Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. tapsah

    tapsah 2nd gear

    televiissiossa lennettiin 2-paikkasellaa spitillä, liekö orkkis joku koulutuskone vai muutettu vai epä-aito, ei näytetty oliko takana rattia lainkkaan...
     
  2. hmr66

    hmr66 Gearhead

  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ei ne hulluja ole. Ammamiehiä. Ruotsin poikakin joutunut tuon oikaisukonstin keksittyään vielä aerodynamiikalla ja laskemalla todistamaan ja selvittämään että se toimii, varmasti.
     
  4. T&T:n juttu A-10 ”Pahkasiasta:"

    GAU-8 AVENGER on 1970-luvun alkupuolella kehitetty, seitsemällä pyörivällä piipulla varustettu konetykki, joka kykenee ampumaan 4 200 laukauksen minuuttivauhtia.

    Fairchild Republic A-10C Thunderbolt taas on vuonna 1972 ensilentonsa tehnyt ja 1977 operatiiviseen käyttöön otettu yhdysvaltalainen rynnäkkökone, jonka tehtävänä on maajoukkojen suojaaminen lähietäisyydeltä (CAS, close air support).


    [​IMG]
    Rynnäkkökone. A-10C Thunderbolt II. USAF

    [​IMG]
    Rakenne. Avenger on asennettu A-10-koneiden keulaan. JON G. FULLER

    [​IMG]
    Asejärjestelmä. GAU-8 Avengerin piippuosa koneesta irrotettuna. JON G. FULLER
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    A-10:n tapauksessa taitaa kyllä olla melkein niin päin, että GAU-8:iin asennettiin lentokone.

    A-10:n kehityksessä saatiin konsulttiapua eräältä Rudelilta, sakemannipilotilta, joka oli ehtinyt hankkimaan joitakin kokemuksia tankkien ja muiden maakohteiden tuhoamisesta. Toki tämä konsultointi oli hyvin epävirallista yleisesti tunnetuista syistä.
    https://siivet.fi/sotilasilmailu/a-10-warthogin-kielletty-natsitausta/
     
    Seevu ja kerkko tykkäävät tästä.
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Yllämainittu konsultti, kuva vuodelta 1944

    [​IMG]
     
    Seevu, palotila ja kerkko tykkäävät tästä.
  7. max

    max Double Gearhead

    Rudel tosiaan oli periaatteellinen oman ideologiansa kannattaja loppuun asti.
    Hän luonnehti itäisen naapurimme porukkaa barbaariseksi rosvoporukaksi ts."Untermenschen".
    Nykytapahtumien valossa Rudelin arvio on edelleen paikkansa pitävä.
     
    SS-454, kerkko, Seevu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. tapsah

    tapsah 2nd gear

    Seevu tykkää tästä.
  9. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Tuo eversti ja papinpoika Hans-Ulrich Rudelin mukanaolo A-10:n suunnitteluprosessissa oli mielenkiintoinen tieto, kiitos siitä. Ulkonäön ilmeinen yhtäläisyys A-10:n ja Heinkel He 162:n kanssa taas on ollut tiedossa. Kertoisiko se sitten jotakin He 162:n suunnitelluista käyttötarkoituksista?
     
    Muokattu: 14.5.2022
    Seevu tykkää tästä.
  10. Sen verran mainio ja ajankohtainen pilakuva, että voi laittaa, vaikka lentohärveli olekaan:

    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  11. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Saattaa tornissa kahvikuppi läikähtää??
    [​IMG]
     
    SS-454 ja Seevu tykkäävät tästä.
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Kuvassa väitetysti entisöity DB 610. Väitteen todenperäisyyteen en osaa sanoa mitään mutta komia vehjes

    [​IMG]
     
  13. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Lentohärveleitä ilmailun alkutaipaleelta:

    Ensimmäinen laite jäisi ainakin minulta testaamatta.
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Ihminen se on viisas ja varsinkin rohkea.
    Tais isolta kaverilta perse palaa pahasti,mut hyvä yritys tottakai.
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Tuosta videosta muistukin mieleen aikeet lapsuudesta.
    Alle kymmenen vanhana oli jo kokemusta kumimoottorilennokeista ja liidokeista.
    Mitä seuraavaksi?No oma lentokone tietysti!
    Ei muuta kuin A4 eteen ja kynä kouraan rakennepiirroksia tekemään.
    Tuloksena paperilla ylätasoinen putkihässäkkä.Sen verran oli ymmärrystä että painopisteen asetin 30% kohdalle ja siipiprofiiliksi Clark Y,jonka valitsin lennokkikirjasta.

