Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. max

    max Double Gearhead

    Hyvää Joulua vaan kaikille potkuripäille.
    Juu,olen kyllä epäillyt tuota F35 ostamista Suomeen,että hankittiinko lelu,kun olis ollut toimiva aselevetti tarjolla(Super Hornet) jolla lyödä ilmasta maahan ryssää,joka nyt kerjäläisarmeijaansa rajoillemme kerää?
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ajatusleikki: HX hankkeen piti korvata Hornetin suorituskyky "täysimääräisesti" ( vai mikä se termi oli??). F-35 tuli valituksi. Tarkoittaako tämä sitä, että Super Hornet ei ole yhtä hyvä kuin Hornet.....hmmm.
     
  3. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Noissa kannuspyöräisissä isopotkurisissa vääntävissä vehkeissä se itse vääntö on vain osa ongelmia. Lisää haastetta tekee hyrrävoima (vrt rälläkän kääntely kädessä) joka vaikuttaa kun kannus nostetaan ylös. Lisäksi alas menevä lapa tekee enemmän työntövoimaa kun ylös menevä, kun keula osoittaa vähänkin menosuuntaa ylemmäs. Pyörivä potkurivirtaus painaa vasemmalta puolelta sivuperäsimeen, ja nämä kaikki hommat vaikuttavat vähän eri verran eri vaiheissa lähtöä. Siinä pitää olla tarkkana jalan kanssa mukana pelissä. Vielä epätasaiselta nurstilta noustessa haasteita riittää. Muistelen, että heti alkuun ei kuulunut lisätä täyttä hönkää, vaan hetken kiihdyttämisen jälkeen. Se ainakin helpottaa ihan tavallisilla siviili-kannuspyöräkoneillakin lähtöä.
     
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  5. Vaikkei sotakone olekaan, niin TM:ssä on mielenkiintoinen lentsikkajuttu:

    ILMAILU: KLEMM KL 25D -LENTOKONEEN KUNNOSTUS
    14 000 TUNNIN URAKKA


    Pohjalaismiesten porukka kunnosti vuoden 1939 Klemm KL 25D -lentokoneen uuteen uskoon. Intohimoiset lentoharrastajat eivät säästelleet työtunteja koneensa kanssa.

    Loppukesästä 2021 Niilo Ala-Könni ja Matti Soininen lensivät koelennon. Sitä oli edeltänyt yhteensä 14 000 työtuntia koneen rakentelussa. Kaikki työvaiheet on kirjattu muistiin päiväkirjan tapaan.

    Koelennon jälkeen pohjalaiset ovat lentäneet Klemmillä kymmenen tuntia. Korkeimmillaan sillä on käyty kilometrin korkeudessa. Normaali lentokorkeus on muutamassa sadassa metrissä.

    ”Kone on niin sanottu kannuspyöräkone, eli kolmas pyörä on Klemmissä takana. Nykyajan koneet taas on varustettu pääasiassa nokkapyörätelineellä. Kannuspyöräkone vaatii enemmän harjoittelua lentoon lähtöä ja laskua varten. Harjoittelun merkitys korostuu varsinkin silloin, kun sivutuuli kasvaa.”
    Täysin valmis Klemm ei ole vieläkään.

    ”Koko ajan tehdään parannuksia, vaikka aivan pieniä. Kun kyseessä on harrastusluonteinen homma, niin paljonhan siinä myös jutellaan ja nauretaan”, Sydänoja sanoo.

    Klemm KL 25D VII -lentokone
    Valmistaja: Leichtflugzeugbau Klemm, Saksa.
    Pituus: 8 metriä.
    Kärkiväli: 13 metriä.
    Paino tankit tyhjinä: 528 kiloa.
    Polttoainetankit: 3 kappaletta. Vetoisuus 40 litraa kukin, eli yhteensä 120 litraa.
    Lentoaika täysillä tankeilla: 5 tuntia.
    Moottorin sylinterimäärä ja teho: Suora nelisylinterinen riippuvamallinen, 105 hv.
    Varustelu: Nopeus- ja korkeusmittarit. Kompassi, moottorin kierrosluku, öljynpaine, sylinterinpään lämpö, latausjännite ja radiolaitteet.


