Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja mieluummin Gustav malli kuin Emil. Tässä se nähdään, mikään ei kelpaa. :D
     
  2. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Candida pro causa ense candido, kuten Marsalkkamme tapasi viisaasti sanoa.
     
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Hullu mies tuo Laukkanen", hyvä dokkari TV1. Näkyy Areenassakin. Sama mies joka lensi sekä ensimmäisen että viimeisen lennon ilmavoimissa Vinka alkeiskoulukoneella.
     
    Ford67 ja kerkko tykkäävät tästä.
  4. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Vaihteeksi Yleverolle jotain vastinetta, Areenasta tai tulee telkustakin vielä...

    "Hullu mies tuo Laukkanen

    Koelentäjä Jyrki Laukkanen on ollut kummajainen Suomen ilmavoimissa. Talvella 1959 Kotkan edustan jäällä nuorelle lentämisestä innostuneelle Laukkaselle kertyi alkeisliitokone Harakalla lentoaikaa yhteensä 2 minuuttia 10 sekuntia. Lentäminen jatkui sittemmin 150 erityyppisellä koneella. Mutta mitä järkeä oli diplomi-insinöörin päivystää rivilentäjänä MiGin ohjaamossa ja hälytystä"

    https://areena.yle.fi/1-50654746


    [​IMG]
    "Jyrki Laukkanen on Ilmavoimien ensimmäinen ja viimeinen Vinka-pilotti. Hän oli tiiviisti mukana myös koneen kehitystyössä."

    https://yle.fi/a/3-12602277
     
    kerkko tykkää tästä.
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Asialleen omistautunut mies. Erään tarinan mukaan kun muutama ilmavoimalainen oli lähdössä jenkkeihin 2 viikon työmatkalle, niin tällä oli mukanaan päällään olleen virkapuvun lisäksi vain tuo nahkasalkku. Siellä parit puhtaat virkapuvun paidat ja kalsarit, passien yms muiden papereiden lisäksi. Kun muut matkalle lähteneet olivat suurine matkalaukkuineen ihmetelleet asiaa, niin Jyrki oli tuumannut että "Sehän on työmatka?"
     
  6. Majestic

    Majestic 1st gear

  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Adolf Galland ja hänen tavaramerkkinsä paksu sikari

    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  8. max

    max Double Gearhead

    Gallandilla oli tupakansytytin/tuhkakuppi lisävarusteena koneessaan,jotta voi tuprutella sikaria lentämisen lomassa.
    Aatu ei pitänyt Gallandin julkisesta tavasta polttaa sikaria,koska antaa kirkasotsaiselle Saksan nuorisolle väärän kuvan terveellisistä elämäntavoista.
    Huomaa muodikas silkkihuivi Gallandin kaulassa.Todennäköisesti saanut sen joltain rakastajattareltaan,joita hänellä riitti.Todellinen hedonisti.
     
    Muokattu: 2.1.2025
    eeko tykkää tästä.
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Yle, vihervasemmiston vahva linnoitus, on taas yllättänyt.
    yle.fi sivustolla artikkeli Tikkakosken lentolaitemuseosta

    https://yle.fi/a/74-20135231
     
  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Vaihteeksi radial engine reklaami

    [​IMG]
     
    Seevu ja kerkko tykkäävät tästä.
  11. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Kaunis, Elämää suurempi? FW-190:ä oli meillä myös Suomessa. Suurhyökkäyksen pysäyttämisessä nämä Jabot olivat keskeisessä asemassa. Toisaalta pommittajana, toisaalta suojaamassa saattohävittäjinä Ju-87 Stukia. Saksalaiset ystävämme vastasivat yli puolesta pudotetuista pommeista. Tarkkaa ja asialleen omistautunutta työtä Vapaan Euroopan puolesta. Imatralla Immolan kentällä on everstiluutnantti Kurt Kuhlmeyn johdolla 17.6.1944 saapuneille joukoille pystytetty paasi. Pienenä ankdoottina voisi mainita ässämme, kapteeni Kyösti "Kössi" Karhilan, joka meikäläisistä lentäjistä ainoana pääsi saattamaan Me 109:llään Luftwaffen koneita.
     
    Muokattu: 16.1.2025
    Seevu tykkää tästä.
  12. max

    max Double Gearhead

    Suomalaisille kommunisteille jotka rauhan jälkeen luikertelivat ulos koloistaan,oli osasto Kuhlmeyn korvaamaton apu katkera asia.
    Ilman Kuhlmeyta ryssä olisi todennäköisesti onnistunut miehittämään Suomen.
     
    Seevu ja kerkko tykkäävät tästä.
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead


    Hieno kuva, joskin taitaa olla ainakin osin tietokoneella tehty, tekstit ja Bemarin logo ihan liian skarpit.
     
  14. Tässä on mainio kuva myös:

    Tämä ikoninen ilmaherruushävittäjä saapuu pian Suomeen

    Brittien testitapahtuma kestää toista kuukautta.

