Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Ei oo ikinä tullut mieleen että toi on vanha kiitorata,joskus vaan miettinyt että ompas pitkä parkki.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Härmälän lentokenttä...on se ollut toiminnassa vielä 80-luvulla ja on siellä ehditty ajamaan myös jo "Drag Race":a katuautoilla :odwink:
    Youtube:sta löytyy videoitakin siitä.
     
  3. tapsah

    tapsah 2nd gear

    Kiitoradan päässä oli maapenkka jonka päällä meni teollisuusrata Lentokonetehtaalle eli Valmetille, vaihde sille radalle oli Sääksjärven asemalla. Faija oli VRllä töissä ja ainakin kerran olin veturin kyydissä tolla radalla.
    Tarina kertoo että siinä samassa päässä olisi ollut sotavankileiri.

    Joku kovin iso kone tuli ehkä jostain poikkeussyystä Härmälän kentälle, lasku tai nousu päätty tohon penkkaan jos oikein muistan niin se kone pistettiin osiin pois kuljetusta varten.

    70-80 luvun jossain laatu kulttuurilehdessä ehkä Hymy tai Ratto oli artikkeli hangaarin viereisestä ryteiköstä jossa oli lampi johon oli upotettu sotamateriaalia, joskus aikoinaan sitä etittiin mutta ei löydetty ehkä se täytettiin ja päälle tehtiin ne talot jotka muutama vuosi sitten jouduttiin purkamaan kun joku nosti metelin että ne on tehty kaatopaikan päälle.
     
  4. T&T:ssä on aaltoja:

    MiG-21 rikkoi ikkunoita Kuorevedellä 1997, mutta mittari näytti 0,91 Mach – Pian suomalaiset löysivät neuvostohävittäjästä petollisen ominaisuuden.

    Ilmavirtaus liikkuu koneen eri osien ympärillä eri nopeuksilla, ja siitä voi syntyä aikamoinen soppa. Näin kävi Hallin lentoaseman ilmailupäivässä 1990-luvulla.

    Laukkanen alkoi selvittää Hallin tapausta. Lentäjien ohjekirjoissa moisesta ilmiöstä ei kerrottu, mutta MiG-21BIS -koneen muuta dokumentaatiota kaivelemalla Laukkanen löysi selityksen tapaukselle.

    ”BIS-koneessa on nopeusmittarissa melkoinen paikkavirhe siinä lähisoonisella alueella. Ohjaajilla ei ollut tiedossa, että jo mittarilukemalla 0,91 machia saavutetaan siinä rungon paksussa kohdassa paikallinen äänennopeus, jolloin syntyy tiivistysaalto.”

    Seuraavaksi hieman fysiikkaa: Tiivistysaalto tarkoittaa ilmiötä, joka syntyy lentokoneen lähestyessä äänennopeutta. Pienemmillä nopeuksilla ilma siirtyy lentokoneen tieltä varsin siististi, mutta suurella nopeudella kone aiheuttaa aaltoja, joissa sekä ilmanpaine, -tiheys ja ilman lämpötila nousevat hyvin äkillisesti.

    Pamaus kuuluu, kun tämä aalto ohittaa havaitsijan. Yliäänennopeudella etenevä kone vie mukanaan kahta tiivistysaaltoa, toinen nokassa ja toinen koneen perässä. Niinpä tarkkaan kuuntelemalla pamauksen pitäisikin kuulua kaksiosaisena: pu-pum.




    [​IMG]
    Vanha sotaratsu. MiG-21BIS on MiG-21 -konetyypin viimeinen kehitysversio. Ilmavoimat hankki 26 MiG-21BIS-suihkuhävittäjää vuosina 1978-1986. Koneet palvelivat vuosina torjuntahävittäjinä ja tiedusteluhävittäjinä vuosina 1978-1998. MiG-21BIS on Suomen Ilmavoimien viimeinen konetyyppi, joka ylitti 2 Machin nopeuden.

