Sohvapenkin kunnostus

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja L.P., 11.2.2008.

  1. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Puhutaanpa vähän sohvapenkistä - GT-miesten painajaisesta.

    '67 Dart.
    Etusohvassa alkaa jo ikä näkyä. Kuljettajan puoli alkaa olla todella kuoleutunut. Lisäksi kulmasta penkki on aivan lytyssä, joten aina kun tulee vähän jyrkempi oikealle-mutka, löytää itsensä penkin ja oven välistä. Nyt kun istuin pitkästä aikaa oman autoni kyydissä vänkärin puolella, huomasin kuinka mukavan pehmeä sohva onkaan siltä puolelta. Todella upottava ja olemattoman sivuttaistuen tarjoava. Haluaisin tehdä kuskin puolesta samanlaisen.

    Kertokaapa kokemuksianne penkin irrotuksesta ja korjaamisesta. En ole kerennyt tutustua systeemiin millään tavalla. Kuinka penkki lähtee irti autosta? Minkälainen runko ja jousitus sisältä löytyy. Olen irrottanut takapenkin, ja siellähän oli ihan rehelliset vieterit ja säkkikangas.

    Penkki on sen verran iso möykky, että mahtaakohan tulla yhtenä kappaleena pihalle? Selkänojaahan ei saa säädettyä mitenkään, lieneekö helposti irrotettavissa.

    Kiitos vinkeistä jo alkuun.
     
  2. Lerssinen

    Lerssinen Gearhead

    Kyllä se soffa sieltä ulos tulee.. Runkona on niitä "mutkaisia" jousia jotka todennäköisesti on poikki suurin osa kuten mulla.. Hätäensiapuna oikaisin jousia lukkopihdeillä vetäen niin että ne sai taas liitettyä penkin runkoon.. Kuskinpuoli nousi liki 5cm ja oli mukavampi istua mutta ei siitä uutta saanut...

    Budjettiratkaisu kumminkin..
     
  3. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Kiitos vinkistä. Kunhan saa penkin pihalle niin homma varmasti selviää.

    Tällä hetkellä penkin reuna on melkein kova, vähän niinkuin istuisi vanerilevyn päällä. Vertaa piilofarmarin takapenkki.

    Mitenhän toimisi jousien liittäminen uudestaan. Hitsausliitos varmasti menee uudestaan poikki nopeasti.
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    verhoilu

    Kyselepäs verhoiluliikkeistä uusia "jousia". netissä katselin että muutamalla firmalla oli myynnissä monenlaista "mutkaa". Saattaapi syntyä kunnollinen samalla vaivalla.
    Tai laita jos mahdollista, ammattiopistoon / aikuiskoulutuskeskukseen oppilastyöksi.
    Puhelin kännyyn ja soittamaan.
     
  5. signet

    signet Gearhead

    ei niitä vietereitä kannata liitellä eikä venytellä,eiköhän noita risoja sohvia löydy poishakuhintaan,niistä sitten valitsee ehjimmät(sieltä apumiehenpuolelta) ja vaihtelee risojen tilalle.Verhoilukangas tai vinyyli on usein kuskin kohdalta kulunut puhki mutta ylijäämätakapenkistä tai varasohvan apumiehenpuolelta löytyy usein apua :wink: se säkkikangas on siellä sen takia ettei vieterit hankaa suoraan verhoilukangasta,neuvoivat ammattilaiset lisäämään sinne säkkikankaan ja verhoilukankaan väliin sellasen ohkasen vanun.Verhoilutöiden harjottelu on mukavaa vaihtelua mätien peltien hitsailulle :wink:
     
  6. kinde

    kinde Gearhead

    Re: verhoilu

    ÖÖÖÖ , tässä olisikin Lammin miehelle pisneksen makua. Voisit välittää muidenkin penkit tuunattavaksi. Täälläkin olisi usevampi , yksi setti kerrallaan. :wink:
     
  7. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Tutkiskelin sohvapenkkiä illasta.

    Aika möykky yksin irrotettavaksi, purettavaksi, kasattavaksi ja nostettavaksi takaisin autoon. Koko etupenkki oli näköjään kiinnitetty lattiaan uoraan läpipulteilla. Nekin oli joku hitsannut uusiksi ja lisäksi jonkin kummallisen levyn kiskojen pohjaan. Mutta lähti kuitenkin irti ja paikalleen meni vielä helpommin, senkun tipautti.

