Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. Nupa

    Nupa Gearhead

    En tiedä mistä kuvattu, mutta ilmeisesti puolalainen Piorun.
    "The Polish Piorun (”Lightning Strike”) MANPADS can hit even low-flying targets like the super fast Russian heavy assault helicopter MI-24 here."
     
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  3. Nupa

    Nupa Gearhead

    Lievällä varauksella ainakin itse edelliseen artikkeliin, mm "selkeästä ilmaherruudesta".
    Tiedä sitten paljonko sitä kalustoa siellä kokonaisuudessaan on, mutta yksi tappioluettelo kertoo eilisen saldoksi jo mm. 44 aircraft, 48 helikopters ja 4 uav ja maajoukoissa mm. 285 tanks, 985 armoured vehicles of different type ja 21 anti-aircraft warfare systems.
    Nämä siis sodan 11 päivässä, eiliseen mennessä.
    Tiedä sit.
     
  4. T&T:n juttu ryssän ilmavoimista:

    Ilmasodan tutkija: Venäjän ilmavoimat voi olla yksinkertaisesti kyvytön suorittamaan monimutkaisia operaatioita

    BRONK TARJOAA tilanteelle sangen tyrmäävää selitystä: Venäjän ilmavoimilta yksinkertaisesti puuttuu kyky suunnitella, briiffata ja lentää monimutkaisia operaatioita, joihin osallistuu suuri määrä ilma-aluksia.

    Syyrian ilmasodan ympäristö oli toki monimutkainen, mutta siellä venäläiset lensivät tyypillisesti korkeintaan neljän koneen parvessa, tyypillisemmin kahden koneen parina tai yksin. Tämä tarkoittaa Bronkin mukaan sitä, että ilmavoimien operatiiviselle komentohenkilöstölle ei ole juurikaan kertynyt kokemusta useiden kymmenien tai satojen koneiden yhteisoperaatioista ympäristössä, jossa vastustajan kyvykkyys on korkealla tasolla.

    Osin tähän vaikuttaa myös taistelulentäjien vuosittaisten lentotuntien vähäinen määrä sekä suurten ja monimutkaisten ilmataisteluharjoitusten (kuten esimerkiksi Yhdysvaltain Red Flag) puute.

    Bronk muistuttaa, että jos Venäjän ilmavoimat kykenisi monimutkaisiin operaatioihin, ilmaherruuden saavuttamisen Ukrainan yllä pitäisi olla suhteellisen helppo rasti. Venäläisillä on lukumääräinen ja tekninen ylivoima suhteessa ukrainalaisiin hävittäjiin, ja suurella hävittäjäkoneiden suojaamalla rynnäkkökoneiden aallolla pystyttäisiin tuhoamaan ukrainalaiset it-patterit, olkoonkin että venäläisetkin kärsisivät siinä omiakin kalustotappioita.

    Toki on mahdollista, että teoria osoittautuu vääräksi, ja Venäjä alkaa lentää suurilla konemäärillä monimutkaisia tehtäviä Ukrainan yllä. Jos näin ei kuitenkaan ole, Bronkin mukaan asialla on suuri merkitys asevoimien kyvykkyyteen Ukrainaa vastaan samoin kuin pelotevaikutukseen länsimaita kohtaan.


    Mut joo, näiden ryssä koneiden väritys on kyllä hieno:

    [​IMG]
    Työkalut. Suhoi Su-34 -hävittäjäpommittaja/rynnäkkökoneen aseistusta (ja taustalla lentäjä tauolla) MAKS-lentonäytöksessä vuonna 2017. SERGEI ILNITSKY

    [​IMG]
    Suoja. Su-35-hävittäjät voisivat tarjota ilmasuojaa rynnäkkökoneille suurissa operaatioissa.KUVA: MAXIM SHIPENKOV
     
  5. Nupa

    Nupa Gearhead

  6. max

    max Double Gearhead

    Ei ryssillä ole näköjään edelleenkään minkäänlaista taktiikkaa sodankäynnissään.
    Paljon niillä on rautaa millä mällätä.
    Tämähän tuli hyvin ilmi talvi ja jatkosodassa.Koneita oli paljon vastassa mutta johtaminen oli tällöinkin hölmöläisen tasolla jolloin Suomi pystyi pitämään pintansa määrällistä ylivoimaa vastaan.

    Duunissa Helsingissä vuosia sitten ryssillä rivahti tämmöinen lasinokkainen matkustajakone.Mikähän Iljushin se nyt sitten olikaan.Se vedettiin Finnairin tekniikan halliin ja paikalle tulivat Aeroflotin mekaanikot muistaakseni tekemään moottoriremonttia.
    Sain mennä tutustumaan ohjaamoon ja oli kyllä karu paikka.
    Siihen sitten pelmahti paikalle Aeroflotin mekaanikko joka osasi puhua englantia.
    Hän kertoi melko avoimesti,että koneet eivät lopu heillä kesken.
    Jos kone kesken kaiken hajoaa lähdön hetkellä,niin sitä ei edes yritetä korjata vaan työnnetään se kentän laitaan ja otetaan mahdollisesti toimivampi kone rivistä käyttöön.
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. mopo-ukko

    mopo-ukko 3rd gear

    Eikös nuo lennä pitkälti länsikoneilla ainakin ulkomaan lennot,sisäisiä taitavat lentää omillaan.
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Kyllä,mutta eivät yli 25v. sitten kuten edellä kertomassani tapahtui.
     
