SRS merkkivalo / MB Sprinter

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja RB-440, 2.6.2008.

  1. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mersun kojelaudassa SRS-merkkivalo muutti toimintapaansa. Aiemmin valo syttyi, kun väänsi virrat päälle, ja sammui muutaman sekunnin kuluessa kun moottori oli käynnistynyt.

    Nyt valo syttyy ja sammuu normaalisti, kun kone käynnistyy, mutta sitten valo syttyy uudelleen ja palaa sen jälkeen n. minuutin ja sammuu. Sen jälkeen se ei syty ennen kuin auto sammutetaan ja käynnistetään uudelleen.

    SRS- teksti on ratissa airbagin alla, joten merkkivalo liittynee siihen.

    Mutta mitäs toi valo nyt mahtaa tarkoittaa, miten sen saisi toimimaan vanhaan tapaan, ja toisaalta, onkohan sillä oikeestaan mitään väliä, niin kauan kun se kerran lopulta sammuu?
     
  2. J.M

    J.M 1st gear

    rönttä kiinni testeriin ja vikakoodin lukuun
     
  3. mke77

    mke77 Gearhead

    hyvin toden näkösesti ei turvavyön esikiristimet "aktivoidu"ollenkaan toimintakuntoon... mut ei vaikuta mitenkään airbagin toimintaan!!!

    todennäkösesti vaan"kosketusvika"/nuono kosketus töpsöleissä etupenkkien alla

    ei mitään vakavaa...
     
  4. RB-440

    RB-440 1st gear

    Kiitosta vastauksista. Mäkin päättelin, ettei kai tossa kovin suurta ongelmaa voi olla, sillä kaipa se lamppu palais aina, jos siihen pitäis suhtautua vakavasti. Toi valo muuten alkoi temppuileen railakkaan hätäjarrutuksen jälkeen, vois siis hyvinkin olla, että joku kontakti tms. löystyi vöistä.

    Testeriin mä en viitsis lähteä sitä kuskaamaan tommosen SRS- valon takia, jos ei Veholle muuta asiaa tule.
     
  5. Aako

    Aako 1st gear

    Ei Sitä välttämättä veholle tarvi viedä,monellakin korjaamolla on jo tuohonkin lukulaite!
     
  6. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jepulis, soittelin tossa maahantuojalle ja korjaamokeikkahan tästä tuli, kai se valo on parempi katsoa ja katua kuin pelkästään katua, aika kallista tavaraa sen valon takana joka tapauksessa on.

    Perkule näitten modernien vehkeiden kanssa. Keskuslukituskin alkoi talven aikana toimiin siten, että ensin väännetään avaimella yksi ovi lukkoon, sitten kaikki ovet aukee ja toisella avaimen käännöllä ovet yleensä pysyy lukossa. Tai sitten menee lukkoon vaan se ovi, jossa avain on. Eli kaikki ovet joutuu kiertään ja kokeileen keskuslukosta huolimatta.

    Ja kyljen liukuovi jäätyy kiinni, jos vaan on pakkasta. Tai jos se sattuukin pysyyn sen verran sulana, että se aukee, se ei enää pysy kiinni, koska lukkotangot oven sisällä jäätyy auki nopeemmin kuin ehtii sanoa Shotsakowits. Silloin käytetään kätevästi takaovia ja kiilataan kylkiovi kiinni odottaan juhannusta tai ees seuraavaa suojakeliä.

    Valosummeri sai hepulin viime viikolla ja alkoi soida aina kun avasi apumiehen oven, oli valot päällä eli ei ja summeri soi silloinkin, kun moottori oli käynnissä. Onneksi ei soinut koko ajan, vaan vain silloin kuin avasi ton hanttarin oven. Omia aikojaan tuo sitten tokeni. Tai sitten se hiljeni sen takia, kun ostin uuden keskiökupin sen pöllityn tilalle :rotfl:

    Mutta samperi, tämmösiä nämä nykyajan autot on. 30 vuotta vanhaan 508:iin ei tule elektroniikkavikoja, kun siinä ei ole muuta elektroniikkaa kun se, mitä lavalle kuormaa. Ei mene kehitys hyvään suuntaan, eikä ole toivookaan, että näillä nykyautoilla ajettais vielä 30 vuotiaina. Sen sijaan noi vanhat vehkeet oletettavasti toimii vielä silloinkin.
     
  7. Aako

    Aako 1st gear

    Kuulostaa just nykymersun laadulta...
     
  8. RB-440

    RB-440 1st gear

    No, pikemminkin noi elektroonihäröt vaikuttaa yleisesti nykyautojen ongelmilta, ei pelkästään Mersun. Liikaa elektroniikkaa, bittejä ja "hardwarea," mutta liian vähän sitä oikeeta rautaa, joka ei valita. Mitäs näiltä elektrooni-ihmeiltä sitten vanhemmiten muuta voiskaan odottaa kuin ongelmia vaihtelevissa keleissä.