    Istuinosassa ei ollut suurempaa vikaa. kaksi jousta, penkin etu- ja takaosasta, oli poikki. Olivat kuitenkin sattuneet katkeamaan ihan istuinosan kulmasta, joten sain ne liitettyä takaisin istuimen runkoon. Jokaiseen kohtaan josta oli jousia poikki, oli työnnetty aimo kasa vaahtomuovia. Tämä asia yhdisti istuinosaa ja selkänojaa.

    Kyllä siellä istuinosassa ilmeisesti kuuluu olla kovempi kohta kuskin perc:n alla. Oli penkinpäällisen lisäksi kolme kerrosta erinäköistä toppausta ja sitten säkkikangas. En löytänyt mitään ylimääräistä välistä. Tuntuu kuin kova levy olisi säkkikankaan sisällä. Ehkä tarkoitus on ollut tukea kuljettajaa edes sen verran, että pysyy homma lapasessa.

    Tuli liitettyä ja venytettyä kuitenkin. Yhtään pehmusteen läpi kulkevaa zig-zag-jousta ei ollut poikki. Kaikk katkenneet jouset olivat reunalta, joten pehmuste oli reunalta myös lytyssä. Voivat olla enemmän merkkikohtaisia nuo sivussa olevat, ainakin olivat sen verran monimutkaisen muotoisia. Mutta koitetaan etsiä.

    Selkänoja olikin sitten surkeammassa kunnossa. Kuskin puolelta oli kaikki yläosan jouset poikki, eli viisi peräkkäin. Tilalle oli yllättäen tungettu vaahtomuovia. Myös ristiselän kohdalla oli iso kaistale vaahtomuovia. Sain korjattua suurimman osan jousista ja loput vaihtelin ehjältä puolelta siten, että rikkoutuneita oli tasaisin välein keskellä penkkiä. Yläosaan jäi kaksi kohtaa ilman jousta. Alaosasta oli kaksi jousta poikki, jotka kummatkin sain korjattua.

    Yleisesti ottaen säkkikankaat ja muut verhoilut olivat hyvässä kunnossa. Penkit on verhoiltu ilmeisesti osittain uudestaan 1990-2000-luvulla.

    Penkistä tuli nopealla korjauksella 10x mukavampi kuin ennen. Pehmusteisiin uppoaa mukavasti noin 2 ". Selkänojaan uppoaa vielä entistä enemmän kun kiihdyttää rivakasti. Onnistunut projekti. Ainut miinus oli, että kamera jäi kotio.
     
  8. Juppee

    Juppee Gearhead

    FL-foorumilla ruåttinpoika Sven on kuvannut SOFFAN kunnostusta aika tarkasti
     
  9. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Re: verhoilu

    Joo varsinaista pisnestä... sain tuossa kustannusarvion kun oli purettu etu / takapenkki setit, ovipahvit, kickpanelit ym. "kaikki" pehmeä katosta lattiaan (pl matto). Ei tuo ollut ihan ilmaista :oops: . Mutta ainahan voin antaa vinkkiä ja yhteystietoja koska sullakin on sitä parasta A-ryhmää tuo kalusto ja sulle varaus nummero 1.
    Kunhan saavat kuntoon sisustan niin tuuppaan kuvat tai ajele RAAKALLE se Fargo rojektiksi :rotfl: ja tuu samalla luoteeseen Mäntsälästä tsekkaan miten penkit muuttui.
     
  10. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Tuommoisen tempun kun joskus viitsisi tehdä. Penkki atomeiksi ja kerralla kuntoon. Samalla pitäisi ehdottomasti lisätä kumpaankin osaan yksi vaahtomuovikerros väliin.

    Ovela ratkaisu tehty, kun on kuskin kohdalle tehty korkeampi selkänoja tukemaan. Ulkonäöltään ei hyvä, mutta muuten varmaan toimiva ratkaisu.

    Kätevännäköiset pihdit metallikoukkujen puristamiseen. Itselläni kylläkin hankalissa paikoissa nippuside ajaa saman asian.
     
  11. Lerssinen

    Lerssinen Gearhead

    Mun pitäs kanssa korjauttaa tuo penkki + verhoilunahka.. Mutta kun on se komee VALIANT teksti selkänojassa niin paikallisen verhoomon "asevelihinta"kin oli aivan JÄRKYTTÄVÄ jos nyt sattuu jostain vielä "year one" kangasta sitten vielä kaupan päälle saamaan :-?
     

Kerro tästä muillekin!