Sotakoneet taivaalla

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. ramman

    ramman Gearhead

    viimesiä G variantteja oli noi G 14 mallit. Aika samaa kauraa kyllä kuin G 6

    The G-14 arrived in July 1944 at the invasion front over France.[82] It represented an attempt to create a standard type, incorporating many changes which had been introduced during production of the G-6, and which led to a plethora of variants, plaguing decentralized mass production.[82] The standardization attempt proved to be a failure,[82] but overall the type offered improved combat performance, as MW 50 power boosting water injection (increasing output to 1,800 PS (1,775 hp, 1,324 kW), the clear-view Erla Haube was now standard installation.[83] Top speed was 568 km/h (353 mph) at sea level, and 665 km/h (413 mph) at 5 km (16,400 ft) altitude. A high-altitude fighter, designated G-14/AS was also produced with the DB 605ASM high-altitude engine. The ASM engine was built with a larger capacity supercharger, and had a higher rated altitude, and correspondingly the top speed of the G-14/AS was 560 km/h (348 mph) at sea level, and 680 km/h (422 mph) at 7.5 km (24,600 ft) altitude.

    There was increasing tendency to use plywood on some less vital parts e.g. on a taller tailfin/rudder unit, pilot seat or instrument panel. A cautious estimate based on the available records suggest that about 5,500 G-14s and G-14/AS were built.[84]

    The following variants of the G-14 were produced:

    • G-14 (Fighter; standardized late-production G-6; DB 605AM engine, MW 50 boost)
      • G-14/AS (High-altitude fighter with DB 605ASM engine, MW 50 boost)
      • G-14/ASy (High-altitude command fighter)
      • G-14y (command fighter)
      • G-14/U4 (As G-14, but with 30 mm/1.18 in MK 108 Motorkanone engine cannon)
     
    Dataviilaaja ja max tykkäävät tästä.
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Tämä sama design oli muistaakseni käytössä myös itänaapurin Polikarpov I-16:ssa. Varmaan ollut pakkorako, kun mokoma rakkine on niin lyhyt, että perän "vipuvarsi" jäisi muuten armotta lyhyeksi.

    -JJ-
     
    max tykkää tästä.
  3. WBBC

    WBBC Gearhead

    Olisiko Focke Wulf 190 ollut paljon helpompi käsiteltävä nousussa ja laskussa eritavalla aukeavan laskutelineensä ansiosta
     
  4. max

    max Gearhead

    Kyllä.”Raideleveys” aivan eri luokkaa kuin Mersussa ja Focke Wulfista myös näki aivan erilailla eteenpäin koska ei ollut niin nokka pystyssä rullatessa kuten Mersu.
    Äijästä se kuitenkin oli lopulta kiinni.Tekijämiehet eivät Mersuja särkeneet vaan märkäkorvat.
     
    rane58 tykkää tästä.
  5. tapsah

    tapsah 2nd gear

    You tubessa NTSB update on B-17 plane crash, toinen pätkä onnettomuuspaikalta...
     
  6. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

  7. max

    max Gearhead

    Vaikka olen aina pitänyt brittejä outona porukkana,niin kyllä tuo Spitin elinkaaren loppupään valmiste(olisko XIV?) on muotoilultaan pirun hieno.
    Tottakai Bemari osasi moottorien tekemisen jo tuohon aikaan,mutta ihan turhaa jeesustelua se,että Focke Wulfin peräsimessä ei ole oikeaa hakaristia.

    Edit.Tiedä sitten onko tuon Focke Wulfin moottoripeltien alla enää Bemari,vai joku liittoutuneitten imperialistien nykytuote?
     
    Muokattu: 7.10.2019
  8. WBBC

    WBBC Gearhead

    Sotakoneet kotona...
    Mistähän löytäisi edullisesti tuohon englantilaiseen ww2 type c
    v. 1942 -lentäjänlakkiin happinaamarin?
    En ole lentämään lähdössä, mutta tuosta se puuttuu.

    Vieressä muuten ehjä pommarin kompassi, josta maalit poistettu.
    (Lancaster, Halifax, Mosquito) tuo oli siis varakompassina.
    Oikeesti lennettiin hyrräkompassin avulla, joka on tuossa kojetaulun päällä.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 16.10.2019
    rane58, Dataviilaaja, kimmok2014 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. ramman

    ramman Gearhead

    Tuli tänään aviaton shopista postia uutuuskirjan merkeissä
    [​IMG]
    pääsee pommittamaan niin maan perusteellisesti :D
    Hyvältä kirjalta vaikuttaa ainakin pikaisen selailun perusteella.
     
    rane58, tinareki ja WBBC tykkäävät tästä.
  10. Larry

    Larry Gearhead

    [​IMG]
     
    kimmok2014 tykkää tästä.
  11. WBBC

    WBBC Gearhead

    Edessä kävelevällä kaverilla RAF -lakki päässä amerikkalaisessa pommarissa.
    Miten mahtoi olla happinaamarin ja radion yhteensopivuus?
     
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    Hollywoodissakin oli ainakin kaksi kaveria jotka tiesivät millaista on olla Saksan taivaalla päiväsaikaan (Wikkipedia lähteenä).

    "Gable spent two years as a bomber gunner in Europe during World War II"
    "Stewart lensi B-17 Flying Fortress- ja B-24 Liberator -pommikoneita osana 8. ilmavoimia 20 taistelulennolla"
     
    tinareki tykkää tästä.
  13. WBBC

    WBBC Gearhead

    Ja eikös legendarinen tv-toimittaja Walther Cronkite ollut myös mukana B-17 -koneen mukana pommituslennolla raportoimassa?
    Siis sama mediaääni, joka myöhemmin raportoi Vietnamin sotaa ja Apollo -lentoja.
     
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

  15. max

    max Gearhead

    Mulla olis DC-3:sen moottorin mäntä joka on toiminut tuhkakuppina,mutta kun olen luopunut tupakoinnista,niin haluaako joku sen lunastaa?
    Ajattelin aluksi sen duunin röökikoppiin viedä,mutta joku sen sieltä kuitenkin nopeasti nussii niin ei viitsi.
     
  16. Dicktaattori

    Dicktaattori 2nd gear

    Ilmailufoorumilla siitä sais ihan setelirahaa.
     
  17. WBBC

    WBBC Gearhead

    Paljonko maksaa? Voisin lunastaa sen tuohon kotiterassille.
    En itsekään polta, mutta vieraat saattaa kessutella.
     
  18. max

    max Gearhead

    Vaikea kysymys,kun raha ei mua varsinaisesti kiinnosta.Maksa mitä huvittaa,ja jos ei huvita niin älä maksa mitään.
     
  19. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

  20. WBBC

    WBBC Gearhead

    Jep. Mutta toisaalta naiset ovat harkitsevampia ja usein myös tarkempia ampujia, niin en ihmettele. Hyvä artikkeli.
     

Kerro tästä muillekin!