Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Hieno kuva Dornier pommarista talvella 1942.
    [​IMG]
     
    kerkko ja Seevu tykkäävät tästä.
  2. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Muokattu: 1.8.2024
    Kähmy 545 tykkää tästä.
  3. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa kerrotaan huomattavasti lämpimmistä idän suhteista:

    NEUVOSTOLIITON ilmavoimien ensimmäinen Suomen-vierailu alkoi maanantaina, kun parikymmentä henkilöä käsittävä lentoryhmä saapui Kubinkan lentotukikohdasta Kuopioon Rissalaan.

    Vieraat lensivät Suomeen viidellä Mig 21 BIS -hävittäjällä sekä kuljetuskone Antonov 12:lla.
    Käynti on Karjalan Iennoston viimekesäisen Neuvostoliiton-matkan vastavierailu. – –

    Tervehdyspuheessaan Karjalan lennoston komentaja, eversti Veikko Hietamies sanoi olevansa iloinen siitä, että ilmavoimat pystyvät tällaisiin keskinäisiin vierailuihin, jotka merivoimilla ovat tapana.


    [​IMG]
    Kuopiossa vierailevaan neuvostoliittolaiseen lento-osastoon kuuluu viisi Mig 21 BIS -hävittäjää, jotka nousevat näytöslennolle keskiviikkona. Kuva: Kari Parviainen
     
    63S88 tykkää tästä.
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tekniikka & Talous lehdessä on kuva Enola Gay nimisestä lentokoneesta laskeutumassa Mariaaneille kuudes päivä elokuuta 1945.

    [​IMG]
     
  5. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Tässä se FatMan toimituskone museossa (Dayton, Ohio)

    [​IMG]
     
  6. AVRO

    AVRO Gearhead

    Dallasissa FIFI, on se komea laitos livenä. Lentävä yksilö. :cool:
    [​IMG]
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    B-29 Superfortressin kehityskulut oli suuremmat kuin ydinpommin kehittäneen Manhattan-projektin, ja aktiivista käyttöikää koneella ei ollut kymmentä vuottakaan; suihkukoneaikakauden myötä B-29 oli jo vanhentunut... B-29 lienee aika ylärajalla sen suhteen miten suuri ja raskas mäntämoottorinen lentokone voi olla, Wikipedian mukaan 18-sylinteriset Wright R3350-tähtimoottorit vaihdettiin vain 75 lentotunnin välein!
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei ihan. B-29 jälkeen tuli vielä B-36 joka on todellinen mörkö. Mutta sekään ei kauan ollut käytössä kun B-52 yms korvasi sen.
    [​IMG]
     
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    B-52 on amerikkalainen menestystarina. Viimeiset ovat väitetysti valmistuneet 1962 ja jos suomalaisissa lehdissä ei puhuttu koristeltua totuutta niin 21 päivä viime kuuta kaksi B-52 konetta käväisi Suomen ilmatilassa.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 16.8.2024
  10. tapsah

    tapsah 2nd gear


    jos oikeen oon asian käsittänyt niin lähdössä moottoreista piti ottaa 110% tehot turboruuvvia kiristämllä?? varmaan lyhensi moottoreiden käyttö ikää tommonen rässiminen, kai noissakin oli 2 ahdinta , pakokaasu ja mekaaninen.
     
  11. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    B-36 sai myöhemmin lisävoimaa turbiineista.

    [​IMG]
     
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tämäkään sotakone ei ole taivaalla vaan tutulla kentällä

    Messerschmitt Bf.109G-6/R-6 ("Rote/Red 29") of 1/JG 302, Malmi Airfield, Finland.
    March 1944.
    On 6/7th of February 1944 the Soviet Long-Range Bomber Force (ADD) launched a series of large scale air raids against Helsinki. Thus, early in 1944 elements of I./JG 302 were temporarily transferred North to Nachtjagd-Kommando Helsinki to assist in the city's defence. On the 12th of February 1944, 12 Messerschmitt Bf 109G-6/R6 night-fighters of I. Gruppe arrived at Malmi airfield from Jüterbog in Germany. Using the "Wilde Sau" method, I./JG 302 shot down two Soviet aircraft on 16/17th of February. On 26/27th of February the unit shot down another four bombers. In April 1944 I./JG 302 lost three planes in flying accidents and had had just seven fighters operational. The unit returned to Germany for Reich defence duties on 15 May 1944.

    [​IMG]
     
    maxvo2, Dataviilaaja, max ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Onpa kaunista katseltavaa, Bf-109 Malmilla Helsingin turvana. Voisi veikata: Contax II & Zeiss Sonnar 50 mm 1:1,5 ja fiminä Agfacolor. Elementti rungon alla kaiketi lisäpolttoainesäiliö. Värifilmiä oli TK-kuvaajilla varsin rajallisesti, kuvaus on ollut merkityksellinen. Näiden yöhävittäjien muistoksi asemarakennuksen sisäänkäynnissä messinkilaatta.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Joskus näin kuvan, missä Mersun koneesta oli loppunut puhti 50 luvulla kun yrittänyt nousta Pyynikin harjun yli, mutta siihen se oli jäänyt männyn latvojen päälle o_O
    Löytääkö kukaan kuvaa tai juttua siitä?
     
  15. T&T.ssa on tarinaa jään sulattamisesta:

    Kun MiG-15 ei enää pysynyt taivaalla, siitä tehtiin lumensulattajia rautateille

    Neuvostohävittäjät palvelivat uusiokäytössä Tšekkoslovakiassa, Puolassa ja DDR:ssä.

    Kone asennettiin lähes kokonaisena rautatievaunuun. Ohjaamokin oli mukana, mutta siivet oli toki riisuttu.

    Moottori suunnattiin kiskoille ja suihkumoottorin tuottama kuuma ilma sulatti paksunkin jään tehokkaasti. Sulatusjuna saattoi liikkua nopeastikin, koska MiG:n moottori oli ärjy kone.

    Suurin haaste olikin varmistaa, ettei lämpö vahingoittanut kiskoja tai muuta infrastruktuuria. Polttoainettakin kului vauhdilla. Tekniikka oli kuitenkin käytössä useita vuosia 1960- ja 1970-luvuilla.


    [​IMG]
    Muistakaa jarruttaa. Suihkumoottori sulatti lumen ja jään, mutta pyrki myös puskemaan vaunua eteenpäin.KUVA: MILITARY HISTORY

    [​IMG]
    Ilmailunäyttelyssä. Lentokuntoisia MiG-15-koneita näkee joskus näytöksissä, tässä Duxforgissa Britanniassa.KUVA: ZUMAWIRE

    [​IMG]
    Loikkari. Puolan ilmavoimien lentäjä kaappasi MiG-15-koneen ja laskeutui sillä Bornholmin saarelle Tanskaan syyskuussa 1956. Hän pyysi poliittista turvapaikkaa. KUVA: KEYSTONE PRESS AGENCY
     
  16. Telkkari tarjoili vanhempaa dokkaria:

    Hanssin-Jukka

    Legedaarinen suomalainen lentokone DC 2 Hanssin-Jukka palasi Hämeeseen kesäkuussa 2015. Näitä koneita on säilynyt alle kymmen koko maailmassa. Koneen tarina on täynnä jännittäviä käänteitä.
     
    kerkko tykkää tästä.
  17. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Pari MIG-15 oli vuonna -90 tuossa lähellä, myöskin Hämeessä.


    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!