ssbc ja jarrupaineet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja ogland, 14.11.2010.

  1. ogland

    ogland 3rd gear

    mikä vois olla vikana, ssbc tehostin pääsylinteri
    sekä etu jarrut että takalevyt eli täys satsi ja melko uudet

    mutta etupäähän saa kohtuudella 700psi paineen eli ei riittävä?

    pääsylinterin koko 1.1/8 mikä pitäis toimia

    onkos kukaan kokeillu pienempää sylinteriä tai muuttaa polkimen
    vipusuhdetta?

    alipainetta on riittävästi päälle 20,
    ja miten ootte (säätänyt) tehostimen ja sylinterin välisen noin 15mm
    pitkän (säätöruuvin)
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tallissa myös ssbc levyjarrumuutossatsi. Mites tuliko mukaan jarrupainesäädin, se epämääräisen näköinen kantikas palikka johon menee jarruputket pääsylkältä ja lähtee pyörille vai tuliko yksinkertainen ruuvattava säädin joka laitetaan takapiiriin?

    Polkimen/tehostajan välitanko säädetään niin et ei pää olla väljä mut ei saa kantaakaan yhtään. siis näin olen itse sen laittanut.

    Toki jos auto on ollut tehostamaton niin silloin voi joutua muuttamaan vipusuhdettakin. Kerran tehnyt tehostetusta tehostamattoman ja siinä tuli tutkittua ja hyvät eli tehokkaat tuli.

    Tosta tutkimaan: brake basics

    Oletko tutustunut ssbcn ohjeisiin, itse en vielä ole mut luulis siellä olevan jotain...
     
  3. ogland

    ogland 3rd gear

    autossa käytetty orkkista propotioning? paine/jako haaroitinta
    avasin ja porasin venttiilin (täysin virtaavaksi) jo nousi
    jarrupaine 1000psi
     
  4. Skylark70

    Skylark70 2nd gear

    Tuli juuri omaan kikottimeen asennettua eteen ssbc:n levyjarrusetti. Samassa paketissa tuli myös tehostin (oli alunperin tehostamattomat rummut) sekä ruuvattava säädin takapiiriin.
    Onko kokemuksia pitääkö tuo mukana tullut säädin asentaa takapiiriin vai toimiiko auton omalla proportioning valve:lla (palikka pääsylinterin jälkeen runkopalkissa)? Ja jos pitää asentaa, niin eikös se pidä asentaa alkuperäisen proportioning valven jälkeen ei siis pääsylinterin takapiirilähdön ja proportioning valven väliin?
    Meinasin kyllä kokeilla ilman ruuvattavaa säädintä, mutta jos joku on jo homman kokeillut niin kommentoikaa. Ehtisi vielä hyvin säätimen asentamaa ennen ajokauden alkua.
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear




    En GM:n laitteita kovin hyvin tunne, mutta jos autossasi on oikeasti proportionaaliventtiili tai muita säätöventtiilejä (metering valve, residual pressure valve = jäännöspaineventtiili) jotka on tarkoitettu 4 x rummut jarrujen kanssa, niin ei todennäköisesti toimi levyjarrusarjan kanssa. Huomaa, että SSBC ohjeissa puhutaan jakoblokista (distribution block) eikä proportionaaliventtiilistä tai yhdistelmäventtiilistä (combination valve, useita toimintoja samassa osassa). Olikos joissakin GM yhdistelmäventtiileissä myös rumpujarrupiirien jäännöspaineventtiilit integroituna? Originaalia jäännöspaineventtiiliä ei saa olla levyjarrupiirissä, muuten voi levyjarrut jäädä laahaamaan. Vaihtaisin levyjarrusetille tarkoitetun yhdistelmäventtiilin (sis. proportionaaliventtiilin, paine-eroventtiilin merkkivalolle, jakoblokin) ellei pysty alkuperäisestä yhdistelmäventtiilistä eliminoimaan levyjarrusetin kanssa tarpeettomia toimintoja (esim. jäännöspaineventtiili etupiiristä ja mahdollisesti propoa takapiiristä, jos se ei toimi yksinään tai yhdessä erillisen "propon" kanssa). Huomaa myös, että tehostamattomien ja tehostettujen sekä rumpu- että levyjarrujen yhdistelmäventtiileillä on monasti eroja siinä, mitä ne on tarkoitettu ottamaan painetta vastaan ja mitä ne antaa painetta ulos eli saattaa joutua kikkailemaan niin kuin yllä ogland kirjoitti tehneensä. En tosin täysin ymmärtänyt mitä hän teki, mutta etupiirien reikiä on suurenneltu ja takapiirin propoja eliminoitu poistamalla niistä kumimäntä. Ja tietty levyjarrupiiristä poistettu jäännöspaineventtiili. CPP:n ohjeiden mukaan käytettäessä takalevyjarruja, alkuperäinen levyt/rumpu proprtionaaliventtiili täytyy poistaa käytöstä.
     