    Mutta ton alkuperäisen kysymyksen ratkaisi KehäVeho, systeemi valitti joskus tapahtunutta alijännitettä, ja SRS valon polttaminen loppui vikaviestin kuittauksella, muita vikoja ei löytynyt ja kojelaudan hedelmäpeli pelittää taas normaalisti.

    Tuli tossa sitten raporttia lukiessa mieleen, että Ilmeisesti ei olis kannattanut startata kesken hehkutuksen ilmastointi päällä ja sähköikkunaa avatessa :wink:

    Oli muuten ystävällinen palvelu, eikä hintakaan mun mielestä paha ollut, 50 euroa tunnissa tuntuu olevan normitaksa, varsinkin samalla katottiin, että sähkövehkeet on siinä kuosissa kuin Helmut on ne aikoinaan koonnut, eikä sinne ole kotiasentajat tehneet omia virityksiään.
     
  9. Aako

    Aako 1st gear

    Hyvä,että pääsi vähällä. Pikkase ylisuojelun makua noissa, kun systeemi on pois pelistä hetkellisen alijännitteen vuoksi, sitähän käytännössä sattuu tuon tuostakin talviajossa.
     
  10. guru

    guru Gearhead

    voikohan se toimintavarmuus johtua myös siitä että 508 on tehty saksassa
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    Nojaa, mä kyllä luulen, että jos 508:ssa olisi aikanaan ollut kaikki samat hifivirvelit kuin näissä uudemmissa pikkusiskoissa on, siinäkin olis voinut olla kaikenlaista pientä elektroonivaivaa viimeistään tossa rippikouluiän lähestyessä. Tunnettuahan on, että jokainen ylimääräinen laite voi tuoda kokonaisuuteen vian, jota ei muuten tulis.

    Joku tasapaino vaan pitäis löytää näiden modernien mukavuusvehkeiden ja niiden vikojen sekä vanhanaikaisen askeettisuuden ja siitä seuraavan toimintavarmuuden väliltä. Mutta tämä pitkä käyttöikähän ei edes tunnu olevan autoteollisuuden ohjenuora tätä nykyä.
     
  12. RB-440

    RB-440 1st gear

    Nytpä voisi päräyttää vaikkapa semmosen pahan sanan. Pakkasilla nimittäin alkoi jälleen toi SRS valon temppuilu :mad:

    No, ton aiheuttaja ja korjaus on tiedossakin, eli Veholle, testerin tepseli kiinni, entteriä, tepseli irti ja 50 euroa kiitos :oops:

    Mutta: Onkos kellään muulla havaintoa sellaisesta, että kaasua painaessa kuuluu vähän kuin vanhanajan bensakoneen detonaatiota muistattava särinä, mutta se tulee selkeesti kojelaudasta eikä moottorista? Kuuluu kiihdyttäessä, mutta kun kevittää kaasua, ääni lakkaa kuulumasta ja kun vauhti on tasainen, ei kuulu mitään pärinöitä. Eri vaihteilla ja eri päivinäkin tuntuu mekkaloivan vähän eri tavalla, mutta tuntuis kumminkin olevan yhteydessä kaasupolkimen asentoon?
     
  13. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Meillä on 02 Sprintteri, jonka kojelauta pärisee kiitettävästi kun vedättää matalilla kierroksilla. Detonaatiolta se ei oikeen kuulosta mitenkään...
    cdi- koneissa on vedätyksessä monesti naputtava ääni, joka tulee suuttimista, jotka ei toimi niin kuin pitäis. Kuulemma.

    Ja noi ovet ja keskuslukko, ainakin kaukosäätö-malli on mielissään kun putsailee crc:llä niitä oven nasta-kieli juttuja, joista lukot ilmeisesti saa sähkönsä. Ainakin taka- ja liukuovi. Jos se luulee että joku ovi on auki. ei mene lukkoon millään. Joskus taas auki- käskyä saa painaa monta kertaa, ennenkuin jotain tapahtuu. Akun ja maakengän/kaapelin kunto kannattaa tietysti varmistaa.

    Ja yksi ärsyttävä piirre tässä mursussa on aivan järkyttävän surkea radio Bai tö tehdas, ei ole vielä semmosia koukkuja löytynyt sepiltä että mankka saatais ilman väkivaltaa irti, ja vaihdettua parempaan.
    :wc:

    Mutta hyvät pellit näissä sentään on ! Ei ruostu helposti !
     
  14. RB-440

    RB-440 1st gear

    Eihän se tietenkään ihan täysin bensakoneen detonaatiolta kuulosta, mutta se nyt ensin tulee mieleen, kun kaasua painaessa alkaa päristys, joka lakkaa heti kun kaasusta kevittää.

    Tossa Sprintterissä on vielä rivipumppu, eli CDI ongelmia ei pitäis olla ja moottorista päin ääni ei tunnu kuuluvankaan. Omituinen juttu, kone vetää ihan normaalisti, mutta kojelauta melskaa.

    Keskuslukon kanssa on alkanut käydä ilmeiseksi, että kosteus tekee isoimmat haitat. Kuivalla kelillä toimii, mutta heti kun tulee kosteeta, alkaa temppuilu, sama juttu kesät talvet. Mutta ei se niin kauheesti haittaa, kun tietää käydä koittamassa ovet, että ne tosiaan menee lukkoon.
     