    Ilmasotakoulu tukee Ison-Britannian kuninkaallisten ilmavoimien Typhoon-hävittäjien talvitestaus- ja koelentotoimintaa tammi-maaliskuussa 2025.

    Ilmavoimien tiedotteen mukaan kolme RAF:n Typhoon-hävittäjää – manner-Euroopassa kone kulkee nimellä Eurofighter – saapuu Suomeen tammikuussa viikolla 4.

    RAF toteuttaa talvitestaus- ja koelentotoimintaa Jyväskylän Tikkakoskella ja Jämsän Hallissa maaliskuun puoleen väliin asti.


    [​IMG]
    Lähtee. RAF:n Eurofighter Typhoon panee parastaan näytöslennolla Puolan Radomissa elokuun 25. päivänä 2018.KUVA: Leszek Szymanski
     
  15. fmila

    fmila Gearhead

    ...ja/tai ilman kilpajuoksua Berliiniin. ryssä siirsi melkoisen määrän kalustoaan pois Kannakselta, kun keksivät leikin LänsiLiittoutuneita vastaan "kuka ensin Berliinissä". Jenkit mokas, kun kärräsivät niin paljon tväl-materiaalia rysyille. Myös koneita. Kyhlmeyn kavereina kävi myös Suomalaisten Ju 88t Pietariakin moukaroimassa. Ollut ilo ja kunnia tuntea yksi sen porukan lentomekaanikoista ja kuunnella hänen juttujaan miten tehdään koneen huollot -40C pakkasessa ulkona.

    t.AM
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. max

    max Double Gearhead

    Tuli käytyä "Brake Drumin" yllyttämänä Keski Suomen ilmavoimamuseossa viime sunnuntaina.
    On käymisen arvoinen paikka,jos vaan vanhat kamppeet ja historia kiinnostaa.
    Tämä niinsanottu patina teki vaikutuksen.Nimittäin näytillä on Hawker Hurricane ja Brewster Buffalo,jotka ovat alkuperäisessä 40-luvun maalissa.
    Historia tosiaan heräsi eloon,ja näitä em.koneita pitkään tutkin.

    Tekniikasta sen verran,että näyttelyssä osui silmään Mersun Fug radio.Aivan hirmunen murikka takarunkoon ängettäväksi.
    Sit oli Mig 21 F version ohjaamo jota pääsi lähemmin tarkastelemaan.Aivan hirveä sekasotku ja ergonomia on ollut täysin tuntematon asia.

    Kävin tuolla naisystävän kanssa,ja ennakkoon funtsin että mahtaako sitä kiinnostaa museo lainkaan.
    Mitä vielä,tarkkaan tutki kaiken mitä oli esillä.
     
    Ford67 ja Seevu tykkäävät tästä.
  17. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Itsekin koe istunut Mig 21 F ohjaamon, asiasta mitään ymmärtämättä,
    en varmaan ymmartäisi vaikka opetettais.
    Paras oli, että sain isäni ( 90v. )houkuteltua koeistumaan ko. ohjaamoon.
    Ukko hetken katteli ja totes mitä perkelettä tällä pitäis tehdä:rolleyes:
     
    max tykkää tästä.
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ai BW on yhä Tikkakoskella? Sen laina-aikaa on taidettu vain pidentää kerta toisensa jälkeen? Jokohan jenkit voisi kohta todetta että "pitäkää se", täällä Suomen taivalla sen koneyksilön tarina on luotu ja tänne se kuuluu.
     
    Ford67, Dataviilaaja ja max tykkäävät tästä.
  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ohjaamoista tuli mieleen, joskus aikanaan tarjoutui mahdollisuus päästä tarkastelemaan Utin Bf-109 ohjaamoa lähempää kuomu auki, konttori on todella pieni ja ahdas! Mahtanut olla lentäjillä totuttelemista BW:n ison ohjaamon jälkeen.
     
  20. max

    max Double Gearhead

    Tuli otettua salaa vuosia sitten kylmät tyypit tästä Utin Mersusta,kun se oli meillä duunissa pienessä remontissa ja maalauksessa.
    Oon 180cm mittanen ja normaalivartaloinen.Ohjaamo on todella ahdas ja klaustrofobinen kokoiselleni kaverille.

    Millainen on sitten ns."kova jätkä"? No esim.nämä nuoret saksalaiset pilotit jotka taistelivat 1944-45 jo epätoivoisessa tilanteessa liittoutuneita vastaan Mersuilla määrällisesti ja laadullisesti ylivoimaista vihollista vastaan.On vaatinut todellista kovuutta lähteä noina vuosina vihollista vastaan.

    Tottakai on myös näitä nykyajan "kovia jätkiä" jotka muistavat hokea joka käänteessä ex poliisin myötävaikutuksella,kuinka on ollut prätkäjengin pomomiehiä ja omaa hölmöyttään kärähtänyt huumeiden salakuljetuksesta.
     
    Ford67 ja Seevu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!