Sorvilla kiilauraa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Rollepolle, 18.10.2007.

  1. Rollepolle

    Rollepolle 1st gear

    Miten onnistuu sorvilla kiilauran tekeminen akseliin.
    Tai lähinnä miten kiinnittää akselin teränpitimeen..?
    Akselit olisi 25 ja 30mm (norm vedetty tappi ja MOK)
    Sorvi on vajaa metrin kärkivälillä oleva ryssäntekele.
     
  2. uazmies

    uazmies Gearhead

    Öööh.... Siis miksi akseli teränpitimeen? :eek:

    8)
     
  3. PikkuPaja

    PikkuPaja Gearhead

    Koetappa tehdä kiilaura pyörivään akseliin...

    se terä tulee pakkaan.

    aiheeseen...eiköhän tuossa ole mielikuvitus rajana...vähä huono neuvoa kun ei tiedä minkälainen teränpidin on..eikös ton kokoset akselit mahdu ihan siihen "terän paikalle" niitten pulttien kanssa kiinni...sitte vaan varovasti lastuamaan.
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Siksi, että kiilauraa ei pysty pyörivään akseliin tekemään. :)

    Akseli kiinnitetään teränpitimen ja pakkaan tappi- tai kiekkoterä.
    Kelkkaa käyttäen akselia sitten syötetään terän syötäväksi.
    Vanha konsti ja vaatii tarkkaa asettelua.
     
  5. uazmies

    uazmies Gearhead

    Tuota... mä tiedän kyllä ton ettei kiilauraa voi pyörivään akseliin tehdä mut muistan koulussa (ai että siitä on aikaa :lol: ) tehdyn kiilauria ihan vaan pistävällä terällä, siis päikseen ja ohuina lastuina. Voi tietty olla et muistan väärin eikä sillä oo oikeastaan vitunkaan väliä. 8)
     
  6. asennusvastaava

    asennusvastaava 1st gear

    Joo tolla pistämis tyylillä on otettu pientä lastua kerrallaan... mutta tätä tyyliä käytetään kun tehdään reikään ura. pakka pitää saada lukittua hyvin paikalleen. Armotonta mittailua vaativaa hommaa et saa uran keskelle! Ja sitten vain pikaliikkeellä höyläämään... :lol:
     
  7. Puuhis79

    Puuhis79 3rd gear

    Jeps onnistuu se... mutta jyrsimellä aina parempi (ainakin helpommalla)

    oisko millanen ura?
     
  8. Rollepolle

    Rollepolle 1st gear

    8mm jyrsintapilla.
    Teränpitimeen sopii max 36mm pulikka, miten lie pysyä pysyä pyöreä kappale tasaisia pintoja vasten..
    Korkeudensäätöön pitäisi tehdä jotain välikiekkoja pyörivän teränpitimen alle, ja jokaiselle akselivahvuudelle omansa.

    Joskus on tultu tehtyä pistoterällä eestaas nitkuttamalta kiilaura reikään, aikaa kyllä meni ja tuloksena mahtava rakko käteen.
     
  9. Rollepolle

    Rollepolle 1st gear

    Teränpidin ei ole näämmä kovin syvä, joten siihen saa kiinni vain alle 25mm tapin, paksummat pullahtavat pois, syystä että pultit kohdistuvat akselin paksumman kohdan väärälle puolelle.

    Paras taitaisi tulla kun tekisi tiilikiven mallisesta umpi alumiinipulikasta teränpitimen tilalle vaidettavan pitimen.
    Jyrsisi pitkälle sivulle uran johon akseli asettuisi linjaan, alapuolelle tekisi T-uran tai kierteitä, johon saisi puristuspalikat kiinni..
    Olisi se hyvä puoli että siihen sopisi eri vahvuiset akselit, ja olisivat aina oikealla korkeudella.
     
  10. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Hiiliteräs teräaihiosta smirgelissä hiomalla terä melkoisen pienellä päästökulmalla,keskitys vrt akselinpidin kartion kärkeen siten terä tulee keskipisteeseen keskelle korkeus -suunnassa,saat uran keskelle akselia ei kuten sorvatessa terä tulee leikkuu pinnan tasolle.

    Akselin lukitus niin että valitset pienimmän vaihteen sorviin ja sitten tasaisesti edestakaisin kelkalla pientälastua ehkä kymppi kaksi kerralaan työntelee siitä kiilaura tulee.
     

Kerro tästä muillekin!