse sellaista tavannut omakohtaisesti.
    Vakuuttavan näköinen kansityö noin niin silmällä katsottuna. Luulen että virtauksiakin on olemassa.
    Tuo ruiskuhimmeli näyttää myös erityisen mielenkiintoiselle. Oletko tai siis onko sen säätäminen kohdilleen onnistunut?
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ohjurit asentanut kertoi, että on ollut jonkun toisenkin kannessa, joihin on asentanut pronssiohjurit ja rosteriventtiilit, aluksi selittämätön jumi - joka aukesi WD-40 sprayllä ja ajan kanssa. Öljy paloi väliin. Mun tapauksessa eka jumi tuli niin aikaisin, että öljy ei oikein kerinnyt kärytäkkään. Liekö välyksilläkin osuutensa? Nyt on uudet tiukat jouset. Että kun noilla tarttuu, niin sitten täytyy olla tiukassa, seetipaineet heti 2,5x edellisiin tms. Komea rapina venttiilikoneistossa. Tiedoksi, että on nykyään mekaanisen nokan keinuvivut obsoliitit, että kun noi rikon, niin tarvitsee teettää hydraulisen vippoja varten säädettävät työntötangot. Jälkimmäisen vippoja saa vielä uusina.

    Moottorinohjaus menee pienin askelin etiäpäin. Käy jo, mut kun a) laiskotuttaa ja b) ajeluttaa Harrikalla, niin ei toi taida edetä kovin nopsaan ny. Aurinkoistakin on ollut...
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Etanolilla ruiskutettu /6 Dartti tulee tallista ulos puolentoista vuoden seisonnan päätteeksi.

    [​IMG]

    Monipisteruiskutus "analogisella" 555 ajastinpiiriin perustuvalla ohjaimella. Ruiskun ohjaimen sisällöstä enemmän : http://slantsix.org/forum/viewtopic.php?t=53817
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    "Telamiinan" tunnit tuli täyteen. Lataussäädin oli about tulessa kun tuosta oli vissiin ensimmäiseksi löystynyt lähdön liitin. Onneksi auto säästyi, vaikkei ollut työkaluja eikä sammutinta. Sulakkeitakaan ei kai ole palanut. Sen verran kiersi jostakin sähköt eri teitä, ettei laite sammunut virta-avaimesta!!!

    Mikäs nykyaikainen laturi Darttiin menisi tuohon samaan paikkaan sekä vähällä vaivalla että kohtuurahalla? Ei tartte olla mikään älyttömän suuriampeerinen, 50A vois riittää.

    Edit: 70A yleismallinen "Valmetin laturi" Adita Oy:stä. Niillä sai toivoa hihnapyörään haluamansa offsetin, jonka ansiosta Bosch meni melkein heittämällä Moparin laturille tekemiini kiinnikkeisiin. Ylläri tuli kun herätevirtalähtö pukkasi sähköä niin paljon takaisin päin, ettei auto taaskaan sammunut avaimesta. Diodi piuhaan ja menoksi.
     
  17. kinde

    kinde Gearhead

    Mielenkiintoinen tuo sinun projekti.
    Kysymys vaan heräsi, että mikä on sun tavoite?
    Kunhan vaan teet, bensansäästö, tehoja, tai mikä sua ajaa tällaiseen?
    Siis en millään pahalla vaan uteliaisuuttani. Itse olen niin pöhkö noitten ruiskujen kanssa etten edes yrittäisi.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä sain aikanaan "työaikapankista" vaihdossa asennustyötä. Mulla oli ennestään Cliffordin alumiininen imusarja ja sitten yht'äkkiä tuli tilaisuus saada siihen fuel rail ja muuta koneistuksia vastapalveluksena jostakin, mitä olin itse aiemmin tehnyt. Ostin tätä asennusta varten ebaysta 8kpl jonkin kokoisia suuttimia ja kohta mulla oli tallin koristeena slantin ruiskuimusarja. Siihen se stoppasi vuosiksi ruiskutus. Mulla oli tuolloin myös Buellin ruiskuosia ja tarkoitus ruiskuttaa mun Sportster. Kaasarilla kulkee edelleen, Buellin ruiskuosat myin pois.

    Sitten Dart hajosi moottoritiellä kiiruhtamiseen. Kyllästytti ja D hinattiin pois silmistä. Se uinui anoppilan ladossa konevaurion takia kuutisen vuotta. Slantti siirtyi joskus kyydissäni kotini lähellä olevaan talliin. Meni taas useita vuosia ja sitten tuli tarmonpuuska koota auto takaisin ajoon. Moottorivauriota korjatessa tuli otettua lastu kansitasosta ja lopputuloksena mulla oli Slantti, joka ei toiminut enää bensalla oikein hyvin. Sekoittelin 98 ja RE85 liemiä about puoliksi ja ajelin näin reilun vuoden. Kulki se niinkin. Mutta Moparin kansi, jossa on Fordin venttiilit, on lähtökohtaisesti haaste. Se teki sen taas, kai kolmas kerta. Pakoventtiili tarttui ohjuriin ja potilas oli taas telakalla. Tällä kertaakin oli vain venttiili mutkalla.