  15. Timmo

    Timmo 1st gear

    Mersun C-sarjassa on ollut sellaista vikaa, että SRS-valo syttyy, koska ratin ja rattiputken välissä oleva kellojousi hajoaa. Toki tuo hätäjarrutushomma ei selitä sitä vikaa. Uusi jousi ei maksa maltaita, ja sen voi vaihtaa itsekin, kunhan ei tumpuloi sitä airbagia naamalle, kun irroittaa ratin.

    Oletkos vilkaissut sinne turvavöiden osastolle? Monessa vekottimessa löystyy liittimet ajan myötä. Varsinkin jos on kuumaa ja kylmää.

    Oletkos kysynyt mersufoorumilta?
     
  16. RB-440

    RB-440 1st gear


    Toi SRS valo temppuilee ihan samalla lailla kuin aiemminkin, ja silloinhan Vehon testeri totesi, että järjestelmässä oli joskus ollut alijännite, ja ton viestin kuittauksella valo toimi normaalisti viime viikkoon saakka, kunnes semmosessa 15 asteen pakkasessa menin vääntään starttia, kun hehku oli vielä päällä. Oletan siis, että sama juttu on taas, kun oireet on samat.
     
  17. Qjet

    Qjet 1st gear

    Rapiat puoli vuotta myöhemmin sullekin varmaan selvisi tuon normitaksan syy : " A tuutha sie toistekii...50 euroa , kiitos. Tervetuloa uudelleen, TAAS! "
    Lukoista:
    Kokeilepa seuraavan kerran, ilmeisesti piankin, keskuslukituksen aloittaessa oman kiinni-auki-shown (just silloin, kun olisi jo autolta jonnekin kiire...): Siirrä autoa vähän eteen tai taakse ja kokeile lukitsemista uudelleen. Kokemusperäinen ja toimiva juttu ainakin kaukolukituksella olevalla Sprinterillä. Sama toiminee avaimella lukittavaankin,syy lienee:Koppa notkuu,jos on epätasainen maaperä. Korostuu etenkin pakkasella, kun oven tiivisteet ovat tönkkönä jne...
     
  18. RB-440

    RB-440 1st gear

    Nojaa, mun mielestä Vehon asenne on ollut ihan OK, etenkin kun ottaa huomioon sen, että autoa ei ole ostettu mistään merkkiliikkeestä, eikä sitä ole edes tuotu Vehon kautta, mutta silti homma pelaa ja puhelimessakin on neuvottu myös ton vanhan 508:n asioissa ilman eri maksua. Tommonen palvelu tuntuu nykyään olevan jo harvinaista.

    Noiden sähköhommien suhteen mä alan hiljalleen epäillä, että akun vaihto alkaa olla käsillä. Vaikuttais nimittäin vähän siltä, että jännite ei pysy enää tarpeeksi korkealla, vaikka se vielä jaksaakin hehkuttaa ja startata, mutta hilavitkuttimet tahtoo sekoilla ja etenkin pakkasella, kun jännite tuppaa muutenkin laskemaan.
     
  19. VM.79

    VM.79 Gearhead

    Tohon keskuslukko hommaan: kattele ne nastat ja niiden vastinpinnat takaovissa sekä liukuovissa. Jos keskuslukko arpoo meneekö lukkoon vai ei niin se olis vähän sen merkki, että se ei tunnista että kaikki ovet on kiinni. Niitten nastojen ja vastinpintojen johdot vois myös katsella, on näkynyt sellaisiakin mistä johdot on hapertunut!

    Kannattaa kokeilla josko akun vaihto ja latauksen tarkistus auttaisi SRS ongelmaan jos kerta alijännitteestä herjaa! Tai sitten jossain voipi olla huono kontakti. Voin vähän udella töistä neuvoa, sattuu toi Veho olemaan työnantajana.
     
  20. RB-440

    RB-440 1st gear

    Kiitosta vaan kaikille neuvoista.

    Toi keskuslukko ei oikeestaan käytännössä haittaa, epäloogisuudessaan sen toiminta noudattaa samoja kaavoja, eli tarpeeksi monta kertaa vääntää avaimesta, nin ne jää lukkoon ja jos oikeen kovalle ottaa, niin toimiihan ne ovet avaimella.

    Lepojännitteen kanssa lienee probleemaa, koska pari päivää pakkasessa aiheuttaa sen, että kun vääntää virrat päälle, osa varoitusvaloista ei syty ekalla kierroksella lainkaan. Toi kuitenkin koskee vain päivän ekaa starttia, seuraavat lähdöt toimii normaalisti. No, niin kauan kun hehku ja startti toimii, niin mikäs tässä.

    Oikeestaan mua kiinnostaa edelleen eniten tuo kojelaudan hälyääni, koska se ei noudata mitään järjellistä irrallisen osan resonanssin tms. helinä-kilinäkaavaa. Vaan ehkäpä sekin selviää samalla keikalla, kun ton SRS valon käy sammuttamassa?
     

Kerro tästä muillekin!