    [​IMG]
    Edeltäjä. Ennen BIS-versiota Ilmavoimat oli hankkinut Suomeen kaikkiaan 22 MiG-21F-13 -konetta, jotka palvelivat hävittäjinä ja tiedustelukoneina vuosina 1963–1985. Yhteensä MiG-21:n kaikkia versioita on valmistettu noin 14 000 kappaletta, joten kone on todellinen ilmasodan Toyota Corolla.
     
    kerkko tykkää tästä.
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Katsaus viime vuoden loppupuolen osalta Naton, Australian ja Ruotsin valvonta- ja tiedustelulentoihin itäisissä Nato-maissa ja Mustallamerellä.

    Pelkästään Flightradarissa näkyvien lentojen osalta on melkoista ruuhkaa pitänyt, siihen päälle Reaper-lennot, joita yleensä ei tuolla näytetä.

    Ruotsalaisten osuutta pidän erityisen mielenkiintoisena. Niillä on kyllä kokemusta näistä tiedustelulennoista, vuonna 1952 neukut ampui alas kaksi niiden konetta kansainvälisessä ilmatilassa Itämerellä. Toinen oli DC-3:sta tehty tiedustelukone, toinen ensimmäistä konetta etsimään lähetetty Catalina.
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Catalina-tapaus
     
    kerkko tykkää tästä.
  6. Lentoposti: Tiedustelukoneiden kuningas U-2 havaittu Suomen yllä

    Nato-jäsenyys on tuonut maamme taivaalle paljon kiinnostavaa kalustoa, ja tässä siitä yksi esimerkki.

    Yhdysvaltain ilmavoimien pitkän linjan tiedustelu- ja valvontakone Lockheed U-2 Dragon Lady on havaittu Suomen yllä keskiviikkona 3. tammikuuta.

    Asiasta kertoo laajemmin Lentoposti.fi.

    Erittäin suurissa lentokorkeuksissa operoiva U-2 teki ensilentonsa vuonna 1955, ja sen myöhemmät kehitysversiot palvelevat edelleen USAF:n laivastossa.

    Tiedossa ei ole, onko kyseessä ensimmäinen U-2-operaatio Suomessa. Suomen Nato-jäsenyyden myötä Yhdysvaltain ja puolustusliiton valvontakoneet ovat muutenkin lentäneet Suomen ilmatilassa itärajan tuntumassa.


    [​IMG]
    Tarkkailija. U-2-koneyksilö Etelä-Koreassa marraskuussa 2016.KUVA: JEON HEON-KYUN
     
    mpower, Seevu ja kerkko tykkäävät tästä.
  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    I-16 Rata on joulukuussa 1941 tehnyt pakkolaskun joko vapaaehtoisesti tai pakotettuna. Tapahtumapaikasta ei ole selkoa mutta ilmeisesti jossain lähialueella koska TK-kuvaaja on ikuistanut lopputuleman.

    [​IMG]
     
    kuula, Seevu ja kerkko tykkäävät tästä.
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    A V Roe & Co Ltd factory at Woodford in Cheshire, 1943

    [​IMG]
     
    AVRO ja Seevu tykkäävät tästä.
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Kirsikankukka. Kuvasta ei pysty päättelemään että ovatko siinä näkyvät miehet indokiinalaisia vai amerikkalaisia. Joka tapauksessa tämä flying bomb on käyttämätön ainakin vielä kuvanottohetkellä,

    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Hawker Typhoons of 56 Sqn in formation

    [​IMG]
     
  11. AVRO

    AVRO Gearhead

    Tuolla Woodfordin tehtaalla päässyt käymään, olikohan 2000 kun oltiin tyyppikurssilla BAE Systemsillä. Silloinkin tuolla rakennettiin nelimoottorisia brittivehkeitä, AVRO RJ-series kiitureita. Sittemmin tehdas on jyrätty ja tilalla on asuntoja. Onhan noissa mestoissa aina historian lehtien havinaa kun nykyaikaistamisen rinnalla on sitä vanhaakin jäljellä.