    Kansi pöydälle, sille kevytporttailua ja työskentelytilan kaiken aikaa seinällä se imusarja. Valinta Megasquirttaamisen tai tämmöisen omatekoisen virityksen välillä kallistui helposti jälkimmäiseen, koska siinä liikutaan enemmän tuotekehittelemisen alueella, joka mulle on tuttua aluetta. Jonkin verran perehtymistä kirjallisuuteen ja sitten rakennustoimeen. Mun on kyvyttömänä teetettävä kaikki vähänkin haastavampi metallityö, joka ajaa valintoja siihen, mitä tekniikkaa milloinkin sovellan.

    Se, että tein ohjaimen "analogisena", mä nyt vaan halusin tietää, mitä siinä tulee vastaan. Toiminnan taso on kutakuinkin ensimmäisten 60-lukulaisten sähköruiskujen tasoa. Tai tulee olemaan.

    Käymäänhän sain tuon helposti eikä siinä sen jälkeen mennyt kauaakaan, kun auto jo liikkui. Kun liikennekäytöstä poistetulla ajamisesta kiinni jäämiselle on kova sanktio, niin ei kun katsastukseen heti, kun vaan riittävästi kävi. Leima tuli ja nyt voin sitten tehdä vähän laajemmin tiellä testausta. Välillä kyselen foorumeilla neuvoja, ettei tarvitsisi kaikkea kokeilla.

    Saas nähdä, ehdinkö saada toiminnan edes tyydyttäväksi, ennen kuin joku kohta kilahtaa taas. Tää menee nyt aika hyvin maantieajoa, kiihtyy hyvin kaasu pohjassa, alkaa röpeltää neljän ja puolen tuhannen paikkeilla kun todennäköisesti mun ohjain sekoaa, tyhjäkäynti on varsinkin kuumana anuksesta ja alakierroksilla on inhottavaa arpomista, ennen kuin slantti herää noin 2000rpm kohdalla. Osa vaivoista on etanolista peräisin, osa siitä, että mulla on täysin lämmittämätön imupuoli, osa siksi, että ohjain sekoilee ja on kesken ja alkeellinen.

    Esim tämän päivän löydös oli se, ettei Jeepin 318EFI läppärungon "ported vacuum" ole oikeasti sitä, mitä nimeä siitä on käytetty. Ruiskujeepissä se on niin nimetty, mutta kyllä siinä linjassa on täysi imu päällä jo tyhjäkäynnillä. Siksipä poistin sytkän alipaineohjauksen kunnes saan jollakin tavoin tuon vakuumilinjan toimimaan halutulla tavoin. No, eipä tämä kaipaa alipaineohjausta välttämättä.

    En mä ala taloudellisuusvirittelyyn, mutta olisi kiva parantaa omaa varttimailin aikaa. Ja käydä välillä kylillä pyörähtämässä. Ja väliaikoina vastata bensan kulutuksen kyselijöille, että viimeksi olen bensaa lisännyt tankkiin alkuvuodesta 2012... Jälkimmäisessä saattaa olla se syy, miksi tähän ryhdyin. :D
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pontikkatehtaalle aika ajoin varsin runsaasti tuoksuva Dart vei suht puhtaassa kaupunkiajossa 23 litraa etanolia sataselle. Vähänkin jos olisi ollut pidempiä rupeamia kuin nuo 5-10km per sivu, kulutus olisi arvatenkin pudonnut entisestään. Ennen kuin otin lambdan mukaan seoksen muodostusta ohjaamaan, ja ajelin ns open loop systeemillä, niin kulutus alkoi liki numerolla 3! Tenttu on bensaa ronkelimpi aine. Kun ainetta on olennaisesti liikaa, veto heikkenee bensalla ajoa selkeämmin.

    Jonkinlaista lambdan signaalin valvontaa ajossa tehdessäni saatoin todeta, ettei kylmää imuilmaa kylmään imusarjaan imevä kone suostu talvella käymään ja kulkemaan oikein hyvin etanoli/ilmaseoksella, jonka AFR on ykkösen hujakoilla. Vähän lisää ja hyvin kulkee, Joitakin jatkokehitelmiä pyörii jo mielessä, mutta saa tuo toisaalta olla toistaiseksi noinkin. Lähtee käyntiin pihalta pakkasesta, vetää hyvin ja jaksaa käydä tukevasti tyhjää. Ero ajossa on kaikkein erottuvinta siinä vaiheessa kun kierrokset menevät yli neljän tuhannen kun vertaan tätä aiempaan Super six imusarjalla ja V8 kaasuttimella ajettuun.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laturinsiirtoprojekti sai omalla tavallaan päätepisteensä saadessani Street Slidestä Dartille 15,987s aikakortin.
     

Kerro tästä muillekin!