Slanttiin ruttua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja darra64, 13.1.2007.

  1. darra64

    darra64 1st gear

    Olisi aikomus tehdä 64 darttiini piristetty kutvonen , joten kyselisin olisiko kellään vinkkejä/kokemuksia puristuksen nostamiseksi koskien nimen omaan slanttia.
    Lisäksi olisin kiinnostunut jos joltain löytyis ehjää etupuskuria kyseiseen kiesiin puh:0400/598145
     
  2. RAAKA

    RAAKA 1st gear

  3. Mr Dart

    Mr Dart Gearhead

    Mulla voipi olla hyväkuntoinen nokkamaski ja etupuskuri 64:seen ylimääräisenä. Pitääpä penkoa varastoa, selvinnee ensiviikolla.
     
  4. petro_din

    petro_din Gearhead

    onkosse 4 ovinen vai minkäsmoinen?

    itellä on 4 tolppa, 225:lla tätä nykyä..
    raaka hurjilla puristuksilla oleva veturin lailla vääntävä kuutonen, 60 luvun alun 170 kans ja siihen 225 alakerta niin ainakin shellin 99 tuntu syksyllä maistuvan..

    että sillai siihen puristusta jonkin verran sai lisää ilmeisesti..

    http://subbaservah.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=150
    nyt siihen pitää tommosta tehdä että pääsee kesällä baanalle taas :)
     
  5. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    ei niillä 170 ja 225 kansilla eroa ole... iskunpituudessa on :eek:

    Sitäpaitti sellin 99 bensa oli myrkkyä ainakkii mun slantille, paremmin pelaili 95:Sella..
     
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kannet on kaikissa samoja, vain vuosimallikohtaisia eroja löytyy.
    Omaan koneeseen tuli jotkut matalat tarvikemännät, joilla puristukset olis ollut jotain 7 pintaan. Lohkosta höylättiin 2mm ja kannesta 1,5mm => puristukset 10:1. Noin reilulla höyläämisellä tuli vaan ongelmia työntötankojen kanssa, joita piti sitten lyhentää.
     
  7. petro_din

    petro_din Gearhead

    no mutta vuosmalli muuttaa palotilaa, jossen ihan väärässä oo..

    ja no ainenkin oma tosiaan tykkää enempi 99:stä..
    että kaipa siinä vähän enemmän pursotusta on..
     
  8. MJF

    MJF Double Gearhead

    Muuttuu se aavistuksen verran muistaakseni vuonna ´67. Koko ei kyllä muutu mihinkään.
     
  9. Mr Dart

    Mr Dart Gearhead

    Etupuskuri löytyy, jos vielä kiinnostaa. Ihan ok kuntoinen, ei tietenkään uusi vaan käytetty (yllätys yllätys) :eek:.
     
  10. mopari78

    mopari78 1st gear

    slant six

    itellä nyt vm-76 225 jossa kaks rööri ruokkija. pitäis tossa olla kuulemma enempi höyryä ku normaaleissa ku numeroiden perusteella on joku kalifornia motti ja peräisin farmarista. tuntuu ainaki kiertävän paremmin mitä entinen 225 joka oli paikalla. nelirööri kaasuttimen saa imusarjaan kyllä paikalle ku tekee välilaipan itse.omassa myllyssä nokka akseli on aika hyvä mutta kireempi sais tieten olla mutta sitte käynti myös muuttuu ja käyttötarkoitus joka päivä ajossa huono. mutta kukin omalla tyylillään ja onhan tota slanttiä kiva piristää jos ei halua kasia keulalle ja muuttaa jarrut ym. leimaa varten. 8)
     
  11. petro_din

    petro_din Gearhead

    Re: slant six

    no siitä kyllä ei taida olla kovin paljon hyötyä, tuo imusarjahan siinä se pullonkaula on, seoskun ei kulkeudu läheskään joka pytylle tasaisesti..
     
  12. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Sit pitää laittaa useempi kaasutin :wink:
     
  13. gremlin

    gremlin Gearhead

  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Siin onki liian iso kaasari, vähemmästäkin tukehtuu. Muistan omastani, että kaasuun reagointi oli tosi herkkä, sentin kun paino kaasua, niin vastas tosi hyvin. Lopulla kymmenellä sentillä ei sitten tosin ollutkaan mitään merkitystä. Ainoastaan amerikkalainen viittii käyttää tollasta kaasaria rivimoottorissa, kaksvaihekaasutin olis pikkasen miellyttävämpi käyttöominaisuuksiltaan. Itseasiassa, mä jopa pulttasin siihen orkkis super sick imusarjaan kiinni 1.3 dx corollan kaasarin, mutta se oli virtaukseltaan turhan pieni. Olikohan joku 32/26 weberi, jonka tohon pysty heittään suht kivuttomasti?
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Jos olet kylän mies vielä piristämässä slanttiasi niin tuolla myytävissä osissa olis imusarja 3xvaakaimuille :D
     
  16. leksa

    leksa Gearhead

    JEP!
    Tosiaan kansia vaihtelemalla 170 ja 225 välisissä kansissa on eroa. Niissä on muuten joissakin vuosissa muutakin eroa. Samoin lohkoissa dekin korkeus vaihtelee.
    Kuusikymmenluvun 170 kannet on matalampia, mutta ne eivät ole niin virtaavia kuin seitkyt luvun pienitulppaiset Aspeni kannet.

