SM 2025

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja homer, 30.10.2024.

  1. homer

    homer Double Gearhead

    Tuollainen alustava (merkinnällä muutokset mahdollisia) kalenteri löytyi FHRA:n keskustelupalstalta:

    Motopark 24.-25.5.

    TBA*. 28.-29.6.*

    Kalajoki 2.-3.8.

    Motopark 6.-7.9.

    Onko Kauhava (taas) poissa pelistä?
     
    MJF ja supo tykkäävät tästä.
  2. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Niin...miten on ne Kauhavan luvat?Kyllä toivon jatkoa,kaikki jutut kunnossa,valittajat muuttakoon vaikka Venäjälle.
    Mikähän voisi olla tuo TBA?
    Vähissä on tuo sarja,jos vain 4 osakilpailua.
     
  3. pile

    pile Gearhead

    Kalajoki puoli matka. ?
     
  4. supo

    supo Double Gearhead

    1/8!
     
  5. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Aika laimealle näyttää näin katsojan näkökulmasta. Toivottavasti tulee täydennystä kalenteriin.
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei taida tulla. Kauhavan tilanne on avoin, tuo TBA on suunniteltu järjestettäväksi siellä mikäli lupa-asiat sen sallivat. Suorituspaikat ovat kortilla. Kalajoki tosiaan 200m kisa.

    Viime kesänä koko kauden ajaneita kuljettajia ei montaa ollut ja vain yhdessä yli sata osallistujaa, josko neljä osakilpailua auttais osallistujamääriin?

    Kadunmiehen tapahtumia on kaavailtu kolme, kaks Vesivehmaalla yks jossain muualla. Mahdollisesti Porissa.
     
    supo tykkää tästä.
  7. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Viime vuodet on ikävä kyllä ollut laskusuunnassa. Toivottavasti taloustilanteet jne paranevat ja laji piristyy, tällä menolla laji kuihtuu pois.
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Se on asia jonka eteen jokainen pystyy osansa tekemään kyllä. Tulemalla paikalle kaluston kera tai ilman, ei se sen kummempaa vaadi.
     
    fmila, dean66, Vallu 426 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Olen jutellut paljon rallysprint, ralli, mikroauto -kisaajien kanssa. Kyllä kulut on mahdottomat noissa em lajeissa. Drag Racing on suurimmassa osaa luokista todella edullista.

    Aivan kuten Jykä tuossa kirjoitti. jollakin muotoa kun saapuu paikalle, se riittää lajin kasvuun ja pysymiseen.

    Olen ennemminkin sanonut monesti että ihan tässä E-P:n alueella suurin osa amerikanautoharrastajista ei vaivaudu käymään edes yhtä kertaa kauhavalla jos siellä on ollut 2 SM kisaa. Ymmärrän, jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta, mutta kun ei ole oikein muutakaan kuin joku maailman rumin ideaparkin parkkialue jossa käydään patsastelemassa kädet kainaloissa. Luulisi että kisa kiinnostaisi ihan lähteä ajelemaan ja katselemaan...
     
  10. supo

    supo Double Gearhead

    Toivotaan että tulee kisaajia,katsojia ja hienoja yhteistyökumppaneita sillä taitaa olla että Suomessa ajettu 50v kisaa eli juhlavuosi jos olen kartalla.Täällä näyttää että saadaan Chevelle viivalle Pro Et ryhmään jos saan vielä kardaanilenkin laitettua kiinni uuteen paikkaan kun vaihdettiin laatikko.Eli laitetaan vuoden vaihteen jälkeen käyttöön Pro Et 1337 numero.Mites muut?Ps.hyvä tunne että homma etenee hyvin kun Pinolan Anssi otti ohjat käsiin eli jos hyviä ideoita niin Anssille viestiä!
     
    dean66 ja rude1 tykkäävät tästä.
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Riippuu miten lasketaan. Mut sanotaan sit vaikka et Drag Racing Suomessa täyttää 50v. Vähän niinku ihmisiässä, ni eka "synttäri" on nolla. Eli tuleva vuosi on 51. kun ajetaan kisaa, mut ekasta kisasta tulee 50 vuotta. Selkeetäkö? No, on mitä on.