    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  6. Laitetaas KL:sta sotakonejuttuakin:

    Kolumbian ilmavoimat on jäänyt jumiin maailman ainoaksi ikääntyvien Kfir-hävittäjien käyttäjäksi – Yritys hankkia korvaajia Euroopasta epäonnistui taas

    Kolumbia on nimennyt ykkösvaihtoehdokseen ranskalaisen Dassault Rafalen, mutta myös Saab Gripenin tai yhdysvaltalaisen Lockheed Martin F-16:n hankinta on mahdollinen.

    Maan nykyinen hävittäjäkalusto herättää mielenkiintoa ainakin kuriositeettimielessä. Kolumbia operoi nimittäin ainoana maana maailmassa 19 israelilaisvalmisteisella Kfir-hävittäjäkoneella.

    Kfir on ranskalaisen Dassault Mirage 5:n pohjalta jatkokehitetty, Israelissa rakennettu hävittäjä, jonka israelilaiset esittelivät 1970-luvun puolivälissä. Tai kuten maan tuolloinen pääministeri Jitzhak Rabin asian muotoili, kone joka yhdistää ”juutalaisen viisauden, ranskalaisen designin kauneuden ja amerikkalaismoottorien voiman”.

    Alkuperäistä Kfir-kalustoakin olisi edelleen saatavilla, sillä konevalmistaja IAI (Israeli Aircraft Industries) kauppaa edelleen Israelin ilmavoimien käytöstä poistamia, sittemmin modernisoituja koneyksilöitä.

    Koneet on varustettu muun muassa digitaalisella avioniikalla sekä modernilla AESA-tutkalla. Koneet on varustettu ilmatankkauskyvyllä sekä yhdeksällä ripustimella ja ne voivat kantaa 5,5 tonnin ulkoisen kuorman.

    IAI:n mukaan Kfir-hävittäjä kykenee yli kahden Machin huippunopeuteen. Sekä hankinta- että elinkaarikustannuksia kuvataan mataliksi.

    [​IMG]
    Harjoituksissa. Tämä Kolumbian ilmavoimien Kfir-hävittäjä osallistui Yhdysvaltain nimekkääseen Red Flag -ilmasotaharjoitukseen Nellisin lentotuikohdassa Nevadassa heinäkuussa 2012.KUVA: WILLIAM P. COLEMAN

    Wikipediasta lisää:

    Yleiset ominaisuudet
    Pituus: 15,65 m
    Kärkiväli: 8,22 m
    Korkeus: 4,55 m
    Siipipinta-ala: 34,8 m²
    Tyhjäpaino: 7 285 kg
    Suurin lentoonlähtöpaino: 16 500 kg
    Voimalaite: 1 × IAI:n valmistama General Electric J-79 kuivana, 79,62 kN jälkipolttimella
    Suoritusarvot
    Suurin nopeus: 2 440 km/h (Mach 2,3)
    Toimintasäde: 882 km
    Lakikorkeus: 17 680 m
    Nousukyky: 233 m/s
     
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Taivaalle tämäkin hurja laitos on tavallaan tehty:
    [​IMG]
    Ranskan laskuvarjojoukkojen (troupes aéroportées, TAP) panssarintorjunta-Vespa, 150 TAP.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vespa_150_TAP
    Vielä ei ole Ukrainassa näitä nähty...
     
  8. Larry

    Larry Double Gearhead

  9. kerkko

    kerkko 2nd gear

    Larry ja Seevu tykkäävät tästä.
  10. Larry

    Larry Double Gearhead

    ^Kotka on laskeutunut. Legendaarinen, vanha kunnon sotaelokuva hyvillä näyttelijöillä!
    Alun rautatieasemakohtaus muistaakseni on kuvattu Suomessa.
     
  11. Ylellä on mielenkiintoista historiaa:

    Neuvostoliitto kopioi Rolls-Roycen suihkumoottorit, mikä muutti Korean sodan suunnan – nyt Yhdysvallat varmistaa, ettei sama virhe toistu Kiinan ja mikrosirujen kanssa

    Toisen maailmansodan jälkeen Iso-Britannia oli taloudellisessa ahdingossa. Yhteiskunta oli jälleenrakentamisen tarpeessa, mutta sota oli syönyt valuuttavarannot. Tarvittiin vientiä, jotta maa saataisiin takaisin jaloilleen.

    Iso-Britannian johtoon noussut työväenpuolue päätti paikata valtion kassaa laittamalla myyntilistalle Britannian ilmailuteknologian kruununjalokivet, Rolls-Roycen valmistamat suihkumoottorit. Aiemmin tiukasti brittien hallinnassa olleita koneita oltiin valmiita myymään jopa Neuvostoliittoon.

