Slanttiin ruttua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja darra64, 13.1.2007.

  1. leksa

    leksa Gearhead

    Pikkuhiljaa ja vähän kerrallaan etenen oman valtsuprojektin kanssa. Nyt olen alkanut suunnittelemaan 170 moottoria ja voimansiirtoa.
    Tarkoitus on tehdä ihan vaan sunnuntai moottori, ei mitään kilpavoimaa tms. Puristuksiksi ajattelin 10 pintaan jotta menee kaupan pensoilla.
    Kansi on jo olemassa jossa on isommat venttiilit ja ajattelin kaksireikäistä tai nelireikäistä kaasaria. Molempiin löytyy sarjat.

    Onkohan kellään tietoa mistä kannattaa kysellä takomäntiä?
    Tietääkö kukaan missä voisin korjauttaa turbiinkin kaulan ja tasapainottaa turbiinin? Mulla olisi 4200 stall turbiini joka ainakin vanhasta kokemuksesta oli aika passeli.

    Saako 7 1/4 perään enää välityksiä? Mulla on hiukan liian tiheä (4,87?) välitys, mutta joku 4,11 tai 3,9? tms. Voi toki olla että laitakin paljon harvemman.
    Lukkoja mulla on, mutta onkohan noita uusia saatavilla?
    Varastossa minulla on 276 mop nokka ja 290 Granen nokka ja pari 244 nokkaa. Onko kellään erittäin hyväkuntoista granen 290 nokkaa jemmassa myyntiin?

    Ajattelin myös muuttaa kiertokanget silleen että männän tappi on liukuva. Onkohan missään kevyempiä kiertokankia? Missä voi teettää?

    Johan tossa nyt pari ALUSTAVAA kysymystä olikin.
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Valmiita takomäntiä ei saa varmaan enää mistään nykyään. Chevyn pikkulohkon kanget on hyvin lähellä mitoissa 170 kankia, jos kattelee vähän vakiota pitemmät kanget ja matalammat männät. Joutuu kyllä etsiin mitoista kattelemalla.
     
  3. leksa

    leksa Gearhead

    Re:

    Onk 318 2 reikänen kaasari pienempi. Laitoin 170 koneeseen kaksreikäsen supersix sarjan ja 318 kaasarin, hyvin toimi. meni ainakin mittarin pohjaan herkällä asenteella. Mutta Aspenin kaasarilla en saanut niin hyvin toimimaan.
    Luulen että se on toi pakopuoli mikä ahistaa. Mulla oli peltisarjat ja 2,5" putki.
    225 oli aikanaan sellainen virisarja jota US-parts myi. siihen kuului offenhauserin 4 reikänen imusarja ja 390cfm kaasari. Laiteltiin niitä 225 koneisiin ja aika hyvin toimi, mutta sama juttu pakosarjat ahisti alunperin.
    Mulla oli 225 Holleyn 750 vakuumilla. Siinä oli kantta vähän muuteltu ja isommat venttiilit, joten ihan veratuskelvollinen ei ole. Mutta veti kuitenkin ihan koneen omalla alipaineella toiset kurkut auki ja aika hyvin kulkikin.

    JK.
    Muistankin juuri että kaverin Aspeniin laitettiin kaksireikänen ja taisi olla juuri se minun käyttämä 318 koneen kaasari. Ja siinä Aspenissa oli mulla käytössä olleet cliffortin pakosarjat.
    Pari kertaa olen sillä ajanut ja ainakin minun mielestäni totteli kaasua melko hyvin.

    JK2.
    Muistin juuri yhden Aspen kaasariominaisuuden josta en pitänyt. Moottori tuntui "tukehtuvan" kun äkkiä painoi kaasun pohjaan. Tämä tukehtuminen ei todellakaan johtunut kaasarin liian suuresta koosta, vaan sen ominaisuudesta laihentaa seosta suuren virtauksen muodostuessa. Tällä ominaisuudella pyrittiin pienentämään suuren kaasun polttoainekulutusta. ( patopainevirtaus tunnistus ) Tämä ominaisuus teki kaasarista sellaisen ohuen tuntuisen ja tuntui että moottori tukehtuu läppä auki asennossa. Tästä pääsi eroon kiristämällä alipainetunnistimen jousta ja suurentamalla pääsuutinta. Mutta vanhempi malli oli ja on mielestäni silti parempi. Eli 318 koneen kaksoiskaasari hakkaa mennen tullen ominaisuuksiltaan.
     

Kerro tästä muillekin!