    Nykyään siellä ei taida olla enää kuin AVRO Heritage Museum joka lienee vanha kurssikeskus jossa opiskeltiin leppoisat kahdeksan viikkoa. Iltaisin saatettiin ottaa parit pintit... huhuh mikä reissu, maksa viheltää vieläkin.
    https://www.avroheritagemuseum.co.uk/
     
    Muokattu: 6.1.2024
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    kerkko tykkää tästä.
  13. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Uutisvuoksi 06-12-2023

    " Imatra oli talvisodan alkaessa vielä kaukana Neuvostoliiton rajasta, mutta ensimmäiset venäläiskoneet ammuttiin Imatralla alas jo joulukuun alussa 1939. Mansikkakosken sillan lähelle pakkolaskun tehneen koneen lentäjä tuotiin kuulusteluun ja kuvaukseen 3. joulukuuta. "

    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  14. max

    max Double Gearhead

    Ja on se ollut tälle Neuvostoilmailijalle suuri yllätys,että "verenhimoiset ja barbaariset" suomalaiset eivät kiduttaneet häntä kuoliaaksi,kuten politrukit olivat luvanneet jos vangiksi jää.

    Toisin oli rajan toisella puolella.En muista kuka oli tämä Mersu pilotti joka teki pakkolaskun Neuvostokarjalaan.
    Jäi välittömästi kiinni.Pari piti kiinni,ja kolmas ryssä hakkasi häntä kiväärinperällä takaraivoon pitkän aikaa ja juuri sillä kovuudella että pysyi tajuissaan.
    Hän sai tästä elinikäisen pysyvän migreenin.

    Veikkaan että ei liittynyt sodan jälkeen Suomi-Neuvostoliitto ystävyysseuraan,tai käynyt katsomassa kulttuuritalolla puna-armeijan kuoron esitystä.
     
    Muokattu: 7.1.2024
    Seevu ja kad_boost tykkäävät tästä.
  15. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ylläolevaan sopii siteerata itävaltalaista korpraalia joka oli sitä mieltä että ryssät ovat ali-ihmisiä. Näitten päivien tapahtumat Mustan meren alueella osoittavat että korpraalin sanat ovat edelleenkin valitettavasti totta.
     
    Seevu, mpower, eeko ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Olin eilen kaverini ex Finnairin lentokapteenin kanssa Helsinki-Vantaan kentällä simulaattorissa. Asianmukaiset toisen maailmansodan varusteet toki yllä. Onpas herkkä kone ohjattavuudeltaa tuollainen Airbus. Tarkkana saa olla, että pysyy suorassa. Nousu on helppo, laskussa pitää olla tarkkana kuin porkkana.[​IMG]
     
    Seevu ja Fuselage tykkäävät tästä.
  17. max

    max Double Gearhead

    Komeet on kamppeet.
    Olette näköjään Amsterdamiin lähdössä kun kaasut ovat levällään.
    Onko teillä laippavivu "nollassa" eli siipi sileänä? Tämä oikeassa alakulmassa heti 2272 numerosarjan vasemmalla puolella.Vaikea sanoa aivan tarkkaan kun nuppi peittää asteikon.
    No kyllä se sileänäkin taivaalle nousee kun vaan vauhtia riittävästi ja kevyt kone.

    Edit.Ylemmällä näytöllä(ECAM)jossa teillä on muutama punainen varoitus,on muistaakseeni osoitus näiden yllä joka kertoo siiven asennosta.Näyttäs olevan laippoja käytössä.
     
    Muokattu: 13.1.2024
    kuula tykkää tästä.
  18. mpower

    mpower Double Gearhead

    Ehkä kuitenkin pitäisin tiedustelukoneiden kuninkaana SR-71!?
    Oli niin hirmuinen kulkemaan, ettei ryssien senaikaiset ohjukset saaneet kiinni! Semmosta oon lukenut! On ja kai nykyään pitäisi sanoa, oli hiano kone, ulkonäkökin aika erikoinen, semmonen pitkä plätty lituska, hienoa tekniikkaa osasivat jo 60- luvulla tehdä!

    Moottoritkin polttoaineineen specialkamaa!
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jaa. No. Vuodesta 1997 saakka lentänyt Finnairin kapu Niinivaara oli perämiehen penkillä. Luulisi tietävän miten homma hoituu?
    Tuossa kohtaa taisi vasta olla valmistelut meneillään.
     
  20. max

    max Double Gearhead

    Juu,kyllä ne tietää mitä tekevät.
    Minäkin jo vuoden alusta eläköidyin näistä touhuista,mutta edelleen näköjään tekee havainnointeja selkäytimestä mikä on ohjaamon tilanne.Varsinkin koskien juuri tuota ECAM:ia mikä kertoo missä on vikaa.
     
    Seevu ja kuula tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!