Sotakoneet taivaalla

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. max

    max Gearhead

    Kohta on taas Mig 21F Suomen taivaalla.
    Kaverini tekee sellaista.Skaala on tosin 1:3,5.
    Kaikki tehdään sitten itse.Olivat mallintaneet oikean 3D menetelmällä ja siitä sit piirustukset ja muotit.
    Täys hiilikuiturakenteinen ja näin kuivapaino asetettu 14kg paikkeille.Todella kevyt kun ajattelee koneen kokoa.Kärkiväli 2m ja oliskohan rungon pituus neljän metrin paikkeilla.
    Osallistuvat tällä vuoden päästä MM-kisoihin Itävallassa.Tästä vielä kuullaan.
     
    rane58 ja Seevu tykkäävät tästä.
  2. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Ilmavoimat ei petä. Tiistaina paikallisen sanomalehden yleisöosastopalstalla lukija kirjoitti, että "vois Hornetit lentää torin päällä, nyt kun tori on taas avattu.....". Niin vain eilen meni päivällä neljän koneen parvi torin yli hiljaa tiiviissä rivissä. Sitä sai mitä tilattiin. :D
     
    maxvo2 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Äsken National Geographic:lta tuli Lentoturmatutkinta, jossa aiheena oli "Gallopin Ghost" P-51 Mustang:n onnettomuuden tutkinta Renossa 2011, kun se syöksyi yleisön sekaan lentäjän menetettyä tajuntansa.

    [​IMG]

    Taustalla vilahteli muita kuuluisia koneita...mm F8F-2 Bearcat a.k.a "RareBear".

    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. max

    max Gearhead

    Trimmilaippa lähti omille teilleen Mustangin korkeusperäsimestä ja sit tuli kuskista matkustaja tuhoisin seurauksin.
    Meni huollon laiminlyönnin piikkiin.
     
    Muokattu: 16.7.2020
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    Brewster tänään jossain päin Suomea.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rane58, 4d sedan, Larry ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Ei ole ollut veto päällä veteen syöksyssä...
     
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    rane58 tykkää tästä.
  8. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Tuo aeromystiikka on todella vaikea selittää tai mallintaa koska osa asioista on epälineaarisia. Kautta aikain sitä on selitetty esim lentäjille noilla simppeleillä Bernoullin ja Newtonin malleilla.

    Bernoulli sanoi että ilman kokonaispaine on staattisen (se mikä tuntuu koko ajan kaikkia pintoja vasten) sekä dynaamisen (pato-)paineen summa Pkok=Pstat+Pdyn. Jos toinen pienenee, toinen kasvaa ja kokonaispaine pysyy vakiona. Tämä toimii vain suljetussa ympäristössä esim ilmakanavassa kunnolla. Tällähän esim rata-autojen maaefekti selitetään. Ongelmana lentskareissa on se, että tämä efekti ehtii tasaantua aika lailla pois avoimessa ilmassa. Ilma viestii tulevasta lentokoneesta toisille ilmamolekyyleille äänen nopeudella. Joten jos kone kulkee alle äänennopeutta, ilmamassa ehtii ennakoiden väistyä jo pois alta (puhutaan siis artikkelissa mainitusta kokoonpuristuvuudesta). Se, että jos auton otsapinta tuntee kovaa ajaessa patopaineen ja konepelti/takaluukku vastaavasti alipainetta, ei ole varsinaisesti Bernoullin lailla selitettävissä.