    Joku on joskus väittänyt ettei slantti jaksa imeä sen alkuperäisen kaasarinkaan vertaa soppaa sisäänsä, mutta väittämä on pahasti pielessä. kansi on melko hyvä virtauksiltaan jopa omalla imusarjalla (ja huom niitä on sitten erilaisia jopa yksikurkkuisena) Se hyperpakki olis hyvä, mutta offenhauserin 4 reikänenin pelaa aika hyvin.

    Vakio 225 ja siihen offenhauserin 4reikänen ja Holleyn 390 cfm paketti oli US-Partsissa myytävänä 80kyt luvulla ja muutaman olen nähnyt toimivana. Ja sanoisin että jopa kulkevana pakettina ihan sellaisenaan.

    Puristus-suhde on slanteissa melko matala, mutta sen korottaminen on helppoa ja liiaksi tehtynä "vaarallista".

    Moottori kaipaa jo alkuperäisenä korkeaoktaanista penssaa (ei apseni) ja ruttujen nostaminen ei vähennä tarvetta. kannesta pitää poistaa kaikki terävä ja röpelöinen pinta itsesytyksen ehkäisemiseksi.

    Sytytysennakko on korkeampioktaanisella luonnollisesti matalilla kierroksilla korkeampi, mutta täys enakko ei saa silti ylittää 32 astetta.

    Vanhempaan kansimalliin kannattaa laittaa kolmikärkitulpat. Ero on tuntuva.

    Aspenin kaksoiskaasari on JOSKUS p..seestä. laita tilalle isompi ja parempi vanhempi OIKEA pikkulohkon kaasari.

    Ja slantin pullonkaula on pakosarja, ja putki. Jos tuntuu ettei isompi kaasari anna puhtia, todennäköisesti pakosarja ja putkisto ei hengitä.

    225 koneissa oli jossain mallissa TODELLA isoreikäinen pakosarja jossa seinämä oli ihmeen ohut. Sellainen hengittää ja halkeilee vielä paremmin kuin ne muut.

    Pakosarjan halkeaminen johtuu yleisemmin yhden pimeän tulpan takia.

    kannessa oleva keinuvipuhässäkkä on toinen tehon syöppö. tarkista etteivät keinut kulje aksiaalisesti ja säädä niillä palikoilla välykset pieniksi.

    Säädä venttiilin välykset KUUMALLA moottorilla, tai lämpimällä ja viieällä moottorilla , 10 mm pienemmäksi kuin ohjearvo.

    Niin ja sitten tärkeä huomautus. Koskee valurauta kampuralla olevia koneita. Niihin on "pakko" laittaa hi volume öljypumppu mutta omalla alkuperäisellä painejousella... JOS puristusta nostaa lähellekään 10 lukemia. Jos ei usko niin siitä vaan.

    Ihanne puristuksina arvelisin 10 lukemia tarkemmin sanottua 10,6 lukemia. Se ainakin muutaman kokeilun tuloksena on "normaali" pensalla toiminut parhaiten. (kannesta 1,5mm, E valurautakampura, T Trukkikampurallaja R takorauta tavallinen kampura, lohkolla, en muista enää tarkasti)

    Pahus kun en enää muista kaikkea, mutta kyllä kaivelemalla ja innolla jotain palaa mieleen.



    Omia viritelmiä:
    170 ja 225 viritystä

    http://www.leksanet.com
     
  17. petro_din

    petro_din Gearhead

    No me nyt on ainakii koitettu passata tota pakopuolta, elikkäs tämmöttinen saatiin tossa kasaan ja vähän jo savujakin otettua:
    [​IMG]
    http://www.subbaservah.org/galleria/thumbnails.php?album=lastup&cat=-17

    Kaasuttimeks päätyi nyt ainakin toistaiseksi 318 päällä ollut 2bbl cartteri ja alakerta on vanhaa kunnon tacoa ja koneistettu ja tällä kertaa jopa uusin laakerein ja renkain kasattu :)
    Kansikin on koneistettu venttiiliensä osalta.
    Että saa ny nähdä oisko tuossa jopa se 140 hevosta..
    Pirteän oloinen ainakin käymään jo.
     
  18. leksa

    leksa Gearhead

    Jep. pakopuoli kuntoon ja jo hörisee :D
     
  19. petro_din

    petro_din Gearhead

    jees, kyllähän se ihan mukavan tuntusesti ois menossa noinkin...
    kohan ny sais autoon vaan leiman ja vähän enempi ajoa ni jos sitte tosissaan pääsis vähän testaamaan että miten se vetää..

    mutta vaikuttas kyllä että tuo pakopuolen muutos muuttaa tuon koneen luonnetta ihan tosissaan..
     
  20. leksa

    leksa Gearhead

    Re: slant six

    kyllä se hengittää aika paljon. se on slantissa pakopuoli mikä jarruttaa. Alkaa kummasti toimimaan isommallakin kaasarilla, kun saa entiset ulos.
     

Kerro tästä muillekin!