    Omat suunnitelmat on aikalailla avoinna. Pitäis yks auto rakentaa talvella ja sen edistymisestä on paljon kiinni. Mut kolme tai oikeastaan neljä autoa "tiimissä" kuitenkin on käytettävissä ja niillä jotkut ajelevat jossain. 5-10 kisaa todennäköisesti ens vuodelle. Valtaosa pikkukisoja ja ulkomailla, sekä kadunmiehen juttuja. Ainakin Ruotsi ja Viro tällä hetkellä suunnitelmissa.

    Mut ne voivat vielä muuttua, tuskin kuitenkaan vähempään kun on kaavailtu.

    Yks mies ei tietty kesää tee, eikä muuta paskaa kullaksi, mutta jo nyt näkee että yritystä, ideoita toteuttamistahtoa ja tekemistä on. Ero edelliseen on selkeä, puheet ja haaveilu vähemmällä ja teot etusijalla. Se tuntuu vetäneen muitakin mukaan ja luoneen uutta intoa leipääntymisen sijaan. Vähintä mitä voimme FHRA:n tukemisen eteen tehdä nyt, on osallistua sen tapahtumiin.
     
    Mikkis, JYR ja fmila tykkäävät tästä.
  12. supo

    supo Double Gearhead

    Kyllä kun Pinolan Anssin kanssa Elokuussa Motoparkissa juteltiin asioista niin ymmärsin että tekemisen kautta hommat taas uuteen nousuun!Sen takia ajan ensi kauden että ollaan tehty ainakin jotain asian eteen!Toivotaan tosiaan että muutkin kaivaa kaluston esille ja tulevat ajamaan kisoihin!
     
    JYR, fmila, Vallu 426 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. pile

    pile Gearhead

    Kyllä Novalla olis ajatus suhata koko kausi Top Street luokas . Mikäli kalusto pysyy nipus. Haave olis että jopa Ruotsin maalla käytääs autoa ulkoiluttamassa.
    Mutta aika näyttää sitten mitä tapahtuu.
     
    rude1, JYR ja Vallu 426 tykkäävät tästä.
  14. supo

    supo Double Gearhead

    EDRS 2025 kalenterin mukaan 2 Motopark,Kalajoki ja Kauhava muut kisapaikat 2025!
     
  15. Nixxon_

    Nixxon_ 2nd gear

    Moro Aulis
    Oletko jutellut myös Drag Race EM -sarjaa osallitujien kanssa ja todennut että on halpaa.wow... Teepä pieni lasku toimenpide ja laskepa vaikka vain matkakulut.
    Ja leipätyön menetykset kaikilla teamin kavereilla kisa viikonloppujen yleensä ke-maanantai.eli elokuu -syyskuu kuukauden sisällä menetät 12 työpäivää
    Mikäli saat jonkun muun ajamaan rekkaa. Muuten tulee noin 6 päivää lisää
    Saatikka että moni painaa myös viikonloppuisin duunia.ja sen päälle
    Varaosat. ruuat ja muut kilpailuun liittyvät kulut halpaa?????No ehkä jollekin
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  16. Nixxon hyvä, Tiedät itsekin että suurin osa drag race ryhmistä ,tiimeistä ajaa aika pienellä budjetilla, edullisia ryhmiä joissa ei paljon osia vaihdella eikä uusilla slikseillä ajeta. eli on todella on edullista harrastaa.

    Toki on nämä Pro Ryhmät jotka on kalliita, varsinkin juuri Prostock, Promod,....

    Mutta tiedät sen itsekin, EI pidä harrastaa semmosta mihin ei ole vara ja jos ei ole vara, pitää hommata rahoitus muualta tai sitten vain tehdä jotain muuta.

    Oisin ostanut pari vkoa sitten Promod auton rullaavana, kesti yli vuoden saada kuvat, mutta kyllä auto oli niin paskassa kunnossa (rullaava) että päätimme jättää sen. Onhan noita, jos oikein polttelee. 100 000e on varattuna rahaa kisavehkeeseen ja se ei ole pois niistä mitä joka päivä teen läpi talven. No, pieni raha, mutta jos harrastaa omaksi iloksi niin sillä saa ihan OK jutut aikaan eikä tarvi ajaa promod tai prostock, niihin minun kassa ei riitä ja olen siinä iässä että tarroja ei liimailla. Toki aina on pitänyt tehdä 80luvulta asti 2-3 työtä että on saanut juttuja aikaan, pelkällä demaripalkalla joutuisi vain harrastamaan yhdenlaista juttua onko se drag racing, B-bodyt, onginta vai mikä...

