Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Konstruktion tarkoituksia on kaksi. Toisaalta suoda isomman ja siten parempihyötysuhteisen potkurin käyttö, toisaalta mahdollistaa tykin sijoittelu sylinteriryhmien väliin ampumaan spinnerin läpi. Ilmailumuseolla on paljas Me 109:n keula, josta hieno konstruktio näkyy. Tyylikkäitä vempeleitä!
     
  2. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kyllähän sillä saa symbolin varattua näppärästi kainalontuulettajille. Jos sitä käytettäisiin ahkerasti kaikessa mahdollisessa vauvanvaatteista homobaarin logoon kaikissa sateenkaaren väreissä, niin eiköhän siihen latautuneet arvot alkaisi hyvää vauhtia nollaantumaan.:confused:
     
  3. Päivän Youtube -yllättyksiä tuli tämä vastaan:

     
    Kähmy 545 ja Pietsi tykkäävät tästä.
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Pudotellaan jotain muuta kuin bombaa tuokokuussa 1945.

    "B-17G Fortress “Liquid-8-Or” of 569th Bomb Squadron dropping cases of “10 in 1” rations into Holland during Operation Chowhound aimed at breaking the famine in western Holland, May 3 1945."

    [​IMG]
     
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    P-51 Mustangs of the 45th FS lined up on South Field, Iwo Jima. Fire is from a P-51 from the 78th FS that crashed on landing and struck two parked 45th FS P-51s -1945.

    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kaikkea keksitään, mikseiköhän kukaan ole keksinyt hajua videoihin...olisi hienoa saada pakokaasun tuoksu mukaan.

    Mikäköhän idea tuossa on muuten takimmaisten sylinterien pakosarjojen yhdistäminen...tilan puuteko kyseisessä lentokoneessa ?
     
  8. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Juu tilan takia. Olisikohan siinä ollut magneetto takana.
     
  9. AVRO

    AVRO Gearhead

    Ainakin Mosquitossa on tämmöisiä pakoputkijärjestelyitä, ko. koneessa on välisiiven johtoreuna ja siellä asuvat jäähdyttimien ilmanotot aikas lähellä spadareita. Maunothan on Merlinissä noin riippumatta konetyypistä, tietääkseni.

    Hieno kone by the way. :cool:
     
  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    En muista onko ollut jo täällä mutta ainakin nyt. Tutkimusten mukaan Adolfin Condor ei mennyt läheltäkään Kaukopään piippua.

    https://yle.fi/uutiset/3-6927749
     
    kerkko tykkää tästä.
  11. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ei se ollukkaan, mutta Condorin jarrut paloi kyllä. Summit onnistui vissiin, ko säilyttiin jatkosovasta.
     
    kerkko tykkää tästä.
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    kerkko ja Seevu tykkäävät tästä.
  13. max

    max Double Gearhead

    Onnistui ja onnistui,sillä eihän Aatua edes pyydetty bileisiin,vaan kuokkimaanhan se tuli.
    Korpraali tajusi että on nyt aivan eri kaliberin äijän kanssa tekemisissä kuin kotoisat pellet,Göring,Goebbels sun muut.
    Aatu käyttäytyikin Mannerheimin vieraana kuin ihminen,koska tajusi että jos ei nyt aivan narrina pidettäisi.
     
    Muokattu: 28.10.2021
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ensimmäiset Berliinin pommittajat ei suinkaan olleet brittejä, vaan ranskalaisia.

    Sakujen liian aikaisen huomion välttämiseksi lennettiin menomatkalla Atlantin, Englannin kanaalin ja Tanskan yli, ja paluumatka suoraan Saksan yli. Pimeällä ei hävittäjät onnistuneet löytämään kotiin palaavaa konetta.
     
    Seevu tykkää tästä.
  15. Larry

    Larry Double Gearhead

    Moottoriesittelyä

     
    4d sedan, max ja esmi tykkäävät tästä.
  16. max

    max Double Gearhead

    Hyvä video!
    Juu,eipä noihin lentsikka moottoreihin mitään öljyjä vaihdella vaan lisätään.
    Tämä pätee edelleen vaikkapa nykypäivän moderneissa suihkumoottori matkustajakoneissa.
    Ölpästä ne tykkää.
     
    Muokattu: 29.10.2021
  17. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Mäntämoottoreissa nykyään vaihdetaan ihan normaalisti 50h välein, vaikka niihin joutuu lisäämään noin litran (qt) muutaman tunnin välein. Melkosen kirkastahan tuo toki aina on, eli eri asia pitääkö vaihtaa ja tarvisko. Filtterin tsekkaus taitaa olla se pääsyy.
     
    Muokattu: 30.10.2021
  18. max

    max Double Gearhead

    Ok,näin se taitaa sit pienmoottoreiden kanssa olla.Ei mitään kokemusta näistä.
     
  19. AVRO

    AVRO Gearhead

    Juu se on äkkiä hupaisan kuuloista äkkinäiselle kun esim CFM56 pannuinen 737 käy reissun Kanarialla, reissun jälkeen sinne kaadetaan järestään 4-5qt/moottori öljyä. Kuulosta paljolta mutta kun kyseinen määrä jaetaan reissun lentotunneilla niin tuntikulutus onkin alle 0,5qt/h.
    Yleisesti menee tuulista/liikenteestä riippuen 12-14h lentoaikaa kun käy Kanarialla kääntymässä.
    Tähtimoottorit, ja muut isot mäntälusut viekin sitten ihan sfääreissä öljyä ja loput ne vuotaa alleen.

    Tuohon ylle, onhan se mukavaa kun ihan yhden yhtiön toimesta kahdella koneella 7p/vko Kanarian väliä sahatessa taivaalle poltetaan noin 140litraa, terveellistä, suihkumoottoriöljyä joka viikko. +parikymmentä tonnia kerosiinia/kone/keikka. :confused:

    Pikkuvehkeissä, ainakin Lycomingin, 50h/4kk on jonkinasteinen overkill. Erityisesti tuo 4kk kalenteriaika on vähän turhantuntuista ainakin pikkumoottoreissa.
     
    Muokattu: 30.10.2021
    maverick999 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!