Startille ei tule herätevirtaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja virta, 12.1.2013.

  1. virta

    virta Gearhead

    No ongelma sellainen että startille ei tule herätevirtaa, irtojohdolla startti pyörii.
    Herätepiuhaa seurattu ja se menee tällaiselle releelle,kuvat on alta ja päältä,voisiko joku selittää releen toimintaperiaatteen kaaviosta?Releelle tulee myös vaihdekepin mikrokytkimeltä johtoja jotka estää käynnistymisen vaihde päällä.Mikrokytkintä painelemalla rele naksuu,ja relelle tulee myös virta yhteen piuhaan kun virtaavainta kääntelee starttiasentoon.
    Mutta ei vain lähde heräte eteenpäin :eek: heräte lähtisi ulos alemmasta vaakliittimestä.
    [​IMG]
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Perus rele, tosin pieni kokoinen, mikä se onkaan, minirele?

    Tuossahan tuo on kuvassa selitetty..
    Hommaat uuden tilalle ja kytket samalla tavalla, heräte vaikka oikeelle alas, vasemmalle alas maa tai vaihdekepiltä tuleva, maattaa varmaan sen mikrokytkimen kautta. Ylimpään sitten se jatkuva virta, minkä olis tarkoitus herättää se solenoidi.
    Siellä ei vaan kärjet enään toimi, oisko liian heppoinen tuohon hommaan??

    Koita yhdistää ne 2 ylintä lattaa johdolla, pitäis startin toimia silloin.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Näyttäisi olevan normaali tyyppinen vaihtava rele en kyllä tajua miksi vaihtava.
    Ellei siellä ole jossain estorele ja sitä ohjataan tuon kaavion mukaan 3x keskimmäisellä navalla josta poistuu virta ja relepäästää auki vedon irti jolloin heräte kulkee läpi.
    Jos näin on pitää löytää toinen rele.

    Ohjaako mikrokatkaisija tuota relettä?
    Tuleeko releelle aina virtaa jossain asennossa vai vain avain startti asennossa?


    Kokeile syöttää siihen napaan mistä tuolta releeltä virta mielestäsi lähtee virtaa ja starttaako silloin
    Jos starttaa niin voi asennella itsetehtyjen lisäjohtojen päähän normaalin mallisen releen jonka ohjauksen laittaa mikrokatkaisijan kautta.
    Eli napa johon tulee virta vain startti asennossa kytketään 30 napaan, napa johon loikkajohdolla syöttämällä auto starttaa 87;aan

    Ja mikrokatkaisijan perusteella: jos mikrok. maadoittaa se 85 napaan ja 30 navasta lisäjohto 86 napaan.
    Jos mikrok. virroittaa alkuperäisen releen paikan navasta johto 86 napaan ja 85 alkuperäisen releen paikan maaliittimeen.

    Selitys vähän rönsyilee eli tee lisäjodot joilla sen toisen mallisen releen kytket, koska alkuperäinen saattaa löytyä hyllystä tai jollain voi olla vastaava.
     
  4. virta

    virta Gearhead

    No ylimmälle vaakaliittimelle tulee siis virta kun virtaavaimen kääntää starttiasentoon.
    Alempivaakaliitin menis startin herätteelle.
    Kolmepystyliitintä,menee ainakin vaihteiston mirkokytkimelle johdot,ja myös mittaristoon vaihteeosoittimen valolle.Keskimmäinen pystyliitin on tyhjä.
    Tuli mieleen sellainen että voisiko maattaa tuon vaihteenosoittimen valon kautta,ne kun ovat pimeänä.Mielestäni kokeilin jo toisella releellä muttei herännyt.

    Mitä tarkoittaa vaihtava rele?Tuossa on kyllä vierekkäin 4 samanlaista relettä,muitten tarkoitusta en tiedä...
     
  5. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Miun pääkopan mukaan pitäs kyllä tulla johto tohon keskimmäiseen pystyliittimeen toimiakseen..
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Näinhän sen kaavion mukaan pitäisi mennä.


    Luin tota selitystä miten se rele on kytketty niin on pieni ihme jos kaavio pitää paikkaansa et on edes koskaan lähtenyt käyntiin

    Se voi olla et sulla on sellainen ihana pignpong rele missä on kuoressa vaan jonkun releen kuva, mut sisällä ihan jotain muuta.