  6. Skylark70

    Skylark70 2nd gear

    Kiitos Tomasolle vastauksesta. Osaisiko joku GM harrastaja sanoa onko tuo autossani (Skylark -70) oleva mötikkä (johon tulee putket pääsylinteriltä ja josta sitten on kaksi lähtöä etupiirille ja yksi takapiirille sekä johto ilmeisesti brake valolle) proportionaaliventtiili, jokin muu säätöventtiili vai pelkkä jakobloki?
    Ilmeisesti ei ole pelkkä jakobloki eli joutunee ostamaan oikeanlaisen proportionaaliventtiilin :cry: ?
     
  7. vani91

    vani91 Gearhead

  8. Skylark70

    Skylark70 2nd gear

    Kiitokset vielä kaikille keskusteluun osallistuneille. Ratkaisin asian tilaamalla alkuperäisen (siis uustuotanto) yhdistelmäventtiilin, joka on tarkoitettu levyt edessä ja rummut takana malliin ja jonka pitäisi käydä suoraan nykyisen venttiilin tilalle. Sitten ei tarvitse asentaa sitä SSBC:n sarjassa tullutta ruuvattavaa säädintäkään takapiiriin.
     
  9. Skylark70

    Skylark70 2nd gear

    No niin nyt sitten tuli uusi proportionaaliventtiili, eikä tietenkään mitään ohjeita mukana. Venttiilissä ei ollut mitään merkintöjä mihin mikäkin putki liitetään. Luotin siihen, että lähdöt olisivat samankokoisilla nipoilla kun vanhassakin paineensäätimessä. Eli GM:llä tulee säätimelle putket erikokoisilla nipoilla (ilmeisesti siksi, ettei niitä voi kytkeä väärin). Taivuttelin parin putken päät uudestaan, jotta sain ne istumaan uudelle propolle.
    Sitten eikun intoa täynnä, kuin ilmapallo ilmaamaan jarruja. Emäntä kabiiniin polkemaan jarrua, ilmauspullo oikeaan takajarrunippaan kiinni ja itse auton alle painamaan proponpäässä olevaa nappulaa. Eli just niin kuin isot pojat on neuvonut.
    Kun painon nappulaa ja emäntä jarrua alkoi nestettä tulla siitä saakelin propon nappulan juuresta. Onko propo rikki vai olenko ymmärtänyt "taas" jotain väärin? Olen käsittänyt, että takapiiriä ilmatessa tuota propon nappulaa pitää painaa. Tuon nappula on ilmeisesti kierteellä kiinni propossa, koska se on mutterikannan sisällä. Vai pitääkö tuota kyseistä mutteria aukaista ilmatessa tai tehdä jotain muita virityksiä?
    Joka tapauksessa takapiiriin ei tule painetta, jos tuota nappulaa ei paina. Eikä kyllä tule sitä painaessakaan, kun nesteet tulee silloin silmille siitä nappulan juuresta.
    Ideoita, arvauksia ja tietoa odotellaan.......
     

Kerro tästä muillekin!