1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Sotakoneet taivaalla

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. max

    max Gearhead

    Marseille tais olla jonkin sortin oman tien kulkija;taiteilijaa,hurjapäätä ja sotilaallisuudesta viis veisaamatonta anarkistia samassa persoonassa.
    Taisi kuitenkin tuntea armoa voitettua vastustajaa kohtaan,ja antoi mahdollisuuden hypätä varjolla,eikä tappanut turhaan jos mahiksia vielä vastustajalla oli selvitä hengissä.
     
  2. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Marseille tykkäsi juhlia, käydä naisissa ja kuunnella swingiä, varsinkin swingin kuuntelu oli natseilla aika pannassa... Marseille ei myöskään ollut rasisti vaan rakasti elämää ja poti huonoa omaatuntoa tappamiensa vihollisten puolesta, aika ristiriitaisi ominaisuuksia hävittäjälentäjälle. Joskus jopa pudotti viholliskentälle lentäjän kuolemasta kertovan viestin, kieltävistä käskyistä huolimatta.
     
  3. WBBC

    WBBC Gearhead

    Olihan noita herrasmies-hävittäjälentäjiä useita.
    Saksalainen yöhävittäjälentäjä Peter Spoden tähtäsi aina pommikoneen moottoreiden väliin, jotta tulipalon alkaessa miehistöllä oli mahdollisuus poistua koneesta.
     
  4. WBBC

    WBBC Gearhead

    Arvauskilpailu. Minkä niminen laite, ja mistä nimi on tullut?
    [​IMG]
     
  5. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Tuota on joku sanonut joskus analogiseksi tietokoneeksikin.

    Sattui muuten käteen hyllystä venttiili, joka oli kuulemma jostain tähtimoottorista. Jännästi venttiilin pää oli kupera, eikä kovera, niinkuin esim autoissa yleensä. Miksi näin? Eikös tuollainen kuperapäinen venttiili ohjaisi virtauksen paremmin venttiilin ohi sen avautessa?
     
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Muuten oikein, mutta B-239:ssä oli pienempitehoinen moottori kuin liittoutuneiden käytössä olleessa B-339:ssä.
     
  7. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Ero on 50 hp:ta (1000 vs 950) ja Painoero suomalaisen version hyväksi 470 kg (2640 vs 3101 kg) Eli teho / Paino on suomalaisen eduksi.
     
  8. ramman

    ramman Gearhead

    Norden pommitustähtäin
     
  9. ramman

    ramman Gearhead

  10. WBBC

    WBBC Gearhead

  11. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Käsittääkseni Marseille oli jopa aika avoimesti anti-natsi, ominaisuus, joka ko. valtakunnassa olisi todennäköisesti aika herkästi palkittu nikkelinapilla niskaan, ellei Marseille olisi ollut niin valtavan menestyksekäs ja kuuluisa hävittäjä-ässä sodan alkupuoliskolla.

    Tullut luettua ko. herrasta jonkun verrankin, mielenkiintoinen persoona ja miehen tarina. Ja ilmataistelu-taidoissa kyllä aika ylivertainen kaveri. Sinänsä mielenkiintoista leikitellä ajatuksella, mihin asti olisi voittoluku olisi noinut nousta, ellei olisi tullut tiensä päähän konevikaisesta Gustavista loikatessa. Toki samalla voisi melkein olettaa, että tällainen vahvasti individualistinen persoona olisi varmaankin viimeistään 1944 länsi-rintamalla päässyt hengestään, Mustang-laumoja vastaan tapellessa.

    -JJ-
     
  12. max

    max Gearhead

    Luftwaffessa ainakin hävittäjäporukoissa oli natsiaate aika sivuutettu aihe.Ilmavoitot kiinnostivat näitä herroja,eikä politikointi.
    Göring oli hävittäjäsuhareille pilkan aihe ja he kutsuivatkin häntä pilkkanimellä"Der Dicke" eli läski.
    Pitivät läskiä aivan ääliönä ja ei tainnu Hitlerkään neron maineessa kulkea.
     
  13. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Näin mäkin olen ymmärtänyt; toki sen verran iso aselaji kyseessä, että myös ehtaa herrakansaa mahtui mukaan ja menestyikin. Muun muassa Hans-Ulrich Rudel taisi olla aika pesunkestävä aatteen mies. Osa elämänkerta-kirjansa kommenteista herättää lähinnä hilpeyttä näin 2000-luvulla...

    -JJ-
     
  14. max

    max Gearhead

    Rudel oli vakaasti sitä mieltä,että venäläiset olivat aivan samaa porukkaa kuin mongolit ja näin niiden ainoa oikea paikka on uuni.
    Rudel oli sodan jälkeen edelleen pesunkestävä natsi ja piti periaatteistaan kiinni.
    Mikäs siinä,miehellä on mielipiteensä.
     