    Newton on aika selkeä malli sinänsä. Siiven alapinta on itsestään selvä tapaus. Siiven alapinta pakottaa ilmamassan siirtymän alas kohtauskulmalla siiven jänteen matkan verran. Poikkeutettu ilmamassa tekee vastavoimanaan nosteen. Ja kuinka suuren ilmamassan se poikkeuttaa? Jälkeen sen äänen nopeuden mukaan ilma pyrkii väistämään siipeä, joten tämä riippuu nopeudesta. Entä siven yläpinta, joka tuottaa ainakin 2/3 nostovoimasta? Miksi siiven yläpinta poikkeuttaa ilmamassaa alas? Riippuen kohtauskulmasta ja siiven johtoreunan pyöreydestä (säteestä) siiven yläpinnalle jäävä ”tyhjiö” imee virtausta kohti pintaa. Jos kohtauskulma on riittävän pieni ja säde riittävän suuri ilmavirran nopeuteen nähden, illmamolekyylit jaksavat taittua kohtalaisella kiihtyvyydellä kohti siiven yläpintaa ja pysyvät ”kiinni” siinä. Jos kohtauskulma kasvaa sakkauskohtauskulmaan asti, molekyylit eivät jaksa taittua siiven pintaan vaan alkavat irrota siitä. Tyhjiötä ei saa muodostua joten ”jostain” muualta virtaa tulalle ilmaa -> pyörteinen turbulenttinen virtaus joka ei tuota nostovoimaa. Sanotaan että siipi sakkaa. Virtausta ”liimaa” pintaan kiinni niin sanottu rajakerros (boundary layer) joka riippuu ilman viskositeetista. Sitä voisi vaikka hahmottaa joa kaataisi öljyä levyä pitkin alamäkeen. Se vierii telaketjumaisesti eteenpäin ja pinnassa kiinni oleva molekyylikerros pysyy paikallaan, mitä ylemmäs mennään, sitä nopeammin virtaus kulkee kunnes saavuttaa ”vapaan virtauksen” nopeuden, eli sen millä se öljy liikkuu siinä pinnalla. (brain fuck =\ )

    Kaikki tämä on lisäksi vasta 2D-tarkastelua. Homma monimutkaistuu heti kun huomioidaan ilman sivusuuntainen liike, josta johtuen esim ylä- ja alapinnalla liikkuvat molekyylit eivät välttmättä kohtaa samassa pisteessä siiven jättöreunalla. Jättöpyörteet johtuvat samasta asiasta. jne jne

    Voidaan siis simppelisti todeta, että siiven alapinnalla on korkeampi paine, kuin yläpinnalla johtuen siitä, että siiven alapinta taittaa molekyylit alaspäin ja niiden liikenopeus ei kasva kovinkaan paljoa, saattaa jopa hidastua. Siiven yläpinnan alipaine taittaa molekyylejä kohti siiven pintaa kiihdyttäen niille suuremman nopeuden. Ilmamassan poikkeuttamisesta (ympyräliikkeeseen kiihdyttämisestä) johtuu voima, joka nostaa sitä taittavaa esinettä vastaavasti ylös. Oikea virtausmekaaninen tarkastelu on vielä paljon monimutkaisempaa ja siinä huomioidaan kaikenlaista, mihin maallikko ei helposti pääse kiinni. Simppelisti voidaan ajatella että edestä tai takaa katsottuna koneen siipivälin halkaisijaltaan suuruinen ympyrä ilmaa poikkeutuu koneen lentäessä, ja nopeudesta riippuu se poikkeutettu massavirta. Ja kohtauskulma, ilman tiheys sekä siiven muoto määrää sen vastavoiman jolla kone pysyy taivaalla.

    Tässäpä pintaraapaisu aerodynamiikkaan, sori =)
     
    Muokattu: 19.7.2020
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    Tuosta maverick999 kertomuksesta tulee elävästi mieleen väite jonka mukaan fysiikan lakien mukaan kimalaisen ei pitäisi kyetä lentämään. Kimalaisen koulusivistys on vissiin kuitenkin aika hataralla pohjalla koska se vaan lentelee ja lentelee.
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. max

    max Gearhead

    Meikä on sitten kaikenoppinut Messerschmitt G-2 mekaanikko sekä lentäjä.
    Kävin nimittäin kirjekurssina tyyppikurssin ja läpäisin kokeetkin täysin pistein(niitä ei tosin ollut).
    Kyseessä oli vuodelta -43 oleva suomennos(Käyttö ja huolto-ohjeet) ja sivuja oli kokonaista 18.Valtion lentokonetehdas on tämän silloin julkaissut.
    Kävin yhden toisen modernimman koneen tyyppikurssin vuosi sitten ja materiaalia oli 6500 sivua ja tähän meni kaksi kuukautta.Kaikki opintomateriaali oli englanniksi ja opettajat ranskalaisia.Ei ollut sit lähellekkään yhtä helppo kuin Mersun kurssi eikä kaikista kokeistakaan tullut lähellekkään täysiä pisteitä...
     
    rane58, maverick999 ja Larry tykkäävät tästä.
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Jäikö sulle matskua tutustuttavaksi, olisi tarkoitus syssymmällä käydä Mersu-simulaattorissa parin kaverin kanssa... :)
     
  12. max

    max Gearhead

    En mä ole noita hillonnut ja tämäkin pumaska löytyi isävainaan arkistosta.Voin vaikka antaa sen sulle.
     