    Kerran tuollaista ihan samanlaista zong chuan relettä yritin kytkeä lisävaloille, mutten onnistunut niin revien sen auki ja totesin, ettei välttämättä oikeen helpolla onnistu.
    Vain kaksi napaa oli kytketty katkenneeseen bimetalli jouseen eli oli vilkkurele tuollaisen vaihtavan kannella ja kuvalla :poff:


    Suoraan mitä nimikin sanoo eli se vaihtaa virran kulkua toiseen napaan 87/87a
    Esim. engalntilaiset on käyttänyt lähi/kaukovalot valintaan vaihtavaa relettä. Valojen sulakkeelta tulee virta 30 napaan ja lyhyille menee virta 87 navasta. Kun vedät valojen viiksestä se kytkee virran releen kelalle joka vaihtaa virran 87a napaan jolloin virta kulkee kaukovaloille.
    Tätä rele mallia on myös helpoin käyttää virtapiirin aukikytkevänä releenä tai virran suuntaus releenä.
    Esim itselleni ajattelin autooni kytkeä radion virroittumaan erillisellä katkaisijalla jottei avaimia tarvitsisi pitää virtalukossa radion tuleva virta 87/87a napaa riippuen kumpi on kytkennässä ilman erillistä katkaisijaa eli rele lepotilassa ja radiolle menevä virta 30 napaan. Sitten akulta sulakkeen läpi virta toiseen 87 navoista jolloin erillisen katkaisijan ollessa päällä relevaihtaa virran kulun akulta radiolle suoraan ja radio soi virtalukosta riippumattomana.
     
  7. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    En nyt kyllä ymmärrä, miksi se keskimmäinen pystyliitin pitäisi olla mukana. Ei mulla ole mitään kaavioo käytössä, en tiedä edes mistä autosta kyse, mutta jos kytkentä on tehty siten, että kepin mikrokytkin antaa jännitteen tuolle releen kelalle silloin kun starttaaminen on sallittu, niin toimiihan se tuollaikin, silloin vaakaliittimet ovat sulkeutuneena ja virran pitäisi mennä eteenpäin startille.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Miksi pitää sotkea se rele sinneä väliin? Ei pelkkä katkaisija riitä?
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Siksi kun ovessa on valmiina yksi toiminen katkaisija enkä viitsi ruveta katkaisijalle koelautaan porailemaan reikää ja mankan takana on virtapistoke ja maa valmiina
    Pelkällä katkaisijalla en saa radion ohjausta ovesta sisävalon katkaisijasta :D
    Saati viitsi oven katkaisijaa vaihtamaan kun on sievä ja pieni sekä ulkoa helpolla käytettävissä ei tarvii autoon könytä sisään vain ovi avata ja musiikki soi 8) eikä jää mankka yöksi huutamaan jollei ovia jätä auki :poff:
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Okei...
    Me ollaan käytetty ihan kannettavia soittimia tommoseen ;)


    Ps. Viittikkö korjata lainaukses, mä ryssin omani aluks ja Renttu koht hermostuu ;)
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jeppistä korjasin lainauksen en edes älynyt, että siinä jotain vikaa olisi :poff:



    Olin kesän keikka hommassa ja aina tympäsi kun musiikkia tauoilla kuunteli piti laittaa virrat päälle. Ja erillistä mankkaa on tympeä kantaa matkassa kun pitäisi muistitikku siirtää aina tauoilla niin silloin sain idean sen releen asentelusta ja olisihan se hienoa 8)



    Jottei kokonaan off-topikiksi mene niin mites joko aloittajan auto käynistyy?
     
  12. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Tulisikohan se sähkö releelle sieltä lampun kautta, ja maadoittaa laatikossa olevan kytkimen kautta, jolloin rele vetää ja startille menevä heräte pääsee releen läpi.

    Kokeile laittaa
    + toiseen kelan napaan ja - toiseen(eli ne alhaalla reunimmaiset).
    Ohmimittarilla katso yhdistääkö se silloin nuo kaksi ylintä?
     
  13. virta

    virta Gearhead

    No nyt rele toimii oikein ja herätevirtaa tulee nyt.Vaihdekepissä oleva mikrokytkin avaa releen piirin ja herätevirta pääsee läpi.Myös vaihteenvalitsimen valot palaa nyt.
    Mikä tuossa oli sitten vialla?Ainakin palanut sulake mistä johtui vaihteenvalitsimen valojen toimimattomuus ja mikrokytkimen johdot ehkä väärässä järjestyksessä?
     
  14. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Ilmeisesti tuo releen ohjaus oli sitten sen palaneen sulakkeen piirissä. Ja startin heräte on otettu toiselta sulakkeelta.
     

Kerro tästä muillekin!