    Vaikka Neuvostoliitto oli taistellut samalla puolella juuri päättyneessä sodassa, se miellettiin lännessä potentiaaliseksi uhaksi. Jopa Neuvostoliiton diktaattorin Josif Stalinin kerrotaan ihmetelleen, miksi britit myisivät heille salaisuuksiaan.

    Myös Iso-Britanniassa suihkumoottorien myynti synnytti keskustelua, jossa vastakkain olivat turvallisuushuolet ja kauppapolitiikka. Neuvostoliitolla oli kuitenkin puutavaraa ja viljaa, joista Iso-Britanniassa oli pula. Kauppaa piti käydä.

    Ensimmäiset Rolls-Roycen suihkumoottorit lähetettiin kohti Neuvostoliittoa maaliskuussa 1947. Brittien ehtona oli, että moottorit menevät kaupalliseen tarkoitukseen. Niiden sotilaallinen käyttö oli kielletty.

    Kun suihkumoottorit saapuivat Neuvostoliittoon, ne purettiin heti. Neuvostoliiton ilmailuinsinöörit alkoivat välittömästi kopioida Rolls-Roycen toimintaratkaisuja omiin sotilaallisiin tarkoituksiinsa.

    Iso-Britannian kauppapoliittinen ratkaisu muuttui turvallisuuspoliittiseksi virheeksi vuonna 1950, kun Korean sodan näyttämölle ilmestyi neuvostovalmisteinen MiG-15 -suihkuhävittäjä. Rolls-Roycen moottoreista kehitetyt Klimov VK-1 -suihkumoottorit tekivät MiG-15:stä ylivertaisen hävittäjän verrattuna länsijoukkojen ensimmäisiin Lockheed P-80 ja Gloster Meteor -suihkuhävittäjiin.


    [​IMG]
    Helsingin Sanomat uutisoi 13.3.1951 epäilyistä, että Neuvostoliitto olisi hyödyntänyt Rolls-Roycen suihkumoottoreiden teknologiaa MiG-15-suihkuhävittäjien kehittämisessä. Kuva: Helsingin Sanomat / Yle
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Vaunun verhoissa VR logot
     
  13. AVRO

    AVRO Gearhead

    Käytiin tuossa pe kunniaksi muutaman kollegan kanssa katsastamassa Deutches Museum Flugwerft Schleissheim.
    Kaikenlaista kampetta sinnekkin on kerätty eri aikakausilta, vajaa kolme tuntia sai menemään kevyesti kun nenät kiinni pällisteltiin.
    Heinkel 111 lisenssiversio Merlineillä, eli CASA.
    [​IMG]

    DB610 joka on kaksi yhteenliitettyä DB605:sta. Hieno laite tämäkin vaikkei ollutkaan niin kovin toimiva.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    palotila tykkää tästä.
  14. AVRO

    AVRO Gearhead

    Tänään oli vuorossa Deutches Museum Munchenin keskustassa. Muutama kuva sieltäkin raadille.
    Ekana, aina nostattava tähtimoottori: Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major.
    [​IMG]
    Sen kaverina nostattava myöskin: Luistiventtiilinen Bristol Hercules.
    [​IMG]

    Siitä yksityiskohtia.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Sitten vielä tämmöistä jo ennenkin nähtyä vihanpitovälinettä a'la Mersu.
    [​IMG]

    Ja koska tämmöisessä ympäristössä kuivuu suu kovasti niin käytiin vielä eräässä paikallisessa nautiskelemassa ohrapirtelöt kunnollisesta 1litr tuopista. :rolleyes:
     
    Muokattu: 21.1.2023
    kerkko, Dataviilaaja, maxvo2 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

  16. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  17. kerkko

    kerkko 2nd gear

  18. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Sotavangiksi jäänyt lentävä siipi, Horten Ho 229

    [​IMG]
     
  19. mopo-ukko

    mopo-ukko 3rd gear

    Hortenin veljekset olivat kyllä aikaansa edellä,jenkkien uudemmat pommikoneet ainakin käyttää tuota ideaa.Toi oli osina muutama vuosi sitten Washington DC:n ilmailumuseossa lentokentän lähellä,liekkö jo näytillä.
     

Kerro tästä muillekin!