Sniper vie mielenterveyden

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TMK, 21.9.2022 klo 14:09.

  1. TMK

    TMK 2nd gear

    Elikkäs tätä on tullut puitua täällä aikaisemminki viime talvena. Mopar 512 stroker jossa sniper Master kit( sähköinen ulkoinen pumppu), hypersparkki, sniper puola. Auto lähtee hyvin käyntiin, käy hyvin 10min ja sammuu, ei lähde enää uudestaan käyntiin kuin vasta1-2h odottelun jälkeen , ja taas sama homma. Rpm signaali häviää ja näytössä lukee startatessa vain stall. Viimeksi kun sitä selvitettiin(talvella) niin mulla oli auton vierellä puupöytä johon olin pultannut Puolan, syttyboksin , ja akun, joten suorat kytkennät akkuun ja eri komponentit mahdollisimman kaukana toisistaan, lisäksi olin tehnyt eculle ja johdolle suojia alumiinista ja aluteipistä, lyhentänyt turhat johdot. Auto kävi tuolloin puoli tuntia kunnes totesin että tuo pelaa, joten purin liitokset ja laitoin kaiken paikoilleen, suurimpana muutoksena varmaan tuon testin jälkeen sniperin ja syttyboksin virtakaapeleiden jatkaminen noin 4m, ja maakaapeli lohkosta konttiin akulle, koska akun paikka oli takakontissa ja ohjeen mukaan suoraan akulle. Auto on pitkän ajan projekti, taisin alottaa 2017 keväällä, joten se ei ollut vielä muilta osin viime talvena ajokunnossa joten ei voinut suorittaa testi ajoa. Nyt sain viimeinkin tuon siihen kuntoon että sillä vois käydä testi lenkit, mutta perkele sama vika. Perhana kun ois silloin talvella tajunnut käyttää pitempään niin ois saanu paremman varmuuden poistuiko vika,jotenkin nyt kalvaa että poistuiko se vika silloin vai ei, nyt vaatii sisustan purun jos haluaa saman laisen testin tehä ja kontin verhoukset esim on liimalla kiinni, jotenkin mystistä kun auto käy tosi hyvin tuon 10 min. Otin datalogin taas, ite en näe tuossa mitään vikaa, muutakin että rpm häviää, kaikki muu näyttää hyvältä, kun auto on sammunut niin sen jälkeisissä starttaus yrityksissä datassa näkyy rpm, mutta näytössä ei( vain stall) afr lukemaa ei enää tule noissa startti yrityksissä ja ohjeessa lukee että afr tulee heti kun ecu tunnistaa rpm. Laitoin tuonne sniper owners FB ryhmään datalogin ja kyselin voiko joku tulkita, niin tuli vastaus että ei näy rfi/EMI vikoja, mitä itse mietin, vain rpm häviää, ja että viallisen ecun sais selvitettyä laittamalla magneettinen pick up jakaja, ja pyörittällä sitä käsin, jos ei tuu rpm näyttöön, niin ecu paskana, jos tulee, niin hypersparkki vika.pitääkö paikkansa? Harmi kun tuli nakattuun vanha jakaja roskiin, pitää hommailla jostain käytetty, jos tämä toimii niin käykö tähän hommaan siis minkä tahansa auton jakaja ja siis hypersparkkia ei tarvitse purkaa autosta vaan riittää kun toiseen jakajaan laittaa vaan johdot ja maadoittaa rungon? Mieluiten teen hieman jotain tuon tyyppisiä testäjä ennen kuin alan repimään sisustaa heti auki. Pakko tuo on Saaha jotenkin kuntoon, tolkuton stressi tullu tuosta kun 5v sepitetty eikä toimi:) viimeisenä vaihto ehtona taas pari tonnia pöytään ja uus kaasari ja sytkät prkl. Tuossa on linkki mistä voi ladata datalogin, ite en näe siinä mitään syytä sammumiselle mutta enpä sitä hyvin osaa tulkitakaan.

    https://www.facebook.com/groups/SniperEFISupport/permalink/1049598735610285/
     
  2. Ei tämä varmaan ole mikään ratkaisu, mutta mitä täällä olen joskus Sniper -ketjuja lukenut, niin siitä taisi olla eri ohjelmaversioita. Saisiko sitä päivitettyä, jos se on joku 5 vuotta vanha versio.
     
