sportsman/pro et

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja supo, 22.1.2007.

  1. elky

    elky Gearhead

    Tsemppiä kaikille alkavaan kauteen! Toivottavasti ensi vuonna olen taas Oldsin kanssa viivalla, siellä on niin hyvä nukkua.

    [​IMG]
     
  2. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    "uusi" dx corolla tiimi varannu kisanumeron, jos sitä kävis näyttäytymässä jossain kisassa...
    pet 1324
     
  3. Herje

    Herje Double Gearhead

  4. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mahtaako nämä ryhmät olla vielä hengissä vai onko aktiivisempi porukka kadonnut muihin ryhmiin? Olen koettanut löytää kisaajia fyyran foorumilta, naamakirjasta ja täältä. Aika hiljaista on ollut. Tähänkin edellinen postaus yli vuosi sitten...
     
  6. supo

    supo Double Gearhead

    Finaaleissa 12kpl kuskeja oli ajamassa.
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tiedänhän minä sen, noin oikeasti. Kunhan vähän koetin ravistella hereille. Mutta kuinka nämä pitävät yhteyttä keskenään, jos vaikka porukkahenkeä meinaisi ylläpitää tai esim keskustelua säännöistä jne. Tai jos sattuu joku uusi eksymään sekaan niin vinkkejäkin saattaisi kaivata?

    Ilmeisesti ei netin kautta? Puhelimella soittamalla vai onko jossain joku Esson baari mihin aina sunnuntai ehtoona kokoonnnutaan? Vai eikö puhuta toisille?

    Kyselen osin siksi että minulle hyvässä porukassa on sateinen kisaviikonloppu paljon mukavampi pönöttää. Ja aloittelijana jokunen vinkkikin voisi tehdä terää...
     
  8. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Kyllä ryhmä hengissä on,mutta kituuttaa tällä hetkellä,pois lukien finaalikisa.
    Koko sarjaa kiertäviä ei tainut tänä vuonna ollut montakaan ja nekin jotka kiersivät olivat trumppilandissa tehtyjä haaramoottorilla ja matikkilaatikollisia varustettuja kiihyttimiä.
    Mutta joo,viime keväänä oli paljon keskustelua säännöistä ja niiden menemisestä ihan väärään suuntaan. Lue aikasempia viestejä.
    Tämän SET/PET-luokan säännöt pitäis olla soveliaat niille kaikille jotka haluaisivat lähteä helposti ja pienellä panostuksella omaan kiihyttelylaitteeseen,eikä niin isoin muutoksin jotka tämän vuoden sääntökirja vaatii,jotta laite on sääntöjen mukainen.
    SET/PET-säännöt pitäis olla kansalliset ja Suomalaisille sopivat,eikä pidä perustua mihinkään NHRA sääntökirjaan,jotta jopa emännän kauppakassi Avensiksella pystytään ottamaan osaa kisaan,ilman ihmeempiä muutoksia ja ajaa jopa lajitteluissa 1. sijalle,näin on tapahtunut jopa.
    Kisakausihinnassa tultiin takasin päin,kun palattiin CUP-luokaksi SM-luokasta.Kenenkähän idea toi oli muuttaa ryhmä SM-luokaksi?
    Entä mites toi kisaajien mielipide EM-kisojen luokkana,olla siellä tarvittaessa syrjääntyönnettävänä tai ajaa noi 5 muuta kisaa ja kaikki kisat lasketaan pisteisiin?
    FHRA:lla oli joku vuosi ryhmäedustajien tapaamiset ja yhteydenotot,mutta tämä järjestelmä ajettiin suohon uuden johdon alkaessa ajaa uudistuksia kohti parempaa tulevaisuutta.

    t. vt SET/PET ryhmäedustaja.
     
  9. BBC

    BBC Guest

    Pitäskö tuo finaalikin järjestää motoparkissa niin ei osallistujamäärät erottuisi liikaa muiden kisojen osallistujamääristä?
     
  10. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Eikös sitä kokeiltu kaudella 2014 finaalit Motoparkissa?
     
  11. enzo

    enzo Gearhead

    Pakko hiukan kompata tätä, koska SET ja PET ryhminä ovat a) Hauskoja ja tasaväkisiä, b) Ilman muuta kehityskelpoisimpia c) Kalustoltaan kirjavia ja d) Kiinnostaa ilman muuta kehittää näitä (ja kaikkia) ryhmiä ja miksei sääntöjäkin voi aina tarkastella sallivampaan suuntaan. e) Positio FHRA:n aktiivina on ollut motivoivaa ja on siten myös tietysti velvollisuuskin zoomailla mikä FHRA:N departmentti voisi aina voida paremmin.
    -Aletaan keksimään erilaisia konsteja ja sitten punnitaan niitä. Sillähän siitä.
    -Mulle ainakin saa aina soittaa ja viestitellä muutenkin kun on mielen päällä jotain tärkeätä.