    Mistäs aineista se tehtäisiin?
    Tein jopa osaluettelon,ja siipi oli tarkoitus päällystää lakanakankaalla ja nitoa kiinni nupinauloilla.Siipi rimoista jotka lainaisin läheiseltä raksalta.

    Esittelin vallankumouksellisen koneen isälleni,että tätä ruvetaan tekemään.
    Isäni toimi sotilas ja siviili-ilmailun piirissä,joten ajattelin että helppo nakki.

    Faija rupes esittämään mulle havainnollisin esimerkein lujuuslaskelmia ja ilmailulainsäädäntöä,unohtamatta kustannuksia yms.
    Pettymys oli suuri pienellä miehellä,ja taisinkin arvioida isäni rohkeutta tällaisiin hankkeisiin.
     
    Lowry, Dataviilaaja ja Seevu tykkäävät tästä.
  16. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Joko on uusi Top Gun nähty? Jotain pikku epätarkkuuksia löytyy: Super Hornetilla lennetään ilman kypärätähtäimiä, NVG kypärän hihnakiinnitteisellä visiirillä. Jostain ilmestyy omat kypärät päähän F-14 ohjaamoon vaikka koneelle juostaan tyhjin käsin ...( jos oikein muistan?).. no, taiteellisia vapauksia.
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  18. max

    max Double Gearhead

    Serkkupoika oli Hornet pilotti ja kertoi mulle seuraavaa.
    Oli lentänyt parinsa kanssa tunturien välissä kurussa/kanjonissa ja tästä sitten jälkipoltto päälle ampaisten taivaalle.Eivät olleet huomanneet tunturin kupeessa ollutta mökkiä...
    Tuli sitten hieman tuohtunut puhelinsoitto Rovaniemen lennostoon,että mökin perustus halkesi.

    Vähän samaa sattui vuosia sitten duunissa.Entisen koekäyttöpaikan vallit koostuivat isoista kivenmurikoista ja päälle ei oltu valettu betonia.
    MD-11 koekäytössä käytimme isoja tehoja ja perä oli suunnattu ajotielle päin.Työntövoimaa en muista,mutta akselitehoa on yhteensä noin 100 000hp eli puhutaan isoista voimista.
    Muutaman tunnin päästä tuli tekniikkaan vihainen mies kivenmurikka kädessään.
    Hänen ajaessaan autolla tiellä oli kivenmurikka lentänyt takasivulasista sisään.
    Tietääkseni miekkonen sai todella sopivan korvauksen tapahtuneesta,ja sovittiin että olis kiva jos ei menisi mediaan tämä tapahtuma.

    P.S Tämän jälkeen kivet liimattiin kiinni betonilla.
     
    Muokattu: 1.6.2022
    mopo-ukko, Kähmy 545 ja Seevu tykkäävät tästä.
  19. ”Valtavan lahjakas” perheenisä ei hiiskunut tyttärilleen todellisesta osaamisestaan: Hävittäjän ohjaamossa hänestä kuoriutui Neuvostoliiton pahin painajainen

    Nils Katajainen oli helsinkiläinen Mannerheim-ristin ritari ja hävittäjä-ässä, joka tuhosi 36 viholliskonetta – siviilissä ulosottomies kasvatti kukkia ja maalasi akvarelleja.

    YLIKERSANTTI Nils Katajainen sai syyskuussa 1942 totisesti kuulla kunniansa: kurssinjohtaja haukkui hänet roistoksi, sotilaskarkuriksi ja lentäjäksi kelpaamattomaksi.

    Ja mikä oli Katajaisen synti? Hän oli anonut päästä pois kaksimoottoristen koneiden ohjaajakurssilta takaisin hävittäjälentäjäksi.

    Katajaisella oli anomukseensa hyvät perustelut. Hän oli jo ampunut alas 13 viholliskonetta, eikä käsky lähteä opiskelemaan hitaampien koneiden lentämistä ollut mieluinen.

    Katajaisen teot hävittäjäkoneen ohjaimissa eivät merkinneet Luonetjärvellä kurssia johtaneelle upseerille kuitenkaan mitään. Hän ei hävittäjistä tai hävittäjälentäjistä pitänyt.

    Raivokohtauksensa jälkeen upseeri ilmoitti Katajaiselle, että kun kerran kaksimoottoriset koneet eivät kelpaa, niin ylikersantti poistetaan sekä kurssilta että lentävästä henkilökunnasta.

    Tuleva Mannerheim-ristin ritari päätyi lakaisemaan lentokonehallin lattioita ja pinoamaan polttopuita keskuslämmityshuoneen seinämälle.
     
    Seevu tykkää tästä.
  20. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Te ootte kyllä melko lentovehkeisiin vihkiytynyt suku,iso peukku siitä.
     

Kerro tästä muillekin!