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Jaa, miten lienee. Suurimman osan koneistaan Aeroflot on leasannut irlantilaisesta yhtiöĺtä ja niillä lentäminen loppuu. Sukhoin matkustajakoneissa on länsimaiset moottorit (aiheesta) ja niiden varaosien saatavuus loppuu ja myös lentäminen ...
     
  10. max

    max Double Gearhead

    Tosiaan,en muistanutkaan että ovat suhanneet Helsinkiin "pikkubussin" kaltaisella laitteella kun olen ollut pitkään poissa rivistä.
    Sukhoi se tais olla ja etäisyyden päästä on näyttänyt ryssän tekemäksi aika siistin näköiseksi.
    Toivottavasti maadottuvat syystä tai toisesta.
     
  11. Venäjä on tuonut Ukrainan sotaan antiikkisia kaksitasokoneita vuodelta 1947 – Tästä se ehkä johtuu

    Antonov-An-2 -koneet näkyvät satelliittikuvissa.

    Satelliittikuvat paljastavat, että Venäjä on tuonut Seshchan lentotukikohtaan Ukrainan rajan tuntumaan yksimoottorisia, kaksitasoisia Antonov An-2 -kuljetuskoneita. Kyseinen malli teki ensilentonsa jo vuonna 1947.

    Mitään varmaa selitystä näiden antiikkisten koneiden siirrolle sota-alueelle ei ole saatu, mutta The Aviationist -lehti arvelee, että niitä käytetään houkutuslintuina. Niiden tarkoitus olisi saada Ukrainan ilmatorjunta paljastamaan sijaintipaikkansa.

    Satelliittiyhtiö Maxarin jakamissa kuvissa näkyy, että näitä koneita, Nato-lempinimeltään Colteja, on tuotu lentotukikohtaan peräti 42 kappaletta.


    [​IMG]
    Colt. Nato käyttää Antonov An-2 -koneesta koodinimeä Colt. [epa]

    [​IMG]
    Odottamassa. Antonovit on sijoitettu lentotukikohtaan lähelle Ukrainan rajaa. [maxar]

    [​IMG]
    Ei turhan tarkka. Antonov voi käyttää lyhyitä ja huonokuntoisia kiitoteitä laskuun ja lentoonlähtöön. [colorbox]

    Wikpediasta speksit:

    Yleiset ominaisuudet

    Miehistö: 1–2
    Matkustajat: 12
    Pituus: 12,40 m
    Kärkiväli: 18,20 m
    Yläsiiven kärkiväli: 18,20 m
    Alasiiven kärkiväli: 14,20 m
    Korkeus: 4,10 m
    Siipipinta-ala: 71,52 m²
    Tyhjäpaino: 3 300 kg
    Suurin lentoonlähtöpaino: 5 500 kg
    Voimalaite: 1 × Švetsov AŠ-62R -9-sylinterinen ahdettu tähtimoottori; 736 kW (987 hv)
    Potkuri: nelilapainen
    Suoritusarvot

    Suurin nopeus: 258 km/h
    Matkalentonopeus: 190 km/h
    Lentomatka: 845 km
    Lakikorkeus: 4 500 m
    Nousukyky: 213 m/min
     
  12. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    ^ Tai sitten tuonne piti tulla uusia hävittäjiä, mutta rahat vedettiin välistä prosessin aikana, ja niillä ostettiin huvijahteja sun muuta lännestä. :D
     
    malvasto tykkää tästä.
  13. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Merlinin alkuajoilta

     
  15. [​IMG]
     
    maverick999 ja maxvo2 tykkäävät tästä.
  16. AVRO

    AVRO Gearhead

    Lauantaina oli tosiaan pikku pyörähdys Washingtoniin, käytiin toki Dulles:n lentoaseman tykönä sijaitsevassa vaatimattomassa ilmailumuseossa katsastamassa kalusto. Oikein hyvä, oikein hyvä. :cool:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Tomcat on jämäkkä laite.
    [​IMG]

    Eikä sukkulakaan mikään pöllömpi livenä, vaikkei mikään hirmutekojen kone olekkaan.
    [​IMG]
     
    Larry, Artsi Bunker, SS-454 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Suora käännös lienee mustarastaat

    [​IMG]
     
    AVRO, Dataviilaaja, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei ukrainalaiset ihan omillaan ole, just tällä hetkellä näkyy Flightradarissa Valko-Venäjän länsipuolella rinkiä lentävät RAF:n ja USAF:n RC-135:t, ja Moldovan länsipuolella hollantilainen E-3a. Lisäksi Romanian yläpuolella kiertelee KC-10 tankkauskone. Siellä taitaa ukrainalaisille lähteä heti tieto, jos Krimiltä tai Valko-Venäjältä ja Länsi-Venäjältä nousee jotain ilmaan... Joskus näkee Global Hawk-dronen lentämässä rinkiä Mustallamerellä.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  19. max

    max Double Gearhead

    Kertokaas tällaiselle ohjuksista ja pommeista yms. paukuista tietämättömälle.
    Putin kun on ilmeisesti nuijinut Ukrainaa kaikella mahdollisella paitsi ydinaseella,niin löytyiskö sellaista ohjusta Ukrainalle jolla vois vähän maksaa potut pottuina?
    Tällaista jolla olis kantama losauttaa Moskovan punaisen torin mausoleumi taivaan tuuliin ja taistelukärki ei ydinase.
    Saattaisi eräs henkilö tästä kuolla silkkaan vitutukseen,enkä tarkoita Tarja Halosta.
     
    Muokattu: 24.3.2022
  20. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Löytyy varmasti, mutta kun se Putler tietää ettei sellaista ole Ukrainalla niin se on sitten Natolta ja kaboom..se ydinase :(
     

Kerro tästä muillekin!