    SET ja PET ryhminä ja tällähaavaa yhdistettynä ovat kuitenkin ne ryhmät mihin voi lähteä kisaamaan kaasu pohjassa voitosta likimain kaikilla vehkeillä, joilla ei varsinaisesti pärjää heads-up ryhmissä, kuten Real Street ja Top Street esimerkiksi. Nopsammat ja tiukemmin turvavarustellummat, mutta liian hitaat Top Street kamppeet voivat suoraan ajaa kuitenkin jo SPET ryhmää.

    Sääntöihin, tai niiden outouksiin sinänsä en pysty ottamaan kantaa ilman isoa otantaa plussista ja miinuksista kunkin ongelman kohdalla. Niinhän se menee että jos on selvä yleispulma, niin sääntöjä voidaan pohtia ja jos taas on selkeä ongelmallinen detalji joissain vehkeissä, niin silloin voi alkaa keksimään siihen sitten ratkaisua.
    -Säännöissä kuitenkin vallitsee suhtkoht selkeä linja ja toki niiden pitää olla kaikille samat.
    -Sääntökirja-asioita varmaankin aletaan tutkailemaan tarkemmin FHRA:n syyskokouksen jälkeisellä ajalla ja tammikuulle olisi taas tarkoitus saada valmista. Mitään maita mullistavia muutoksia ei ole ollut ilmassa ja kiristävät/hankaloittavat jutut on aina erityissyynissä.

    Kyllähän street-tyyppisten ryhmien keskuudessa vallitsee oikein hyvä porukkahenki siinä missä muissakin ja miestä (ja naista) pitää auttaa mäessä jos ongelmia on ja niihin ratkaisua saadaan.

    Peruslähtökohta kuitenkin ainakin minun aatoksissa on se, että saadaan mahdollisimman helpoksi ja selkeäksi kisoihin osallistuminen ensikertalaisille. Ihan jo perus taustajeesistä, eli neuvoista, mutkattoman toimistoasioinnin kautta, lisenssin hankintaan, auton runkoleimoista, kisatoimiston kanssa asioimisen neuvonta, kisakatsastuksesta jne alkaen. Kokemuksen karttuessahan mikään ei ole sitten enää ongelma, kun osaa jo.
    -Kyllä toiset kisaukot mielellään aloittelevaa neuvovat ja meiltä yhdistysaktiiveilta saa kyllä jeesiä ihan varmasti myös.

    Ilmassa on vähän sellaista tiettyä ujoutta kisaukkojen ja mimmien suunnalta, ettei oikein meinata kehdata ottaa yhteyttä ja varsinkaan pyytää jeesiä ja se sitten äkkiä muuttuu napinaksi, kun ei kukaan kuule ja tule sitten itsekseen kuulostelemaan että mikäs mielessä? Sellainen murehtiminen pitää saada huispois. Reippaasti vaan kontaktia ja treenaamaan.
    -Ma olen siitä äitin Anjoviksesta hieman eri linjoilla. Jos nyt olisin itse takaisin teini, tai vähän vanhempikin mutta homma alkaisi kiinnostamaan, niin kuviot tulevat varmasti tutuksi sen perusautonkin kanssa olipa ihan vakio nykyauto, tai vaikka olisi vähän lastutettu ja muutenkin viritelty.
    -Nykyautojen kanssa on sellaisia positiivisia seikkoja kuten a) Letkut ja muu kelpaa sellaisenaan, b) Ei ole taipumusta vuotaa mitään, c) Turvavarusteet ja muu kelpaa pääsääntöisesti sellaisenaan ja d) Huoltomurheet ovat minimaalisia ja voi keskittyä ajamiseen, ilmapiiriin, kuvioiden opiskeluun ja mukavan viikonlopun viettoon.

    Itse aikoinaan pikkuryhmissä rullailleena sekä kuskinpenkillä, että mekatsuna tai laina-auton omistajana jne rooleissa ollen, oli tosi mukavaa olla Nitrokisoissa ajelemassa. Suhtkoht edukas ja mukava tapa lähteä kamujen kanssa viettämään ison kisan viikonloppua ja jos itse ajeltiin vähemmän, niin enemmän ehti katsomaan nopeita laitteita ja tapaamaan muita kuskeja ja tiimejä.
    -Kisoihin osallistumisen päätös on kuitenkin jokaisen kisaukon ja kaveriporukan ikioma päätös. Harvemmin muita syitä kotiinjäämiselle on muutakuin nämä jännittäminen suotta byrokratian kanssa ja/tai raha. Toisilla on jälkimmäistä enempi kun toisilla ja asiaa ei voi yleistää. Byrokratia-asialle sitävastoin voidaan yhdessä tehdä ja on toki lisenssin hankintaa varsinkin junnuille ja 10+ sek lisenssille on helpotettu rajusti parinvuoden aikana jo sääntökirjaankin. Muutenkin selvästi kannustavampi meininki on trendinä vahvistumassa.

    Summattuna sitten: Kaikki kisaamista suunnittelevat ottaa reilusti yhteyttä toimistolle ja jos on tarvetta selvittää ajatuksia, niin katsastusmiehille, tai vaikkapa minulle näin syssyn ja talven aikaan. Ryhmäedustajat sama homma. Kontaktia vaan reilusti, niin alkaa selkiämään.
     
  12. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Hyvin "enzo" kirjoitit.
     

Kerro tästä muillekin!