  3. kippis

    kippis Gearhead

    kuuluuko puolan kanssa käyttää etuvastusta ? ??
     
  4. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Oliko noissa ohjain läppärungossa?
    Sitä voisi koittaa jäähdyttää kylmä spraylla kun vika päällä jos ongelma siinä.
    Tolla tyylillä testailtu joskus sytytys päätteitä
     
  5. TMK

    TMK 2nd gear

    Tuota en oo miettinytkään. Pitää ottaa asiasta selvää, nuo rojut tilailin muistaakseni 2019-2020 välillä, että eivät vielä äly vanhoja
     
  6. TMK

    TMK 2nd gear

    Ei kuulu, hypersparkissa, sniperissä ja Puolassa valmiit tehtaan johtosarjat
     
  7. TMK

    TMK 2nd gear

    Muistaakseni koikelin tätä silloin, ainakin jäähdytin jakajaa kylmäspreillä joka kuumui lämmetessä, joo siis ecu on läppäringossa mutta kädellä kosketellen pysyy kuitenkin viileänä, mutta ei tuo testi paljon maksa nii pitää testiä
     
  8. Seevu

    Seevu Double Gearhead

  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tämä neuvo ei maksa mitään eikä tarvitse edes muuttaa mitään.

    Starttaa auto kylmänä. Anna käydä sen ehkä 5 minuuttia.

    Sammuta.

    Starttaa ja anna käydä sen 5 minuuttia.

    Sammuta.

    Tee vielä kerran.

    Nyt moottori on varmasti käyntilämpöinen ja komponentit myös.

    Starttaa taas ja anna käydä kunnes sammuu.

    Kun teet tätä testiä, niin seuraa moottorin lämpöjä ja laita ylös aina kun sammutat ja kun sammuu itsekseen.
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuskinpa vaan on softasta kiinni, mutta toki kaikki on mahdollista. Aika luokatonta kuitenkin jos valmistajan ihan ensimmäisellä kaupallisella softalla on tällaisia ongelmia.

    Ennemmin kyse on esimerkiksi kierrosluvun luentaan tarkoitetun komponentin/asennuksen/"vastakappaleen" tms. ongelmista.

    Uusissa ohjainlaitteissa voi toki olla vikaa, mutta ainakin OEM-laadulla harvinaista. Sniperistä en tiedä.

    Jokin maadoituspiste tai vastaava voisi toki tehdä ongelmia. Mutta vaikeatapa tuota on analysoida etänä ja tietämättä tarkemmin kytkentöjä.
     
  11. MudMax

    MudMax Gearhead

    Sama tuli pölynimuriin täälläkin, itselläni temppuili Powerjection III jossa myös ecu läppärungossa: Lämmetessä kone meni täysin sekaisin, koska ecu väitti että vaparissa oli rajusti ahtopainetta. Kylmäspraylla käynti tasaantui ja täytyi lähettää koko roska takuukorjaukseen Californiaan, jossa vaihtoivat uudemman mallisen ecun.

    Tosin voihan noi elektronikkahässäkät jonkun kylmäjuotoksen tms. "ansiosta" temppuilla vaikka olisivat viileämmässä paikassakin: Miulla traktorin (JD) ilmastoidussa ajokeittiössä sijaitsevaan voimanoton boksiin täytyi laittaa n. 2 tunnin välein uudet kylmäkallet kylkeen jotta ulosotto pysyi päällä, talvella lähetin sitten boksin Saksaan korjattavaksi ja on toiminut jo n. 10 vuotta sen jälkeen.
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Kieroslukutiedon anturi jos on ns käämi mallinen, esim vr tyyppinen niin lämmetessä kuparikäämin päät irtoaa toisistaan, jäähtyessään ottaa taas toisiinsa.

