Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. max

    max Double Gearhead

    Kun ei juurikaan mitään muuta osaa,niin pitää se lauantaimakkara jostain leivän päälle repästä.
     
    Dataviilaaja tykkää tästä.
  2. Ford67

    Ford67 3rd gear

    [​IMG]

    Tämä Mig-21 oli Alajärven Menkijärven kentällä täs viikolla parin sadan metrin päässä maantiestä. Ylläoleva kuva on allaolevasta vanhasta IS:n myyntijutusta, mutta muuta eroa ei ollut kuin poistetut punaiset merkit. Sama kone jos alajärvellä ei useampiakin:D.

    Lähempääkin piti käydä pällistelemässä, harvoin tilaisuus noin privaatisti tulee. Liekö jo yksityisellä omistuksessa, kelpais omallekin pihalle. Vaikka koristeeksi tai variksenpelätiksi! Missähän hinnoissa nuo liikkuu?

    Mig Myynti(2016):
    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001166101.html
     
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Olisiko vähän Lapinlisää ollut puhelussa, yliääni pamausten paineaallot on kyllä rakenteita rikkoneet mutta pelkkä jälkipolttimen jatkuva ääni? Mahdollista kyllä. :rolleyes: Draken oli aikoinaan pahaäänisen koneen maineessa, millainen lie F-35? Pitääkö ilmavoimien siirtää tukikohdat oikeasti korpeen kun asutus leviää kokoajan lähemmäs kenttiä.o_O
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Voihan se olla että mökkiläinen pisti perustusremonttia puolustusvoimien piikkiin.
    Joka tapauksessa puolustusvoimat vastasi tähän ja otti vastuun.

    Mikä on sit X Hornet pilotin loppusijoitus paikka?
    Viimeksi kun herran tapasin,niin ei ole enää ilmavoimien palkkalistoilla,vaan on nykyään pääesikunnassa kirjoituspöytä hommissa Helsingissä.
    Ei kuitenkaan voinut sen enempää avata työn sisällöstä luonnollisista syistä.

    Mun faijalle kävi aikanaan 50-luvulla hieman samoin.
    Aktiivi hävittäjäpilotin hommien jälkeen kävi määräys lennonopettajaksi Kauhavalle.No sehän ei hänelle kelvannut,vaan otti lopputilin ilmavoimista ja siirtyi siviili puolen hommiin.
     
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Mikä on sit X Hornet pilotin loppusijoitus paikka?"
    Ilmavoimien komentaja on ex-hornet pilotti. Sitten kun lentäminen loppuu niin työpöydän takana se paikka on, jossain esikuntahommissa. Ellei lähde siviili-ilmailun pariin...
     
  6. Tivin juttu:

    Jo 1980-luvulla äimistyttänyt ketterä neuvostohävittäjä on Ukrainan ilmavoimien toinen keihäänkärki

    Liikehtimiskykyinen kone kärsii modernin avioniikan puutteesta, mutta lähelle sitä ei tule laskea.

    Kolmekymmentä vuotta Bestin koelennon jälkeen Su-27 näyttelee yhtä Ukrainan ilmapuolustuksen keskeisimmistä rooleista. Ilmasta ilmaan -tehtävissä Ukrainan ilmavoimat käyttää MiG-29 Fulcrum- ja Su-27-koneita. Ensimmäisiä sillä oli ennen sodan eskaloitumista 51 kappaletta, jälkimmäisiä 32 kappaletta. Su-27-koneita on tuhoutunut sodan aikana ainakin kolme kappaletta.

    Smithsonian Magazinen vuonna 2020 tekemässä haastattelussa myös Ukrainan ilmavoimien Su-27-lentäjät kehuvat koneen lentämisen helppoutta.

    ”Lensimme usein MiG-29:ää vastaan harjoituksissa. Fulcrum on kevyt ja pieni, Flanker taas merkittävästi suurempi. Flankerin etu taistelussa on se, että se voi houkutella Fulcrumin vaakasuunnassa tehtävään liikehdintään, jota tehdään sellaisilla korkeilla kohtauskulmilla ja nopeuksilla, johon MiG-29-lentäjät eivät pitkään kykene. Jos joku liike vaatii Flankerilta 5 g:tä, Fulcrum tarvitsee 7 g:tä”, kertoo eversti Juri Bulavka .

    Vastaavasti MiG-29 on suorituskykyisempi pystysuunnassa, eli pääsee nopeammin korkealle.

    Su-27:n etuna on parempi toimintasäde sekä aseistus ja pidemmälle näkyvä tutka.


    [​IMG]
    Taivaalla. Kaksi Ukrainan ilmavoimien Su-27-hävittäjää joulukuussa 2018. SERGEY DOLZHENKO

    [​IMG]
    Määrä. Ennen sodan eskaloitumista helmikuun lopulla Ukrainan ilmavoimat operoi noin kolmellakymmenellä Su-27-koneyksilöllä. SERGEY DOLZHENKO
     
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Liikehtimiskykyinen kone kärsii modernin avioniikan puutteesta, mutta lähelle sitä ei tule laskea."
    Veli venäläinen joutui kehittämään koneen lento-ominaisuudet sellaisiksi että tarvittaessa saatiin se aselavetti kääntymään kohti vihollista. Juuri avioniikan ja elektroniikan puutteet aiheutti sen. Länsimaissa kehitettiin ja pystyttiin toteuttamaan järjestelmiä missä ohjus voitiin ampua vaikka takaviistoon, kypärätähtäimet jne. Ei tarvittu niin rajuja ohjattavuusominaisuuksia.
     