    Se että kuka investoi pelkästään suomen drag racing kisaamiseen, on toinen juttu. Mutta onhan tuossa lähellä Tierp ja muita kisapaikkoja.

    Eitö tässä iässä ole jokaisella sen verran tasapainossa tuo talouselämä että voi päättää että ostaako kesämökin, huvilan leviltä, jugend huvilan paraisten saaristosta vai ajaako drag racingia?
    Olen jonkin verran sponsoroinut muutamaa jotka ajaa em sarjaa ja tiedän kyllä kulut pelkästään kisaamiseen... mutta vielä kerran, ei pidä harrastaa semmosta mihin ei ole vara ja 90% drag race ryhmistä on semmosta johon kyllä pystyy melkein kuka vain kun ei juo eikä polta rahojaan muuhun turhaan.

    Ja sitten tietenkin voihan tänne laittaa vähän kirjanpitoa minkälaisia rahoja pyöritätte niissä tiimeissä. On Ry:tä, on alvitonta toimintaa, mutta toki on semmostakin jossa on alv johon voi jopa ostaa alvillisen mainospaikan. Sittne on kaiken maailman rahan keräyksiä ja muita enemmän tai vähemmän laittomia juttuja....ihme jos ja kun ei verottaja puutu niihin.

    Ainakin Rallisprintti, Ralli ja Drifting hommissa on aika isoakin toimintaa tiimeillä. Se että onko kannattavaa ja miten rahat homaavat on eri juttu, mutta onneksi niillä on lupa ajaa eikä tarvi 10vuotta taistella hallinto-oikeudessa tai muissa oikeusasteissa ja kummasti niillä ympäristöluvatkin on olemassa, mutta kannattamaton drag racing oli helppo työntää sivuun esim. alastarolla. Näin muutkin yrittäjät olisi tehneet.
     
    Muokattu: 15.12.2024
    Rambo John J tykkää tästä.
  17. Nixxon_

    Nixxon_ 2nd gear

    Hyvä Aulis
    Kyse oli EM sarja mistä kirjoitit ja kulut microauto kallis/dragracing halpa
    Minä en ole kiinnostunut sinun rahoista/verotuskikkailusta/päiväunista
    Minulla riittää omien kanssa pärjääminen.
    Miksi et soittanut jos olit ProMod autoa vailla Mulla oli vuosi sitten
    EM-1 auto rullavana myynnissä oikein Suomi forumeissa!!!
    Eli suomeksi kyseenalaistin kun vertasit ralli/microauto yms/vs/dragracing EM tasolla. Minulle EI aukeaa miksi se olisi halvempaa/halpaa
    Hyvää joulua
    Nixxon
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  18. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Harvalla hemmolla on sata tonnia varattuna kisa-autoon…
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  19. Rambo John J

    Rambo John J 1st gear Bannattu

    Aulis kiteytti Drag Race harrastamisen ytimen ja samalla sen tulevaisuuden. Nimittäin vapaan ylimääräisen rahan tarpeen jota kukin harrastus vaatii.

    Ja siinä tuli samalla myönnettyä se miksi nuoriso tulee keskittymään myös ensi kesänä lähinnä fribaamiseen:

    Frisbeegolf aloituspakkaus: driver + midrange + putter = 11,99€

    Harrastuksen aloituskynnys nuorison suosiossa olevaan lajiin on vähän eri luokkaa kuin moottoripäristelykilpailuissa.

    Eli ei tulla Auliksen mainitsemasta syystä näkemään tulevia sukupolvia kiihdytysurheilun parissa vastaisuudessakaan. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

    Ja kun vanhat pierut ovat viimeiset pierunsa pieraisseet niin se on sitten organisoidut kiihdyttelykulttuurit siinä.
     
    Muokattu: 16.12.2024
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kannattaa ottaa suoraan yhtteyttä autoa myyvään tahoon, ei kavereihin, kaverin kavereihin tms.
    Toisekseen sulle on koitettu lähettää kuvia autosta sähköpostilla, jostain syystä ilmeisesti siellä päässä ei postilaatikossa ole ollut tilaa ja ne ei perille ole koskaan päässeet.

    Mitä tarkoitat jotta auto on paskassa kunnossa?
    Seissyt vuosia hyllyllä, miten se on nyt paskassa kunnossa?
     

Kerro tästä muillekin!