    Kuumaks ja niin kauan että sammuu ja ongelma tulee -> hiilarisammuttimella anturi kylmäks ja koittaa lähteekö heti taas tulille.
    Jopa yllättävän yleinen vika tuo.
     
  13. TMK

    TMK 2nd gear

    13,7-14v tyhjäkäynnillä, biltsun 100a uus laturi
     
  14. TMK

    TMK 2nd gear

    Just kokeilin tuota, ulkona lämmintä +9, eka startti ja käyttö 5min, jossa auto lämpes 60f 158 faarenheittiin. Tän jälkeen sammutus ja 10 sek jälkeen tulille taas 5min, tässä auto lämpes 190f jossa sähköflekti lähti päälle, ja tippui 177f, flekti tippui pelistä 180f. Tämän jälkeen ei enää lähtenytkään käyntiin, muutaman kerran vilautti kierroksia ja Sync tekstiä näytössä, mutta sitten stallaa. Startatessa voltit hyppii 10,2-11,2v, ecu kädellä kokeillen jopa hieman viileä, ei varmasti ylikuuma
     
  15. TMK

    TMK 2nd gear

    Ulkoa päin tarkastellen maadoitukset kondiksessa, mutta nyt kun aloin miettiä niin mieleen tuli sniperin maajohdon jatkon tinaus kohta, jotenkin tuli mieleen että mulla oli silloin jotain ongelmia paksujen johtojen juottamisessa, mutta en kyllä muista, onneks tuo jatko kohta on kynnys listan alla niin tsekkaan sen heti kun kerkeän
     
    Muokattu: 22.9.2022 klo 11:48
  16. TMK

    TMK 2nd gear

    Hall anturi, koitin viimeksi jäähdyttää jakajaa tuloksetta, mutta uusin tän testin kuhan käyn kylmä spreitä
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    ...rkele, itelläkin oli tota sync ongelmaa, mut se oli normijakajalla ja johtui liian suuresta ilmavälistä. Ei kyl muistaakseni sammunut lennosta, mut ei vaan lähtenyt käyntiin. Paholaisen keksintöjä ovat, ei tykkää. Kahes autos täl hetkellä tollaset, verrattuna kaasariin ja normijakajaan ni en kyl käsitä mitä etua noista on. Toista ei ole päässyt vielä autossa testaamaan, mut toista on eikä mitenkään erityisesti loista suorituskyvyllään eikä taloudellisuudellaan. Harmittavasti ei ollu aikaa koittaa dynossa perinteisellä ja nähdä onko eroa. MuTu on, että olis.
     
  18. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ehdottomasti kannattaa tarkistaa kaikki sähköliitokset uudestaan.

    Omaan pistin maat akusta runkoon, akusta koneeseen, rungosta koppaan ja koneesta runkoon.

    Häiriöitä selvitellessä maadoitin myös ilmanputsarin ja virranjakajan erikseen (ei vaikutusta mulla).

    Jenkkipalstojen mukaan ilmeisesti tehtaalta epäkuntoisia ecuja on paljon. Holley ilmeisesti aika hyvin niitä vaihtaa, vaikka takuu olisi ummessa.

    -J-
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ok.

    Tee seuraavaksi niin, että koneen ollessa kylmä irroita kierroslukuanturin piuha.

    Kun starttaat, niin onko voltit samaa luokkaa kuin tuossa yllä ja tuleeko sync-viesti?

    Tämän jälkeen piuha kiinni kierroslukuanturiin ja koita startata. Seuraa jännitettä startatessa.
     
  20. Akit

    Akit 2nd gear

    Musta tuntuu erikoiselta et käydessä +13.7V ja startatessa vain 11.2V tai alle. Minne sähkö häipyy? Mahtaako lähteä käymään noin vähällä virralla? Kannattasko kokeilla uusintastarttia apuvirralla.
    Kesällä selvittelin jännite häviötä ja mysteeri sammumista Fitech ruiskun kanssa. Vika löyty päävirtakytkimestä joka lämmetessään meni oikkariin.
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!