Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. tapsah

    tapsah 2nd gear

    viimenen foto lienee otettu Argentiinassa??
     
  2. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Ainakin hieno kuva hienoista kavereista!
     
  3. IS:ssä juttu neukkujen Porkkalan lentokentästä:

    Oudot jäljet pellolla kielivät yli 60 vuotta vanhasta salaisuudesta

    Suomi oli joutunut syksyllä 1944 vuokraamaan Porkkalan alueen Neuvostoliitolle sotilastukikohdaksi osana rauhanehtoja.

    – Pellolle levitettiin teräksisiä ritilämattoja, he olivat omaksuneet tekniikan sodan aikana amerikkalaisilta, Carl-Fredrik Geust kuvailee. Yhdysvaltain ilmavoimat oli kesällä 1944 käyttänyt kolmea lentokenttää Ukrainassa. Ilman mattoja mustan mullan maa ei olisi kestänyt B-17 Flying Fortress- ja B-24 Liberator -pommikoneita. Yksi kentistä oli Suomenkin sotahistoriasta tutussa Pultavassa.

    Friggesbyn kenttä valmistui 1947. Ensimmäinen kalusto oli todennäköisesti Jak-9- ja La-5-potkurikoneita, vuonna 1952 saapuivat MiG-15-suihkukoneet, nuo Korean sodan maineikkaat neuvostohävittäjät.

    KENTTÄÄN tukeutui yksi vuonna 1950 perustetun hävittäjälentodivisioonan (IAD) numero 108 rykmenteistä. Kolme muuta ja esikunta olivat Tallinnassa, kaksi Lasnamäessä, yksi Ylemisten kentällä.

    Divisioona kuului aluksi Leningradin sotilaspiirin 76. Ilma-armeijaan ja Tallinnaan siirtymisen jälkeen vuodesta 1953 Itämeren laivastoon. Rykmentin vahvuus oli tyypillisesti 30–40 konetta.

    – Porkkalan rykmentti oli tuskin saavuttanut nimellisvahvuuttaan ennen lakkauttamista, Geust arvelee.

    Friggesbyn lentokentän aktiiviselta ajalta ei ole valokuvia. Kaikki oli huippusalaista kuten Neuvostoliitossa aina – Leningradin sillatkin. Luovutuksen jälkeen kenttä kuvattiin ilmasta ja sinne tuotiin jo talvella lehdistöä ihmettelemään.

    Kiitotien kestopäällystetty, teräsmatoilla peitetty osuus oli 20 x 1 500 metriä. Teräsmatot venäläiset veivät mennessään. Kaikki 37 konepoteroa sijaitsivat kentän länsireunoilla. Viisi oli vielä ilman betonia.


    [​IMG]
    MiG-15 oli Kylmän sodan ja erityisesti Korean sodan ikoninen suihkuhävittäjä. Niitä oli myös Porkkalassa.KUVA: IAN H / ALAMY STOCK PHOTO / AOP
     
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Elävää kuvaa

     
    kerkko tykkää tästä.
  5. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Hieno esitys hienosta ohjuksesta. Oli maailman ensimmäinen risteilyohjus. Nähtävissä ainakin Peenemundessä sekä Luftwaffenmuseumissa Berlinissä.
     
  6. max

    max Double Gearhead

    Juu,V1:sen sysäysmoottori on voimanlähde jossa on yksi ainoa liikkuva osa eli läppä,toisin kuin patomoottori(Ramjet) jossa ei ole mitään liikkuvia osia.
    Mulla oli suht isokokoinen (italialainen)sysäysmoottori tarkoitettuna lennokki käyttöön mutta luovuin hankkeesta.
    Meteli on hirveä,ja käy ainoastaan täysillä ja välitys ei lopu kesken,joten vähän turhan riskihommaa.
     
    Muokattu: 25.1.2021
    Seevu tykkää tästä.
  7. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    "Meteli on hirveä,ja käy ainoastaan täysillä ja välitys ei lopu kesken,joten vähän turhan riskihommaa."

    Joo ja jos sen lennättää vahingossa kuivaan ryteikköön saa vielä pahimmillaan metsäpalon aikaiseksi.
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Joku vuosi sitten kävin Mallorcan lennokki Jet tapahtumassa.
    Siellä oli hollantilainen porukka joka ajoi tälläistä sysäysputki delta lennokkia.
    Vauhti sitten mitattiin ja sitä löytyi 450km/h.
     
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Amerikkalaiset testailee V kakkosia Uudessa Meksikossa

     
    Muokattu: 25.1.2021
  10. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Amerikkalaiset testaamassa, vaiko saksalaiset ystävämme. Sodan jälkeen isolle joukolle saksalaisia tiedemiehiä "tarjoutui ainutlaatuinen mahdollisuus työskennellä Yhdysvalloissa". Kaikilla tieteenaloilla.
     
  11. tapsah

    tapsah 2nd gear

    ^myös Neuvostoliitosta tuli työtarjouksia joista ei voinut kieltäytyä..
    Molemmilla oli erikoisporukat kilpaa saksalaisia tiedemiehiä metsästämässä heti kun etulinja vain siirtyi..
     
  12. Weijari

    Weijari Gearhead

    Meidän leikit sysäysputkikoneella Petikon kentällä lopetti poliisi n. 25 vuotta sitten :) Saatiin vaan nuhteet metelin aiheuttamisesta. Mitähän olis saatu jos olis kerrottu ns. oikeat suoritusarvot, eli n. 8 sek vaakalentoa ja alumiinikaarinen keihäs (kone) oli ulkona sen aikaisesta radiokantamasta. Olisko ollu tsekkiläinen putki ja metanolin ja nitron seosta polttoaineena
     
  13. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Valmistajia on ollut paljon, tunnutuimmat nimet ehkä OS ja Dynajet. Suomessa ollut jokunen, esim. jo Ruotsissa paljon yleisimpiä. Polttoaineena yleensä bensiini. Käynnistys kolmen miehen homma, yksi pitää lennokkia, yksi pumppaa ilmaa moottoriin sykäyksittäin ja yksi veivaa generaattorilla kipinää tulppaan. Joskus sytytykseen on käytetty tähtisadetikkuakin.
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Ei saatu Petikossa aivan poliisia paikalle,mutta läheltä piti.
    Isokokoinen ja nopea taitolennokki täys kaasulla pystyyn metsän takana olevan talon pihaan.
    Onneks selvittiin anteeksi pyynnöillä.
    Sorry off topic.
     
    Seevu tykkää tästä.
  15. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Crews lined up in front of a squadron of Focke-Wulf 200 Condor bombers, Bordeaux–Mérignac airfield, Bordeaux, France, Sep 1941.

    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  16. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Condor on hieno!
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. max

    max Double Gearhead

    Hitler tuli Condorilla Immolaan Mannerheimin 75 vuotis päiviä juhlistamaan.
    Tais olla jarru tulessa Immolassa.Olikohan Immolan kenttä hieman lyhyt Condorille.
     
  18. tapsah

    tapsah 2nd gear

    ^ toi porukka liikku aina kahdella Condorilla, aarnoldilla oli aina seuruetta sen varta mukana..
     
  19. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    He 115B-1 seaplane from the 506th coastal aviation group over the Norwegian coast, 1941.

    [​IMG]
     
    Seevu ja kerkko tykkäävät tästä.
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Heh.. osuit naulan kantaan. Tarjous josta ei voinut kieltäytyä.... neuvostoliiton näkemys vapaasta valinnasta.
     

Kerro tästä muillekin!