On melko huimaa luettavaa tuo pudotustilasto https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_World_War_II_flying_aces
Ei se Mustang /Spitfire ton mukaan kovinkaan ylivertainen ole saksalaisiin verrattuna. Paitsi korkkareissa
Pitääkö paikkansa että saksalaisten pudotus tilastot kasvoivat moottorien lukumäärän mukaan, eli 4-moottorisen pudotuksesta sai 4 pudotusta ?? Ja sellaisenkin olen kuullut että porukan parhaalle ampujalle tarjottiin muiden suojaamana parhaat mahdollisuudet yrittää osumaa vihollisen koneeseen. En tiedä oliko näin, jostain olen lukenut.
Melkoisia lukuja akselivaltojen + Suomen lentäjillä... Tuon mukaan ei liittoutuneilla "kummoisia ässiä" ollut. Osansa saattoi olla sillä, että tietyn pudotus- vai lentomäärän jälkeen kaveri lähti kouluttajaksi? (tämä väite vaan jäänyt jostain mieleen...)
Ei pidä, tämä on "vanhojen ämmien jorinoita" - väite pohjautuu saksalaisten tapaan pisteyttää ilmavoitot ja pisteiden perusteella tuli sitten prenikkaa rintaan. Ilmavoittomääriin tämä pistelaskenta ei vaikuttanut, joku on vain sekoittanut asioita ja huhu jäänyt elämään. -JJ-
Länsiliittoutuneilla oli tyypillisesti piloteille lentotunteihin tai operatiivisiin tehtävämääriin sidotut 'tour of dutyt', toiselle tourille saattoi päästä anomuksella, sitä useammin taisi olla hankalampaa. Saksalaiset ja suomalaiset taas pruukasivat lentää niin kauan, kun henki pihisi. -JJ-
"Melkoisia lukuja akselivaltojen + Suomen lentäjillä... " Siellä itärintamalla on ollut sitä ns. "palasta tarjolla". Ryssän suurten tappiolukujen takia on rintamalle tullut kokemattomia kuskeja jotka on näille kokeneille ollut helppoja suupaloja.
niin olisikohan moisia pudotuslukuja jos vastassa olisi pelkästään kokeneita spitfire, tempest, mustang, ja vaikka corsair amerikkalais ja englantilais pilotteja ?
Saksalaisilla nuo ässät pääsivät ampumaan aika vapaasti pudotuksia kun siipimiehen rooli oli pääsääntöisesti vahtia vain ässän selustaa ja vapauttaa ässä tiputuspuuhiin niin tuli komeaa tilastoa osalle Herroista. Juutiaisenkin oikea tiputusmäärä taitaa olla yli 100, mutta kun suomessa noita ei kaikkia kirjattu kun ei todistajaa aina ollut näkemässä. Illuhan lenteli yksinäänkiin jonkun verran ryssiä räimimässä.
Kaikki on joskus olleet kokemattomia On totta että suurimmat pudotusmäärät on itärintamalta missä vastustajien koulutustaso oli länsiliittoutuneita heikompaa, mutta löytyi itäystävänkin kalustosta hyvinkin varteenotettavaa kalustoa varsinkin sodan lopulla, ja heillähän oli myös paljon Spitfirejä, Mustangeja ym länsikalustoa... Hans-Joachim Marseille saavutti 158 ilmavoittoa vuoteen 1942 mennessä niitä kokeneita brittejä ja kanadalaisia vastaan.
Sodan lopulla Saksassa sattui vielä muutamia kertoja vielä niin,että muutama saksalainen ässä pystyi läksyttämään kokonaisen Thunderbolt tai Mustang osaston/parven. Kun oli juuri koulutuksesta saapunut jenkkiporukka kyseessä ja edessä rupes välähtelemään mustia ristejä,niin pakokauhu oli valmis. Taktinen osaaminen ja ja puhdas tappajan ammattitaito olivat arvossaan.
Mulle tarjottiin viikko takaperin tähtimoottoria ostettavaksi.Pitäskö tässä nyt sitten ryhtyä oman sotakoneen rakentamiseen!? Sit vaan revanssihenkeä ja kalustoa itärajalla roudaamaan. En ole minkään päihteen vaikutuksen alaisena ja lääkkeet on otettu.
Tähtimoottori ei ole aivan joka päivä tyrkyllä olevaa kamaa. Minkäs laista tähtimoottoria tarjottiin ? Ja minkä kuntoinen ? Onko hinta sinne päinkään ?
Oisit Max ostanut tähtimoottorin, vaikka ihan kaasuttelutarkoitukseen Joskus varmaan jo liki kymmenen vuotta sitten oli romutorilla tarjolla joku suosta nostettu V12 moottorin raato, olikohan venäläinen Hispano Suizan kopio tms., tais olla vaan senverran pyyntiä että jäi sinne. Olihan siinä puutteitakin, jotain rattaita jakopäästä rikki, muutama mäntä jne että olishan siinä projektia ollut mutta hieno se ois ollut!
Joo,homma siis prosessissa.Tutkin homman kun lomat ohi ja takas Suomessa.Mikään ei kuulosta paremmalta kuin iso tähtimoottori.Hyvin samankaltainen rähinä kuin isonokkainen kiukkunen V-8.
Toisaalta tällä "kisälli-mestari" tavalla toimien saksalaiset myös saivat kehitettyä siipimiehistä myöhemmin huipputason osaajia. Yksi huippuesimerkkejä lienee nelikko Nowotny, Schnörrer, Döbele ja Rademacher - sodan loppuun mennessä ja omilla tahoillaan nämä herrat saavuttivat yhteenlaskettuna komeasti yli 500 ilmavoittoa. Toki puolet noista on Nowotnyn, mutta loppukolmikkokin saavutti kunnioitettavia lukuja. -JJ-