  15. max

    max Gearhead

    Kävin tänään vanhaa isääni tervehtimässä,ja taas hän eli muistoissaan niinkuin vanhat ihmiset tuppaavat tehdä,ja kertoi monet kerrat kuullun kokemuksensa Mersulla.

    Hän lähti Utista Mersulla suuntana Kotkan edustalla oleva pieni luoto/Kari jota he käyttivät ilmasta maahan ammuntaharjoitteluun.Oli jo myöhäis syksy,joten mereen meno olisi ollut kuolettavaa kylmyyden takia.
    Loivassa syöksyssä kivi ristikolla ja aseet laulamaan,ylösveto ja Daimler parkuu kauniisti.......kunnes ei sit enää parkunutkaan vaan sanoi köh ja sammui!
    Ukko oli tuolloin vähän yli parikymppinen ja varmasti on ruvennut kämmenet hikoamaan hansikkaiden sisällä.
    Omien sanojen mukaan ei hermostunut tilanteessa,vaan rupesi etsimään sopivaa paikkaa laskea Mersu mereen.
    Se löytyikin rahtilaivan muodossa,ja teki valmistelut laskuun rahtilaivan viereen.Mersu on nopeasti sukeltava kone,joten sieltä pitää päästä nopeasti ulos ja se ei ole helppoa ahtauden takia.
    Kaikki valmista ja merenpinta lähestyy kunnes.....Daimler DB 605 karjahtaa äkisti eloon!!
    Äijä ei ole uskovaista sorttia,mutta oli kuulemma ristinyt kätensä ja paineli hirveetä kyytiä takasin Uttiin.
     
    tinareki, superbird, WBBC ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. WBBC

    WBBC Gearhead

    Me-109 koneesta postuminen oli hankalampaa kuin esim Spitfirestä, koska ohjaamon kuomu avautui sivulle, eli ainoa poistumistie, oli vasemmalta. Ja jos kone oli tulessa, niin lentäjä ei voinut valita kummalta puolelta on viisainta hypätä.
    Näin kerrottiin jossain tv-dokumentissa, jossa kaksi veteraania vertaili toistensa sodan aikaisia työkaluja.
    Toinen britti, ja toinen saksalainen
     
    Muokattu: 24.11.2018
  17. WBBC

    WBBC Gearhead

    Halifaxin ohjaamo.
    Miksiköhän juuri vihreä väri, oli monen brittikoneen sisustassa?
    Olisiko syy, että pimeässä se luo kontrastia, muuten pimeään tilaan, joita valaisivat ainoastaan muutamat punaiset lamput tärkeimmissä paikoissa?

    [​IMG]
     
  18. max

    max Gearhead

    Tuo vihreä pohjamaalin kaltainen väritys on edelleen yleisesti käytetty sävy/maali myös nykylentsikoissa.Syytä en siihen tiedä.Mersussa taisi olla kuomun pakkolaukaisu,kun oli hyppääminen edessä.Edellä kertomassani isäni hankalassa tilanteessa ei kuomua laukaissut,vaan ilmeisesti oli päättänyt mennä mereen kuomun kanssa ja avata sen sitten ulos tullessa.Näinhän ei sit onneksi käynyt.
     
    WBBC tykkää tästä.
  19. max

    max Gearhead

    Olen ottanut kylmät tyypit Utin Mersusta(salaa) kun se oli Finnairin lentokonekorjaamolla maalauksessa parikymmentä vuotta sitten.Ohjaamo on ahdas jo aivan normi haalareissakin,mutta tilanne jo vaikea kun turkki päällä ja raskaat lentosaappaat jalassa ja vöissä kiinni.Lisäksi laskuvarjo roikkuu lisätaakkana.Siinäkun hätääntyy koneen upotessa on vitsit varmasti vähissä.
     
    WBBC tykkää tästä.
  20. WBBC

    WBBC Gearhead

    Ei sotakone, mutta miksi ei noissa nykyaikaisissa koneissa voida hätätilanteessa kytkeä kaikki avustimet ja automatiikan pois, jos niihin tulee kohtalokas häiriö, ja lentää ihan manuaalisesti sen jälkeen koneen turvallisesti kentälle?

    Saa nähdä, koska nykyautoissa olevat kaistavahdit, pysäköintiavustimet yms aiheuttavat ensimmäisen kuolonkolarin?

    https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/003921db-1c2b-42b5-a528-a96214dd508f
     

Kerro tästä muillekin!