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Viime syksynä Iltalehdessä ollut kuva Saab Gripen E lentokoneesta

    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  9. max

    max Double Gearhead

    "Jutteleekohan" nuo nykyhävittäjät kuskille tyyliin"Glide Slope!","Terrain Ahead","Overspeed"yms. kuten siviililinjureissa?

    Aiemmin siiviilikoneissa kuten DC-10 komentoja huuteli naisen ääni varsin käskevään sävyyn.
    Joskus vähän naureskeltiin,että eikö tälle Lady Dominalle mikään kelpaa kun se huutaa"Pull Up!" tai "Overspeed!"
     
  10. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tempelhof sodan jälkeen. Mielenkiintoista materiaalia lojuu maassa

    [​IMG]
     
  12. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Mitähän varten nuo maatalouskoneet on tuolla?
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Varmaan samasta syystä mitä ryssä yrittää nyt Ukrainaan.
    Oliskohan kuvassa vasemmassa reunassa TA-152h1 ja oikeassa reunassa "Dora".
    Korjatkaa jos meni väärin.

    P.S Ryssä tais yrittää laskea maatalouskoneensa Kiovan kentälle,mut tais jäädä yrityksen asteelle.
     
    Muokattu: 12.6.2022
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kyllä sinne joku kone taisi laskeutuakin, ukrainalaisten avustamana. Tai ainakin jonnekin lähiseudulle.
     
  15. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Stinger auttaa laskeutumaan tai ainakin tulemaan ales
     
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Itse asiassa Il-76:ien alas ampuminen osoittautui uutisankaksi, mutta useampia hekoja siellä kyllä tiputettiin.
     
  17. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Pari sotakoneita bongattu Savon taivaalla. Ne brittien F-35 hävittäjät.
     
  18. Larry

    Larry Double Gearhead

    Huutokaupat.comissa olisi Vinkoja myynnissä.
    Tässä yksi.
     
    kerkko tykkää tästä.
  19. max

    max Double Gearhead

    Perhana,pitäskö ostaa itselleen oma Vinka.
    Nimittäin mun hyvällä ystävällä on Vinkan tyyppikurssi käytynä ja näin kai vielä oikeudet kuitata oman työalueensa duunit.
    Sama ukko rassaa myös mun SS 454 pikkistä joten on se perhana monitaitonen jäbä.

    Frendi juuri kertoi että Vinkan tyyppikurssi kesti viikon verran tekniikalle.
    Meikä pänttäs Airbus A 330 konetta 10 viikkoa ja asiaa oli 6500 sivua,huoh!
    Oli aivan saatanan vaativaa aikaa,kun faija teki samaan aikaan kuolemaa,ja mun piti yrittää räpiköidä kaikista tyyppikurssin kokeista läpi hyväksytyillä arvosanoilla.
    Onnistuin mutta ei ollut helppoa.
     
    Muokattu: 6.7.2022
    SS-454 tykkää tästä.
  20. T&T:n juttu MIG-29:stä:

    SAKSALAISIA MiG:ejä vastaan harjoitelleiden amerikkalaiskoneiden (F-14, F-15, F-16, F/A-18) lentäjät oppivat kantapään kautta, että lähitaistelussa MiG-29 oli vaarallinen vastustaja.
    Kokeneen lentäjän käsissä se oli hyvin liikehtimiskykyinen, ja lentäjän oikean silmän edessä ollut linssitähtäin mahdollisti Archer AA-11 -infrapunaohjuksen laukaisun tilanteissa, joissa koneen nokka osoitti varsin kauaksi maalista. Myöhemmin amerikkalaiset kehittivät kypärätähtäimen, jolla venäläisten etumatka saatiin kurottua umpeen.

    Pidemmällä taisteluetäisyydellä MiG-29 ei enää ollutkaan niin vaarallinen: aiemmin mainitun suunnittelufilosofian johdosta esimerkiksi sen tutka ei pärjännyt länsikoneiden vastaaville. Lisäksi esimerkiksi koneen pieni polttoainekapasiteetti rajoitti sen toiminta-aikaa ja -sädettä.
    Järjestelmien puutteet havaittiin myös Suomen ilmavoimien testeissä 1990-luvun alussa, kun Draken- ja MiG-21-kalustolle haettiin seuraajaa. Ilmavoimien sanoin MiG-29 oli ”yhden maalin kone”.


    Siitä pari kuvaa:

    [​IMG]
    Ytyä. Venäläinen MiG-29 esiintyy MAKS 2019 -lentonäytöksessä elokuussa 2019.KUVA: MAXIM SHIPENKOV

    [​IMG]
    Ilmaan. Luftwaffen kaksipaikkainen MiG-29 lähdössä lennolle Ramsteinin lentotukikohdassa elokuussa 1993.KUVA: TSGT GARY TOMOYASU/USAF (WIKIMEDIA COMMONS/PUBLIC DOMAIN)
     

Kerro tästä muillekin!