Sopivaa nosturia etsimässä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja yason, 30.10.2015.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Youtuben videoissa ei letkut ole kierteellä. Vaikuttaako mihin asentoon ne on kiristetty?
    Vai onko vaan vaihtunut materiaali.
    Onhan täälläkin lämpötilat huidellu hellekemissa.
     
  2. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    En ole tuon värkin letkuja nähnytkään mutta muuten vähän hydraliikkaan sotkeutunut joskus.Sitä letkua kannattaa pitää siinä asennossa tai mieluummin vähän toiseen suuntaan jännityksessä johon sen haluaa jäävän kun kiristää liittimiä.
     
  3. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Hmmm....en oo ainaskaan huomannut että tuo vaikuttaisi,luulisi että muutamaan kertaan auki+kiinni kokoamisvaiheessa jo silloin uutena ilmiötä ihmetellen ja osia sovitellen olisi valaistunut mutta myönnetään että tuota vaihtoehtoa en ole tutkinut systemaattisesti josko vaikka olisikin noin ja täytyypä pistää mieleen kun tarvii seuraavan kerran ja tutkia.
    Oiva vinkki muillekkin pikajussin omistajille,kiitos.
    On huidellut lämpöjä on mutta muutamaan viikkoon en ole nostellut yhtikäs mitään tuolla nostimella joten voi olla että nostajan kokoonpanossa möhlää täälläpäässä tai materiaalikin muuttunut.
    Kokoamisohjeissa tästä ei ollut mainintaa vaikkakin hyvät muuten jenkkityyliin tyhmemmillekkin selkokielisinä eli suurinpiitrein tyyliin älä syö tai käytä vedellä...
    Tämä letkujen materiaali mahd muutoksineen selviäisi asiakaspalvelusta kysyen jos tiedolla jotain merkitystä koska nehän ne otettava mitkä paketissa kulloinkin.
     
  4. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Mulla nuo letkut ei ole sellaisia normaalin hydrauliletkun näköisiä, vaan kiiltäväpintaisia, vähän muoviletkun oloisia. Ei ne kuitenkaan sen ihmeemmin sykkyrälle jää, ihan nätisti levittyvät lattialle, kun kiepiltä avaa, talvella sitten näkee, muuttuvatko jäykemmiksi.
     
  5. Kemer

    Kemer 2nd gear

    No just semmoiset ne on mullakin,kiiltäväpintaiset ja jonkinmoinen muoviaines varmaan kyseessä ... kovin tuttu ja halpa materiaali jonka sopivuus kohteeseen kuin kohteeseen taattu:D:D
     
    Muokattu: 1.8.2021
  6. p0ks

    p0ks 2nd gear

  7. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Alkoi minuakin tämä kiinnostamaan. Ilmeisesti on puolalainen Nortec-merkkinen tekele. Valmistaja lupaa kantavuutta 500 kg vähemmän kuin suomalainen myyjä mutta riittää omaan käyttöön ja mittojen puolesta sopii omaan talliin. Täytyypä selvittää mistä tuon edullisesti saa ja kestääkö tallin lattia 11,5 kN pistekuormat.
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    itse lisäsin kiinnitykset seinään ja kattoon.lattiatasoon voi hitsata lisää levyä ja useammalla kiinni.näin tein töissä.
     
  9. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ei taida paljon auttaa seinä- ja kattokiinnitykset jos alapohjalaatta ei kestä kuormaa. Sinnehän ne pystykuormat siirtyy. Minä teen niin, että selvitän sen rakenteen ja teen lujuuslaskelmat millä varmistan, että kestää. Betonin puristuslujuus riittää varmasti mutta alapohjalaatta on tietysti lämmöneristeen päällä ja vielä kuitubetonilla tehty joten ei se aivan itsestään selvää ole, että siihen voi nosturin laittaa. Levyillä voi toki jakaa kuormaa isommalle alueelle kunhan on oikein mitoitettu ne levyt. Ankkurointia ei myöskään pysty tekemään nostimen valmistajan ohjeen mukaan joten sekin vaatii suunnittelua. Näyttää olevan nostimissa edellytetty jotain 150 mm ankkurointipituutta. Pitäisi siis olla luokkaa 300 mm paksu lattia tai antura nostimen tolpan kohdalla, että tuo onnistuisi. En tosin ymmärrä tuota ankkurointipituuden vaatimusta, lyhyemmilläkin ankkureilla saa sellaiset lujuudet, että pitäisi kestää. Dynaamiset kuormat on kuitenkin melko pieniä.
     
  10. fmila

    fmila Gearhead

    Jos lattian kesto arveluttaa, niin hommaa saksi-nosturi. Laitat tasojen alle koko pitkät levyt, niin saat kuorman jaettua riittävälle alueelle. Eikä sitä tarvii välttämättä ankkuroida lattiaan ollenkaan. Toki ohjeet niin "vaatii", mutta jos yhtään miettii etukäteen mitä tekee, niin pärjää sen kanssa ilman pulttaustakin. Meillä ollut pari vuotta kimppatallissa moinen pulttaamatta. Kiva siirtää tarvittaessa toiseen paikkaan, tai pinota nurkkaan pinoon pois tieltä, siis jos vain semmoinen sun tarpeet täyttää

    t. AM
     
  11. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ei arveluta, se on laskettavissa kun saan lähtötiedot. Eikä se nyt todellakaan noin mene, että jotain levyjä laitetaan ja asia on kunnossa. Riippuu täysin rakenteista mitä tarvitaan. Mikäli nosturi on suunniteltu niin, että se kiinnitetään momenttijäykällä liitoksella lattiaan niin enpä jättäisi tekemättä. Toki muut voi tehdä niin kuin haluavat, toivottavasti ei satu mitään. Rakennusinsinöörin koulutus ottaa sen neljä vuotta.
     
  12. fmila

    fmila Gearhead

    Jep. Onneksi eläkeellä voi edelleen jatkaa järjen käyttöä tekemisissään. Tarpeen tullen se cremonankin laskeminen vieläkin onnistuu. Toki ota selvää holvin rakenteesta, ennen pulttaamista. Toivottavasti rakenne on piirrustusten mukainen.:)

    t. AM
     
  13. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Töissä hallin lattia kuitubetonia vahvuudesta/eristeistä ei tietoa mutta melkoiset pistekuormitukset lattiaan kohdistuu kun 7-8 tonnin muotteja siirretään trukilla
     

Kerro tästä muillekin!