  13. Larry

    Larry Gearhead

    Milloin maxilla ensilento Mersulla?
    Näköjään Haynesilta löytyy Bf109:n korjaamokäsikirja. Mm tutustutaan Mersun hankintaan.
    Noista kurssihommista muistui mieleen, kun eräs tuttava passitettiin ZF:n tehtaille perehtymään johonkin juttuun niin oli kysytty haluatteko opetuksen saksaksi vai englanniksi. Tyyppi tuumasi vaan tyynesti, että ei ole väliä, en osaa kumpaakaan.
    Tuolla on kotimaan kielellä pikku opastus Me:n puikkoihin:
    http://www.virtualpilots.fi/hist/pdf/bf109g6_finnish.pdf
     
    rane58 tykkää tästä.
  14. Larry

    Larry Gearhead

    Saatko laitettua kuvan vihkosta tänne?
     
  15. max

    max Gearhead

    Mä olen käynyt Vantaan museolla lentämässä Mersusimulla ja se oli hankalaa alussa yhdestä syystä.
    Tuo simuhan perustuu IL-2 peliin ja sillähän tuli tapeltua verkossakin aika paljon.
    Joystick oli käytössä ja tossa simussa on taas täysimittainen sauva joten liikkeet sillä piti opetella kokonaan uudestaan.
     
  16. dart -66

    dart -66 Gearhead

    No, kiittäen ja kumartaen vastaanotan. Miten yhteystietojen vaihto?
     
  17. max

    max Gearhead

    Laita vaikka numero.
    Tää hieman liittyy aiheeseen.
    Kun olin käynyt tämän Airbus A330 tyyppikurssin ja mulla oli sitten kaksi putkikassillista paksuja mappeja juuri sen 6500 sivuja ja kaavioita koneesta,funtsin että mitä pirua mä niillä nyt sitten teen!?
    En viitsinyt niitä paperinkeräykseenkään nakata.
    Reilu vuosi sitten kävin katsomassa isääni Katriinansairaalassa Vantaalla saattohoito-osastolla.Tie sinne vie juuri lentokonebongareitten rinteen vierestä.Raahasin kaikki kansiot aidan viereen jos joku bongareista niistä saisi riemua.
    Sattu vaan niin hassusti että vartija pölähti paikalle ja kysyi aidan takaa mitä oikein puuhaan.
    Selitin että kurssi käyty ja päätin tuoda mapit tänne aidalle.
    Tyttö oli oli epäuskoinen ja hulluna taisi pitää.
    Kun tulin takaisin sairaalalta,niin jokainen mappi oli hävinnyt....
     
    rane58 ja dart -66 tykkäävät tästä.
  18. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    Sikälis nykyään helpompaa että voi opetella asiat opuksista. Pyöreästi 110 vuotta sitten piti ne lentävät laitteetkin kehitellä itse.

     
    rane58 tykkää tästä.
  19. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Hienoa. Itellä on lupakirja ja lennelly erinäisellä (enimmäkseen pienellä) kalustolla vuodesta 2007 . Kerran oon käyny Vantaalla Mersu-simuakin ihmettelemässä. En muistaakseni testannut sitä kylläkään.
     
    Muokattu: 23.7.2020
  20. max

    max Gearhead

    Aika pitkälti samaa tavaraa kuin tuo virtualpilottien matsku.
    Sitä vähän ihmettelin,että kaasun avaamisen kanssa ei ollut varoituksia,jotta sitä ei saa leväyttää äkisti pellit auki startissa.
     

Kerro tästä muillekin!